eerste paard, hoe te onderhouden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carolien6

eerste paard, hoe te onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 20:56

Hallo,

Ik krijg binnenkort m'n d-pony, en ze gaat 24/7 op de wei staan (met schuilstal) en ik heb een aantal vragen.

-In de zomer, moet ik haar dan bijvoeren of is alleen het gras genoeg?
- In de winter kan ze natuurlijk geen gras eten, en ben ik van plan om een groot pak hooi neer te zetten waar ze zelf van kan eten, aangezien ik maar 1x per dag de mogelijkheid heb om naar haar toe te gaan (op schooldagen).
Dus wat heeft een pony in de winter per dag nodig qua eten? (ik kan maar 1x per dag gaan voeren) en wat kost hooi ongeveer?
-En wat moet ik doen om te voorkomen dat het drinkwater bevriest in de winter?
-Nog een klein vraagje: Is het nodig om de wei ook te voorzien van zand of is gras genoeg?

milla99

Re: eerste paard, hoe te onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:59

wat ga je allemaal met haar doen??

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:00

En paar dingen voor het water wat wij altijd deden was oa

De bak rondom met schuim in spuiten
Zoveel mogelijk beschut zetten (uit de wind etc)
2 tennis ballen erin leggen
Dagelijks controleren
2 bakken met water neer zetten 1 in de ene hoek ander in de andere hoek ( of bijv in de schuilstalling)

Voeding zon grote baal kost (verschilt per regio) 45 euro kun je zon pff nou 5 6 dagen mee doen als ik een gok moet wagen.
Ik zou in de winter wat bij voeren maar afhankelijk van wat je doet natuurlijk ik zou gaan voor biks en als lekkers extra slobber met warm water.
Ik zou in de winter wel bijvoeren vercht namelijk veel enegrie van je paard in die kouw

In de zomer gras en in avond paar plakjes hooi ( maar weet natuurlijk ook niet hoeveel land je hebt)

Ik hoop je een beetje geholpen te hebben

Carolien6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 21:02

@milla99
gewoon recreatief rijden

en dankjewel libje123, erg handig

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:08

[quote="Carolien6"
Hallo,

Ik krijg binnenkort m'n d-pony, en ze gaat 24/7 op de wei staan (met schuilstal) en ik heb een aantal vragen.

-In de zomer, moet ik haar dan bijvoeren of is alleen het gras genoeg?

Ligt eraan hoe hard ze moet werken en wat voor type paard het is.
Je hebt recreatief.. en fanatiek recreatief

- In de winter kan ze natuurlijk geen gras eten, en ben ik van plan om een groot pak hooi neer te zetten waar ze zelf van kan eten, aangezien ik maar 1x per dag de mogelijkheid heb om naar haar toe te gaan (op schooldagen).

Ligt aan het soort winter en aan het soort paard, maar is een optie.
Echter je hebt paarden die zich dan aan die baal zo ongeveer moddervet eten.

Dus wat heeft een pony in de winter per dag nodig qua eten? (ik kan maar 1x per dag gaan voeren) en wat kost hooi ongeveer?

(Niet zomaar te zeggen... mijn fjord als ie niets doet geen brok nodig.. als ze hard aan het werk was ging er dikke 3 kg krachtvoer
per dag in a 8.55 europ per 20 kilo, dus doe je krap 7 dagen met zo'n zak voer.. (als het alleen brok zou zijn).
Echter als ze niet veel doet krijgt ze totaal geen krachtvoer (is nu soort van met pensioen) en alleen een hele grote berg kuil voer.
-En wat moet ik doen om te voorkomen dat het drinkwater bevriest in de winter?

Tja, afh. van de winter is dat soms niet te voorkomen, lees weiland... en je kan maar 1 x per dag.
Denk dat je dan in de winter als die op de afgelopen 2 winters lijkt wel in de problemen gaat komen, hoe je hem ook ingraaft in mest,
hoeveel tennisballen je er ook ingooid.
Sommige mensen hebben stroom en kunnen daar nog iets mee. Maar gok dat je dat niet hebt in het weiland.
-Nog een klein vraagje: Is het nodig om de wei ook te voorzien van zand of is gras genoeg?
[/quote]

gras is in principe genoeg, wat wil je met zand?
Enigste nadeel van gras, is dat als het een bagger herfst/winter/voorjaar wordt ze binnen de kortste keren kniehoog in de blubber staan.
Dat kan dus niet.
Dan zal je stuk moeten bestraten of zo. Mede om je voer schoon neer te kunnen leggen.
Of je moet het in de stal leggen.

En ahum, gok het erop dat je pony heel heeeeeeel graag een paarden of pony vriendje wil hebben.
Want is toch wel een kuddedier.
(en misschien kan je het dan zo doen dat die mensen ook een keer per dag voeren en water geven?)
Hoe groot is het landje waar je pony opkomt?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:11

Staat ze dan alleen in het weiland?
Als dat zo is, kun je proberen nog een pony van iemand anders erbij te plaatsen.
Dan kun je ook de taken verdelen qua voeren etc.
En het is leuker voor je pony.
Zomers doen wij aan stripbegrazing (elke dag een halve meter erbij)

milla99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:13

okee,
Dan zou ik haar ook idd wat krachtvoer geven,
In de winter zowiso bijvoeren.
Zo'n grote baal lijkt mij wel een goed idee, ja.

Als je je pony op een heel kaal land hebt, in de zomer ook hooi bijvoeren.
ik heb eerlijk gezegd geen idee wat zo'n grote baal kost

verder kwa voeding gewoon kijken, als ze te dik is krijgt ze te veel bij waarschijnlijk. :o

Wij hebben een soort iets dat de drinkbak op temperatuur houd, maar hebben we wel binnen zitten.

Carolien6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 21:14

Heel bedankt Sjolvir,
de wei 1500 m2 en we hebben er al over nagedacht om een shetje aan te schaffen :)

Carolien6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 21:16

Maar is het mogelijk om een pony in de winter 24/7 op een wei te laten staan?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 21:25

Ja, aangezien je een schuilstal hebt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:10

Als het de bedoeling is dat de pony, met maatje natuurlijk, het hele jaar rond op 1500 m2 komt te staan dan moet je na twee weken al bijvoeren want 1500 m2 is ong. 2 rijbakken dus dat heeft je pony in een week kort en na nog een week gewoon kaal. Met z'n tweeen gaat dat nog sneller, heb je de mogelijkheid om een groter weiland te huren dan zou ik dat doen want dit is gewoon te klein, ookal verdeel je het in twee stukken dan kan het gras er nog niet tegen groeien. Normaal rekent men 5000 m2 voor 1 paard. Dus in de winter heb je geen wei meer maar een kale zandvlakte.

Carolien6 schreef:
Maar is het mogelijk om een pony in de winter 24/7 op een wei te laten staan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:12

Carolien6 schreef:
Heel bedankt Sjolvir,
de wei 1500 m2 en we hebben er al over nagedacht om een shetje aan te schaffen :)

Met zo'n klein oppervlak zal je zomer en winter moeten bijvoeren.
Kijk eens in deze topics voor suggesties qua inrichting wei :
[VSW] Weiland veranderen in "Paddock Paradise"
[VSW] Weiland veranderen in Paddock Paradise *Deel 2*
En is het ook sterk aan te raden stukje voor schuilstal te verharden en daar een paddock 15x15 minimaal aan te koppelen. Anders heb je binnen 2 maanden alleen maar aarde en modder.
Hoe doe je het trouwens met de mest? Die kan je niet laten liggen (hygiëne is op klein oppervlak erg belangrijk), en moet dus op een mesthoop en afgevoerd worden. Plus je hooiopslag die ook ruimte kost Vraag ik me af hoeveel ruimte je overhoud voor je pony('s)
Libje123 schreef:
Voeding zon grote baal kost (verschilt per regio) 45 euro kun je zon pff nou 5 6 dagen mee doen als ik een gok moet wagen.
.
Hoop toch wel een beetje langer. Heb hier grote balen (450kg ong.) en die gaan ong. 4 weken mee (2 D-pony's) Al zet ik die niet onder bereik van de pony's, maar voer ik uit slowfeeders ivm op gewicht houden, geen hooi vertrappen, waait niet weg, wordt niet nat, etc. Voerplaatsen zijn hier ook verhard, anders krijg je 1 smerige diepe modderplek met gaten waar precies een hoef in past als het gaat vriezen. Plus dat zo lang in de natte drek staan risico geeft op mok en hoefproblemen.