Paard gooit hooi uit stal, hoe opvangen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Paard gooit hooi uit stal, hoe opvangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 12:00

Hoi,

Mijn merrie vindt het erg prettig om haar hooi te eten als ze haar hoofd uit de stal doet. Dat is natuurlijk helemaal prima, alleen verliest ze altijd de helft. Buiten het feit dat het vervelend is dat het overal naartoe waait, gaat ze staan te trappen omdat ze er niet bij kan. Hoe zou ik dit op kunnen vangen of tegen kunnen gaan?

Geprobeerd:
- Hooi verder naar achteren leggen of meer uitspreiden door stal > ze pakt gewoon pluk voor pluk mee over de onderdeur.
- Afsluiten zodat ze niet meer haar hoofd naar buiten kan > paard geïrriteerd :Y) .

Nu had ik zelf nog bedacht om zo'n losse voerbak over de onderdeur te hangen, dus met de bak naar buiten.. dat het daar in kan vallen en dat ze het weer op kan eten. Werkt dat? Ik moet zo'n bak aanschaffen, dus als iemand zegt dat het niet werkt.. scheelt dat weer € 30 ;) .

Andere tips zijn ook welkom!

ROCHELLEx

Re: Paard gooit hooi uit stal, hoe opvangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:03

Hooinet!

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:06

open font tot aan de grond, kan ze er zelf weer bij. Dan zal je alleen een nieuwe deur moeten kopen, en die zijn fors aan de prijs, dus een voerbak eronder is goedkoper!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:12

Miseria schreef:
Nu had ik zelf nog bedacht om zo'n losse voerbak over de onderdeur te hangen, dus met de bak naar buiten.. dat het daar in kan vallen en dat ze het weer op kan eten. Werkt dat? Ik moet zo'n bak aanschaffen, dus als iemand zegt dat het niet werkt.. scheelt dat weer € 30 ;) .

Andere tips zijn ook welkom!

Werkt voor geen meter.

Ik heb een hooiruif aan de buitenkant (de buitenkant van de box is al een soort hekwerk) en mevrouw maakt er nog een bende van.
Het enige wat er op zit is het terug de stal in vegen, vrees ik.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:14

Hooi aan de andere kant van de stal leggen? (moet ze niet telkens gaan draaien, is niet goed voor ze gewrichten). En anders is idd een hooinet wel een goede oplossing lijkt mij!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:15

Hooinet of hooizak, ik had net hetzelfde probleem.
Nu hangt de hooizak vanachter in de stal en is de hoeveelheid hooi die ze tegelijkertijd maar kan nemen, op tegen dat ze buiten kan gaan hangen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 13:12

ROCHELLEx schreef:
Hooinet!

Dan plukt ze het er toch gewoon uit om vervolgens buiten vrolijk verder te eten?

thunderking schreef:
open font tot aan de grond, kan ze er zelf weer bij. Dan zal je alleen een nieuwe deur moeten kopen, en die zijn fors aan de prijs, dus een voerbak eronder is goedkoper!!

Tsja, dat is dan niet de bedoeling inderdaad :) . Dat kan nog als aaaallerlaatste optie!

Yamcha schreef:
Ik heb een hooiruif aan de buitenkant (de buitenkant van de box is al een soort hekwerk) en mevrouw maakt er nog een bende van.
Het enige wat er op zit is het terug de stal in vegen, vrees ik.

Jammer, maar bedankt voor je reactie!

ZusJacobs schreef:
Hooi aan de andere kant van de stal leggen? (moet ze niet telkens gaan draaien, is niet goed voor ze gewrichten). En anders is idd een hooinet wel een goede oplossing lijkt mij!

Zie OP, dat hebben we geprobeerd. Sowieso heeft ze een vrij ernstige peesblessure en willen we haar niet onnodig vaak laten draaien :) .

Kirrr schreef:
Hooinet of hooizak, ik had net hetzelfde probleem.
Nu hangt de hooizak vanachter in de stal en is de hoeveelheid hooi die ze tegelijkertijd maar kan nemen, op tegen dat ze buiten kan gaan hangen.

Oke dat is ook nog een idee. Dan kan ze maar kleine plukjes meenemen en dan naar buiten. Kom ik wel weer neer op dat ze veel gaat lopen draaien, maar het is het overwegen waard.

In ieder geval bedankt voor de reacties tot nu toe! Meer tips zijn altijd welkom :)

SmulSmurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:37

Als je de stal, zegmaar, gewoon dicht maakt, dan kunnen ze er ook niet met hun hoofd overheen.
Want mijn paard deed dat ook. En nu hebben we er gewoon een hekje ding voor zitten, en die je dan ook gewoon open kan doen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:56

Voerbak eronder zal weinig uitmaken denk ik als het een beetje op de wind is , vaak waaien de plukken gewoon een beetje weg :P

Om de bovendeur dicht te maken vind ik ook barbaars , beest heeft al de pech dat ze in zo'n hok opgesloten staat en dan ook nog eens de hele kooi rondom dicht maken zeker :n

Gewoon een hooinet met kleine mazen gebruiken :)

Daar krijgen ze steeds maar een klein plukje hooi uit en de kans is dan klein dat ze dan de moeite nog eens gaat nemen om naar de opening van de deur te gaan want die plukjes zijn te klein om op je gemakje ergens anders op te gaan eten :)

Je kunt het net natuurlijk ook tegen de onderdeur aan hangen : kan ze lekker kleine plukjes "grazen" uit het hooinet en ook nog een beetje naar buiten kijken want dat is blijkbaar wat ze graag wil.

Kleine moeite , groot plezier :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:30

Mijn paard heeft het ook altijd wat te druk met naar de buren kijken om rustig te eten, naast dat madame ook nog eens erg kritisch is met haar hooi, het wordt uitgeplozen en de lekkerste sprieten worden eerst opgegeten.
Gevolg was dat het hooi verspreid lag over de hele ondergrond incl een hele berg voor haar deur.

Van de winter ben ik dan ook met een (fijnmazig) hooinet begonnen en dit scheelt behoorlijk, in ieder geval in de stal zelf.
Madame heeft wel een nieuwe manier gevonden om aandacht op te eisen, ze gooit nu hele plukken stro buiten haar stal :D
tja als hinneken, schrapen, schudden met hoofd, ronddraaien, pezen, piafferen, duwen tegen degene die langskomt etc.. moet je toch wat _O-

Ofwel er ligt amper nog hooi voor de stal op de grond, het is vervangen door stro.

_Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:02

Kan je niet gwn een voerbak aan je stal hangen?

tom94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:06

Een hooinet ;P

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:13

Hooinet is al eerder geadviseerd, maar ik adviseer hem ook.
NIET aan de andere kant van je stal, i.v.m draaien,
maar gewoon aan de kant waar paard graag eet.
Neem dan wel een net met fijne mazen!!!
Daardoor doet ze langer met het hooi, en kan alleen kleine plukjes eruit krijgen,
dus er valt minder op de grond, zowel in je stal als aan de andere kant van de deur.

Succes.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:00

een mand aan de deur hangen, dan valt het hooi daar in en kan ze gewoon haar hoofdje over de stal deur doen en het eten uit de mand pakken :)

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 12:03

Dat overal heen waaien van het hooi vindt ik heel herkenbaar, wij hebben ook luiken.
Super gezellig maar wel veel extra werk :D
Andere kant van de stal neerleggen resulteert in een omgeploegde stal doordat er zoveel gedraaid wordt.
Daarom probeer ik mij er maar gewoon niet meer aan te ergeren en sta ik een eeuwigheid te harken en te vegen als het hard waait :)
Doordat wij onbeperkt ruwvoer verstrekken zijn ze niet onrustig, wat er buiten ligt veeg ik de volgende ochtend weer de stal in.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 11:34

Heel erg bedankt voor alle info! Hooinet of hooizak ga ik deze week voor kijken. We hebben wel gisteren een weefrek opgehangen, om te kijken hoe ze daarmee omgaat. Dan kan ze wel naar buiten met haar hoofd, maar geen grote plukken meesjouwen :) .

pmarena schreef:
Om de bovendeur dicht te maken vind ik ook barbaars , beest heeft al de pech dat ze in zo'n hok opgesloten staat en dan ook nog eens de hele kooi rondom dicht maken zeker :n

Nee precies. Het is al niet onze keuze (zware peesblessure) om haar niet naar buiten te doen, dan wil ik het zo aangenaam mogelijk maken :j .

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:38

Slow feeder, zelf maken, paard moet meer moeite doen om te eten en vermaakt zich kostelijk met zijn hooi. 2 vliegen in een klap

_Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:34

Sieppus schreef:
Slow feeder, zelf maken, paard moet meer moeite doen om te eten en vermaakt zich kostelijk met zijn hooi. 2 vliegen in een klap

Slow feeder is toch een hooinet?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 13:39

Weefrek scheelt al een stukje, maar ik heb ook een hooizak besteld :j

XMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:50

Misschien kun je een hooizak buiten op hangen. Dan span je hem wat strakker zodat hij niet alle kanten opwaait! Mijn pony gooit ook altijd al haar hooi overal naartoe en ik maar vegen toen heb ik een hooizak opgehangen en die strak gespannen, bij mijn pony wekt dit heel goed.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:54

Stal aanpassen zodat ze haar hooi buiten de box kan eten.

Mijn paard staat in een open box en het hooi ligt bij allemaal buiten de stal. Echt ideaal stal is schoner en voor hem zijn eten ook schoner :D. Fijne ook dat het paard er toch rustiger bij staat en meer in de rond kan kijken.

_Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:55

Prisca schreef:
Stal aanpassen zodat ze haar hooi buiten de box kan eten.

Mijn paard staat in een open box en het hooi ligt bij allemaal buiten de stal. Echt ideaal stal is schoner en voor hem zijn eten ook schoner :D. Fijne ook dat het paard er toch rustiger bij staat en meer in de rond kan kijken.

Dit zijn idd mooie stallen :j
maar erg duur.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:04

Heb je gewoon een normale hooizak met 1 groot gat besteld ?

Dan vrees ik dat het weinig gaat schelen , daar trekken ze nog grote plukken uit waar ze vervolgens mee aan de wandel gaan :P

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 14:05

pmarena: haha ja dat denk ik ook wel, maar ze heeft óók het weefrek wat al scheelt :j . Door een hooizak kan ze niet meer de hele baal door het weefrek persen (denk ik := ).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:06

Hihi , ik hoop dat ze je niet verbaast :P