Halster + touw in weiland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Meliss_

Halster + touw in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 11:00

Ik heb een verzorgpaard, ze staat lekker op een weiland.
Maar voordat ik bij haar ben moet ik eerst langs andere weilanden.

Nu rijdt ik dus elke keer langs een weiland waar ook andere paardjes op staan.
Alleen zie ik elke keer een pony staan met een halster en een touw er nog aan vast los in het land staan, niemand er bij.
Gister reed ik er weer langs die zelfde pony had nog steeds een halstertouw maar nu zag ik er ook een andere pony er mee staan?

Moet ik hier iets van zeggen? Al weet ik niet van wie die paarden zijn want het is alleen een weiland.
Of heeft dit een reden dat de pony's zo in het land staan?

ik voel me hier niet helemaal lekker bij namenlijk

BigOne

Re: Halster + touw in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:05

Sommige dieren laten zich moeilijk pakken en dan zie je soms dat er een halster met een kort touwtje aanblijft, hangt er een gewoon, lang touw aan dan vind ik dat verkeerd.

_Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 11:22

Ja ik vind dat ook verkeerd want het is een gewoon lang halstertouw, hij komt ook echt tot de grond

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:24

als er een lang halstertouw aan hang (wat dus het geval is) is dat gevaarlijk...
staat er een huis bij? dan even aanbellen en vragen waarom dat is.
anders kijken of je een x mensen er bij in de buurt ziet?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:38

staan de pony's niet aan de 'ketting' dus met het touw vast aan de grond, zodat ze niet teveel kunnen eten? zo niet dan vind ik het maar raar, misschien zijn ze erg druk met buiten zetten en hebben ze zich losgetrokken en lieten ze zich niet meer vangen, maar met touw in de wei vind ik wel wat gevaarlijk..

_Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 11:43

Tammy_ schreef:
staan de pony's niet aan de 'ketting' dus met het touw vast aan de grond, zodat ze niet teveel kunnen eten? zo niet dan vind ik het maar raar, misschien zijn ze erg druk met buiten zetten en hebben ze zich losgetrokken en lieten ze zich niet meer vangen, maar met touw in de wei vind ik wel wat gevaarlijk..

Dat dacht ik de eerste keer ook, maar het ik zie het nu bijna elke dag.
En er is zelfs een pony bijgekomen.

En ze staan echt niet aan een ketting want het touw hangt gewoon los op de grond. Echt super gevraalijk :(

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:53

Weet je of het een jong paard is?

Iemand die ik ken zette haar jonge paarden ook met halster en halstertouw in het land om ze te leren dat als ze druk achter hun oren voelen dat ze dan moeten stoppen en dat het niet eng is om die druk te voelen.
Die druk komt bijvoorbeeld als het paard op zijn halstertouw staat, dan kan hij niet meer verder lopen en voelt druk achter zijn oor door het halster. Het is een soort gewenningsproces.

Voor zover ik weet is er nooit iets met haar paarden gebeurd, dus ik weet niet of het heel veel kwaad kan dat het paard met halster en touw in het land staat..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:46

Oneindige paniek kan optreden als ze er op gaan staan en niet snappen dat ze hun voet moeten optillen. Hun been kan in het touw enz.

TS, briefje aan het hek hangen?

_Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 15:04

:)* jaa een briefje ophangen!
Dat kan ik wel gaan doen ja

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:37

Sommige mensen laten inderdaad een halster met halstertouw om zodat ze hun paarden makkelijker kunnen pakken als ze weglopen. Persoonlijk vind ik het een gevaarlijke oplossing en zou er zelf niet voor kiezen...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:40

kan wel degelijk van alles gebeuren, wat dacht je dat er gebeuren kan als ze in galop op het touw gaan staan? Niet echt bevorderlijk voor de nekwervels...

Goed dat je actie gaat ondernemen, ben benieuwd of je reactie krijgt!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 21:43

Ilse_1987 schreef:
Iemand die ik ken zette haar jonge paarden ook met halster en halstertouw in het land om ze te leren dat als ze druk achter hun oren voelen dat ze dan moeten stoppen en dat het niet eng is om die druk te voelen.
Die druk komt bijvoorbeeld als het paard op zijn halstertouw staat, dan kan hij niet meer verder lopen en voelt druk achter zijn oor door het halster. Het is een soort gewenningsproces.

Ik vind dat eigenlijk een beetje hetzelfde als zelf expres met losse veters gaan lopen en wachten tot je je nek breekt omdat je op je veters gaat staan.. 8)7

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 22:13

_Meliss_ schreef:
Tammy_ schreef:

Dat dacht ik de eerste keer ook, maar het ik zie het nu bijna elke dag.
En er is zelfs een pony bijgekomen.

En ze staan echt niet aan een ketting want het touw hangt gewoon los op de grond. Echt super gevraalijk :(

Zijn het veulens of jaarlingen?

Het is een techniek die ik vaker heb gezien, met name in het buitenland. Die paarden staan aan een lange lijn (3 - 4 mtr) die los achter hen aan sleept. Wil je zo'n paard pakken, dan heb je het touw al vast voordat het paard door heeft dat je voor hem komt.
Enne, een paard leert er heel snel mee omgaan, net zo goed als dat een paard "aan de ketting" kan staan, zoals hierboven al werd gevraagd.....

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:34

Oh erg lekker voor zijn wervels inderdaad als dat paard op het touw gaat staan :(:)

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 00:37

Aukelizzy schreef:
Ilse_1987 schreef:

Ik vind dat eigenlijk een beetje hetzelfde als zelf expres met losse veters gaan lopen en wachten tot je je nek breekt omdat je op je veters gaat staan.. 8)7

Haha ja een beetje wel.. :Y) Daar leer je wel van toch?! Haha
Maar ik ga ervanuit dat het touw in bijvoorbeeld draf of galop een beetje wappert zodat ze er niet meer op kunnen staan (naief he ;) ) En een briefje ophangen vind ik ook een goed idee! Ben benieuwd of je reactie krijgt..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:15

Misschien is het paard wel ontsnapt en kunnen ze het niet meer pakken.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:30

hey
ik zou het even melden want ik vind een paard aan het pin zetten
heel gevaarlijk.

Mutskke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:46

hackny schreef:
hey
ik zou het even melden want ik vind een paard aan het pin zetten
heel gevaarlijk.

idd mee eens;)

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:54

Mm, als ik met losse veters ga rondlopen, val ik nog niet direct, ik zet gewoon grotere stappen zodat ik er niet op sta.. Ik denk dat die paarden zoiets ook wel leren, leren om voorzichtiger te zijn en om niet op dat touw te stappen... (of het moeten erg jonge paarden zijn in een groot weiland waar ze wild doorheen zóúden kunnen rennen, dan vind ik het nogal gevaarlijk ja..)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:55

Lijkt me idd gevaarlijk. Briefje ophangen lijkt me idd een goed idee. (hoop alleen niet dat je een boze boer op je dak krijgt hihihi). Ben benieuwd!

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:58

Nouja, ik zou onderhand wel het weiland in gegeaan zijn (kijkt er niemand?) en die halstertouwen proberen af te doen.. Tis natuurlijk niet netjes en eigenlijk ook wel riskant maar moeten die paarden dan wel het risico lopen om een been te kunnen breken... (of zoals ik al zei, ze moeten die mogelijkheid niet hebben..)

_Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 17:07

jorretje schreef:
Lijkt me idd gevaarlijk. Briefje ophangen lijkt me idd een goed idee. (hoop alleen niet dat je een boze boer op je dak krijgt hihihi). Ben benieuwd!

Ik zal vanavond een briefje ophangen :j
en ja dan word die boer maar boos het gaat mij niet om hem maar om de paardjes.

Ik ben nu namelijk boos op hem hihi :=

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:21

ik heb vroeger een paard gehad die zich niet liet pakken en bij haar zat er ook een lang touw aan het halster :j
en ben erg boos geweest toen zo`n bemoeial het touw eraf gehaald had }:)
je hoort met je tengels van andermans dieren af te blijven,het zal best een reden hebben dat ze er zo bijstaan.

mijn paard heeft weken met het touw gelopen totdat ze zich liet pakken,eerst nog met halster en later lekker zonder.

ik was toen echt boos, ben toen uren bezig geweest om dat dier te pakken te krijgen.

vaak staan ze met 30cm touw ,de mijne had er een touw van 10 meter aanzitten anders kon ik haar nog niet pakken,gelukkig is het maar 1x gebeurd dat er iemand mijn wei zomaar in gegaan is,maar ik vind het honds brutaal!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:29

WissMiss schreef:
Nouja, ik zou onderhand wel het weiland in gegeaan zijn (kijkt er niemand?) en die halstertouwen proberen af te doen.. Tis natuurlijk niet netjes en eigenlijk ook wel riskant maar moeten die paarden dan wel het risico lopen om een been te kunnen breken... (of zoals ik al zei, ze moeten die mogelijkheid niet hebben..)

Ik sloeg je dan met een eind hout het weiland uit, dat je het je hele leven niet meer zou vergeten......

Je hebt gewoon met je poten van andermans paarden af te blijven, punt, uit! Het is niet jouw verantwoording en die eigenaar is in ieder geval aan jou geen verantwoording schuldig!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:34

Ik zou ook zeker het touw er niet afhalen.. Je hebt er niets mee nodig en kunt hoogstens vragen aan de eigenaar waarom hij een touw aan het halster gelaten heeft. Een pony met halstertouw in het weiland zetten zou niet mijn keuze zijn maar ik zou het niet in mijn hoofd halen het eraf te halen..