Ouder paard verhuizen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Calgary

Ouder paard verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 10:55

Hallo, wegens omstandigheden moet ik op zoek gaan naar een andere stal. Mijn paard van 20 jaar heeft jaren op deze stal gestaan en ik ben bang dat hij een terugslag krijgt en zijn vaste vriendje gaat missen. Hij is namelijk erg gevoelig voor veranderingen. Of zou het wel meevallen en komt hij er wel weer bovenop?

roxy_ZharaX

Re: Ouder paard verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:00

iedereen moet wel even wennen aan een nieuwe thuis. dus ook je paard, Geef hem de tijd om te wennen.
maar begin niet meteen van dag 1 te rijden(ik weet niet of je er nog mee rijd). Het is wel belangrijk
dat hij niet alleen komt te staan want dan gaat hij zeker zijn vriendjes missen.
Zorg ervoor dat hij genoeg sociale contacten heeft met de andere paarden. Het kan een tijdtje
duren voor hij zich aanpast maar het moet zeker lukken( de tijd is bij ieder paard verschillend).

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:04

Ieder paard is anders. Mijn pony was 26 toen ik zelf een half uur verderop ging wonen, maar ik heb haar op haar
vertrouwde plekje laten staan omdat ik bang was dat ze niet zou kunnen wennen. Maar zoals ik al zei, ieder paard
is anders, en misschien kan jouw paardje prima aarden op een andere plek :).

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:11

Ik moest noodgedwongen na 12 jaar mijn toen 29jarige pony verhuizen. Hij heeft na een aantal weken een lichte koliek gehad (maar is ook van zandgrond naar zware klei gegaan). Dus zou de eerst weken wel een beetje een oogje in het zeil houden. Verder is de pony inmiddels 31 en zit beter in z'n vel dan ooit.
Zoiets is natuurlijk bij elk paard verschillend en het hangt er ook vanaf hoeveel vriendje enzo hij had en of hij die echt gaat missen.
Maar ik moet zeggen, hij is 20, dat is niet zo heel oud vind ik, ik denk dat de kans groot is dat hij het prima aan kan.

Calgary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 14:22

Bedankt voor jullie reacties. Hetgeen waar ik dus ook bang voor ben is dat hij misschien ook weer een koliek aanval krijgt, daar is hij de laatste tijd erg gevoelig voor. Of dat hij een terugslag krijgt en weer hoefbevangen wordt. Ieder paard reageert anders. Ik heb hem al 20 jaar en ken hem door en door. Hij is wat eenkennig en bekijkt alles op een veilig afstandje. Snel vriendschap sluiten doet hij niet. Hij is een echte kat uit de boom kijker.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:28

hoeveel km zou je hem moeten verplaatsen?

Als je denkt dat hij het slecht aan kan zou ik het alleen doen als het echt niet anders kan... ik kon geen kant op dus ik móest wel ergens heen.

Calgary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 15:32

Het is ongeveer 5 km verderop. Voor mij geen probleem. Ik hoop alleen dat hij kan wennen aan een nieuwe plek en omgeving. Hij heeft 16 jaar op dezelfde stal gestaan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:42

De meeste paarden kunnen meer aan dan je denkt. Als het beter voor hem is, zou ik hem dus wel gewoon verhuizen, ook al zal hij moeten wennen.
Mijn haflinger heeft van zijn 4e t/m zijn 22 op dezelfde manege gestaan, altijd in een box. Hij mocht met pensioen en ik mocht hem hebben en aangezien ik inmiddels 160 km verderop woonde, moest hij ook verhuizen. Ik heb hem midden in de winter van altijd op stal naar 24/7 buiten met schuilstal verhuisd. Ik heb behoorlijk in de rats gezeten of hij dat wel aan zou kunnen, maar alles is goed verlopen. Natuurlijk heeftie moeten wennen. Weg uit z'n vertrouwde omgeving, niet op stal, maar buiten, ineens een deken op (dat moest ivm vacht niet gewend aan buiten/in de regen staan) en dat allemaal ook nog eens midden in de winter terwijl er ijs op de weide lag, maar hij heeft dit heel goed opgevangen.
Ik heb hem de tijd gegeven om te wennen. Hij is dol op eten, dus gezorgd dat er lekker hooi voor hem te knabbelen was, en hem wel gepoetst en af en toe een beetje laten bewegen in de overdekte paddock bij ons op stal (voor de rest was alles nl bevroren) en verder lekker paard laten zijn. Na twee dagen zag ik sporen datie in zijn schuilstalletje was geweest en na 3 of 4 dagen zag ik dat hij voor het eerst sinds hij daar was gelegen had (ligsporen aan benen en buik). Het heeft hem dus best even gekost om zich voldoende op zijn gemak te voelen enzo, maar inmiddels ziet hij er beter uit dan ooit en heeft het super naar zijn zin.
Tijd geven, aandacht die hij nodig heeft, maar niet too much, dan komt het vast wel goed.

Wat voor soorten van koliek-aanvallen heeft je paard afgelopen jaren gehad? Terugkerende koliek lijkt me eerder een probleem van voeding/leefomstandigheden.
Om te grote voerovergangen te vermijden, zou je op je huidige stalling kunnen beginnen met bijvoeren van het voer van je toekomstige stalling, of op je nieuwe stalling nog een tijdje kunnen mengen met voer van je huidige stalling, zodat hij kan wennen.

Calgary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 13:08

Hij krijgt koliek wanneer zijn weerstand lager is of wanneer hij weer een gebitsbehandeling heeft gehad. Van het voer kan hij geen koliek van krijgen. Hij krijgt speciaal voer die aangepast is op hem. Daarnaast krijgt hij 's morgens en 's avonds ook hooi. Koliek krijgen van zijn leefomstandigheden kan ik me niet voorstellen omdat hij elke dag buiten komt en 's nachts op stal staat. Daarnaast krijgt hij 4x per week zijn training, die bestaat uit recreatief bezig zijn. Wedstrijden heeft hij nooit aan meegedaan. Dus hij komt nooit onder hoge druk te staan.