Weide en winter....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vke

Weide en winter....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 23:25

...Vroeg me af hoe jullie dat doen met jullie paard of pony in de winter.
Laten jullie deze ook op de weide staan of zetten jullie deze dan toch s'avonds/s'nachts op stal?
Aangezien we hier een redelijke stal voor onze pony in onze tuin aan het zetten zijn....en hij sinds hij hier is (nu 14dagen) 24/7 buiten staat.
Ervoor stond hij altijd op stal. Zo wie zo, ook al heeft hij een stalletje staan, wat eigenlijk voor de schapen is (heel smal ding waar meneerke toch in kruipt) ;) gaan we toch een schuilstal van 3x3 maken voor hem op de weide, zodat hij deze ook nog heeft. Dus hoe doen jullie het en wat raden jullie me aan?
groetjes

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:32

Onze KWPN'ers staan in de winter van 20.00u tot 08.00u in stal, de rest van de tijd staan ze gewoon op weide. In de stal hebben ze lekker kuil liggen (om op te eten), en een lekkere dikke laag stro voor in te liggen. Ze krijgen dan ook nog zeker een schep Basibrok, het veulen, en de drie jarige: Podo Grow

Jou geval:
Ras?
Leeftijd?
Wat geef je hem? (hooi en krachtvoer? of alleen hooi?)
Wat leg je in de stal? (stro,zaagsel,vlas?)
Vertel eens meer over je pony!

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:37

Mijn paarden staan in de winter in een padock en 's avonds haal ik ze naar binnen rond een uur of 7 en om half 8 's ochtends gaan ze weer lekker naar buiten.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:37

Hier staan ze in de winter van 10.00 tot een uur of 17.00 op de wei :) In de zomer van 10.00 tot 20.00!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:39

Mijne staan op de wei! Hele jaar door!
In de winter wordt die wel wat kapotgelopen. Geen idee hoe groot de wei is maar desnoods zet je een stuk af ofzo :P Ze krijgen swinters ook nonstop ruwvoer (hooi, voordroog).

chocobroodje

Re: Weide en winter....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 00:33

We zetten de wei in de winter voor een gedeelte af. Zo lopen ze niet de hele wei kapot. Het voorste stuk heeft een schuilstal dus daar staan ze in de winter al gebruiken ze hem niet zo gek veel ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:18

In de wei een schuilstal maken waar ze zelf in kunnen. Voor de schuilstal een stuk bestrating leggen en voor dat stuk bestrating nog een stuk zand opbrengen.

Dan kunnen ze / je altijd kiezen : paard op stal , paard op stal + verhard uitloopje , paard op stal + verhard uitloopje + zand waar ze lekker wat kunnen rollen en gek doen en nog steeds niet de wei kapot lopen / in de natte bagger staan de hele dag......en als het lekker weer is / de wei stevig is , dan zet je het hek naar de wei open en kunnen ze ook lekker de wei op. En dan nog steeds even terug komen naar stal / erfje / paddock :)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:30

Hier komen ze overdag in de binnenbak 's winters :) zou je hier de paarden in de winter op het land laten dan heb je binnen een paar dagen een vieze drek bende met alle gevolgen van dien (mijn paard is gevoelig voor mok).

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 10:03

dank jullie wel allemaal voor de reacties.
Ik kan gelukkig de weide in 3delen...denk dat ik hem door de dag enkele uren op de weide ga zetten en s'avonds dan hier op stal. Achter de stal gaan we een stukje weide maken en dan kan ik nog zien wat ik doe...aan de ene kant van de stal ga ik zorgen dat hij in en uit kan...dan kan hij nog zien wat hij wil. :-)

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:52

Hou in de winter de fructaan goed in de gaten , als de nachten koud worden en overdag zonnig is het gevaarlijk voor paarden die gevoelig zijn om hoefbevangen te worden

http://www.hoefnatuurlijk.nl/cgi-bin/fructindex.cgi

Onze pony is toen ook bevangen geraakt , het was helder vriezend weer , nu halen we de pony's van de wei af als de fructaan hoog wordt

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:55

Altijd buiten met een mogelijkheid tot schuilen. Uiteraard met veel ruwvoer. Bijna 24h (sochtends is het op). En daarnaast een kwart schep muesli. Hij kan dan zelfs zonder deken. 16 jarige paint ruin.

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 00:57

sjonnie48 schreef:
Hou in de winter de fructaan goed in de gaten , als de nachten koud worden en overdag zonnig is het gevaarlijk voor paarden die gevoelig zijn om hoefbevangen te worden

Onze pony is toen ook bevangen geraakt , het was helder vriezend weer , nu halen we de pony's van de wei af als de fructaan hoog wordt

sorry voor de vraag, wat is fructaan?
is er ook zo'n link voor het Belgisch fructaangehalte?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:34

Als je de mogelijkheid hebt voor een goede schuilstal, dan zou ik hem lekker buiten laten lopen in de winter. Ze kiezen er dan zelf voor of ze binnen of buiten staan. Dat vind ik toch nog altijd het lekkerst voor de paarden.
Zelf haal ik ze in de winter 's avonds binnen omdat ik de mogelijkheid niet heb om een goede schuilstal te plaatsen, maar anders zou ik het wel weten.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:45

Vke schreef:
sjonnie48 schreef:

sorry voor de vraag, wat is fructaan?
is er ook zo'n link voor het Belgisch fructaangehalte?

Weet niet van een link voor belgie , maar het is zo dat fructaan [ suiker] zich ophoopt in gras
wanneer het door slechte groeiomstandigheden niet kan groeien bv erge droogte , dan bewaart het gras de fructaan tot het gaat regenen en door die groei verbruikt het gras de fructaan dan weer .
Meestal is de fructaan het hoogst als helder weer en vorst samen gaan , dus mooi droog zonnig vriesweer , wanneer de paarden het land niet kapot lopen , kan gevaarlijk zijn voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid .
Onze shet heeft het toen ook gekregen , s'nachts vroor het op de dag zonnig , na 3 dagen was ze bevangen , nu we er op letten is het nooit mer gebeurd bij haar , maar zo het weer nu is is er niks aan de hand voorlopig .
het is een beetje te vergelijken met suikerziekte bij mensen .

kkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:52

Acht van de 12 maanden mag hij naar buiten. In de winter staat hij buiten van ongeveer 9:00 tot 16:00.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:53

Wat je ook doet...het allerbelangrijkste is dat hij een maatje heeft en dus niet alleen staat.

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 21:56

dank jullie wel voor de reacties.

alleen staat hij niet echt, hij staat met schapen op de weide en dit gaat goed.
ik weet dat hij niet zo goed overeen kwam met shetjes....bij de vorige eigenares....en nu met de schapen hier gaat dit goed. want wou eerst ook een shetje voor hem bijhalen, maar ze zei me dat....dusja...

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:49

Net als met mensen , hebben paarden ook hun voorkeur voor een bepaald paard , onze shet merrie , leek een einzelganger , was totaal niet sociaal naar mede paardjes , tot de shet van haar dromen bij haar kwam staan en sindsdien onafscheidelijk .
Schapen en paarden spreken elkaars taal niet , jou paard mist dus echt wel gezelschap.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:51

winterweide of paddock met schuilstal is dat bij ons, 24/7. worden nooit opgesloten in een stal.

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 13:16

sjonnie48 schreef:
Net als met mensen , hebben paarden ook hun voorkeur voor een bepaald paard , onze shet merrie , leek een einzelganger , was totaal niet sociaal naar mede paardjes , tot de shet van haar dromen bij haar kwam staan en sindsdien onafscheidelijk .
Schapen en paarden spreken elkaars taal niet , jou paard mist dus echt wel gezelschap.

nuja, hoe kan je weten of je een shetje na zijn zin vindt?
hoe hebben jullie dit voor elkaar gekregen dan?

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 13:18

heb verder beslist hem hier ook de kans te geven om in en uit zijn stal te gaan, dan krijgt hij een stukje weide aan z'n stal. verder door de dag gaat hij ook nog enkele uren op de grote weide. :-)

Romeo98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:04

Mijn pony's in de zomer 24/7 buiten mits het veel regent dan op stal. In de winter normaal 's nacht binnen de rest buiten. Maar wil dit jaar gaan proberen om ze in en uit te laten lopen. Is fijner voor de pony's aangezien ik een ex luchtzuiger heb. dan krijgen ze 2x per dag brok hele dag door hooi en lekker op de wei.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:37

Vke schreef:
sjonnie48 schreef:

nuja, hoe kan je weten of je een shetje na zijn zin vindt?
hoe hebben jullie dit voor elkaar gekregen dan?

haha Bij ons was puur toeval hoor , wij dachten dat onze shet een bitchie was die andere paardjes niks leuk vond , maar zij ging ergens anders heen er daar waren nog 7 shetten en slechts 1 daarvan was vanaf de eerste minuut dikke mik , de andere 6 slaat ze ook bij zich weg hoor , dus puur geluk gehad dat ze nu toch een vriend heeft gevonden .
Er bestaat geen datingside voor paarden dus het is ook moeilijk hoor

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 17:00

idd, dat bedoel ik dus.... dus heb je idd echt geluk gehad.
voor hem hier gaat het dus iets moeilijker worden, tenzij ik mensen vindt die tot hier willen komen natuurlijk om te zien of er een klik is tussen de 2 of niet, zonder ze benzinekosten gaan vragen, anders ga ik miss veel geld hieraan kwijt zijn. Maar idd, wie weet heb ik dat geluk wel..zulke mensen te vinden. De dierenarts is net geweest en zei dat hij er totaal niet ongelukkig uitzag, aangezien de schapen erbij stonden. Hij is nu ook volledig medisch gekeurd en goedgekeurd :-) me super happy :-)

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:12

Ik weet ook niet zo goed wat ik moet doen deze winter met mijn KWPN-jaarling. Ze staan nu op een wei waar geen schuilstal is, maar in de winter krijgen ze die mogelijkheid wel. Nouwja, schuilstal. Het is een container die niet al te groot is en gedeeld moet worden met nog 3 paarden!
Mijn paardje is er 1, wanneer ze een trap krijgt (of er word gedreigd) dan is ze gelijk weg. Ik ben dan dus ook bang dat ze geen gebruik gaat maken van die iets te kleine schuilstal voor meerdere paarden.

Ik heb de mogelijkheid om haar in de winter naar een andere stal te verplaatsen waar ze overdag lekker buiten staat en 's nachts binnen.

Maar omdat het een jaarling is, vind ik het ook wel goed voor der om lekker buiten te staan, wat zouden jullie doen?