Vraagje over aardpennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

truselientje

Vraagje over aardpennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 11:40

Ik weet behoorlijk wat over hoe ik een omheining moet maken, maar ik weet helemaal niets over aardpennen :o
Het zit zo: ik ga verhuizen, de ponys gaan mee. Ik heb een stukje land wat ik kan huren en daar ben ik bezig om een omheining om te zetten. Nu zit ik alleen nog met de aardpennen.
Thuis zit de aardpen al aan het apparaat verbonden, er wordt 1 lange aardpen gebruikt. Ik heb geen zin om deze uit de grond te halen, want hij gaat er gezien de lengte en de plaats vermoedelijk niet makkelijk uit.
Dus ik heb nieuwe aardpennen gehaald, 3 stuks van 1 meter. Alleen hoe moet ik deze aan elkaar verbinden?
Ik heb zitten google-en, maar daar vind ik niet wat ik zoek.
Ja, alleen een stukje waarin beschreven wordt hoe je de 2 buitenste met elkaar verbind, dat snap ik dan nog alhoewel het mij een raadsel is hoe je dan het apparaat eraan verbind. En dan plaats je er een 3e tussenin en die verbind je op dezelfde manier. Maar hoe? Een beetje normale draad heeft 2 uiteindes en die zitten al op de 1e en 2e pen. Hoe zet je deze derde pen er dan ook aan?
De oplossing zal ongetwijfeld heel simpel zijn, maar ik kan het niet bedenken.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:25

Hoi,wij hebben maar 1 aardpen,waarom wil jij er 3 ?
Groetjes...

Lynn_Nikita

Re: Vraagje over aardpennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:17

aardpen in grond, groene draad van stroom apperaat vastzetten op de pen en de rode zet je op de draad
1 lange is genoeg, alleen als je erg droge grond hebt kan het zijn dat je een langere nodig hebt

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:19

Vaak is de aarding met 1 aardpen van 1 meter niet goed genoeg, wij monteren er 3 van 2 meter en soms nog veel meer of langere. Dit ligt vooral aan de bodem. Bij een droge zandgrond moet je soms wel een aantal aardpennen van 5 meter gebruiken.

Je mag nooit het schrikdraadapparaat aan de aardpen van de huisstroom installatie aansluiten.
Dat is levensgevaarlijk.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:22

ik zou het eigelijk ook niet weten ik heb eigelijk maar 1 aardpen per apparaat

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 14:59

juliomariner: hoe bevestig je die meerdere aardpennen met elkaar dan?
gewoon koperdraadje?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 15:24

Ik heb nu dus ook 1 lange, maar ik kon geen lange aardpennen weer vinden. Ik dacht dan neem ik wel 3 kortere, zo wordt dit ook door de meeste fabrikanten aangeraden.
Maar nu vraag ik me dus af hoe je die met elkaar verbindt, aangezien je daar vaak een geisoleerde kabel voor gebruikt met maar 2 losse uiteinden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:01

Je kunt de draden toch 'bloot' in elkaar draaien (stukje strippen en met een tang ronddraaien).

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 16:15

Dat werkt? Ik zat daar zelf eerst ook al aan te denken, tot ik dat stukje tekst op internet tegen kwam. Toen begon ik te twijfelen of het zo wel kon, dus ik dacht, ik vraag hier gewoon hoe andere mensen dat hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:35

Je moet ze goed strak in elkaar draaien. Misschien dat je zelfs wel van die speciale draaiklemmen er voor kunt gebruiken. (lasdoppen bedoel ik )

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 16:55

Dat is misschien wel een idee, ik ga eens knutselen :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:03

Pennen 3m uit elkaar de grond in slaan (gat maken met grondboor en weer bijvullen). Klem erop waar aardedraad aan kan (stukje strippen zodat koper contact maakt met metalen klem) Zo pennen aan elkaar maken (1 aan 2 en 2 aan 3) en aardklem van schrikapparaat aan pen (1 of 3) die dichtstbij het apparaat staat. Bedenk dus eerst goed waar je het apparaat neer wil zetten.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 21:07

Ow, wat dom, ik kan inderdaad natuurlijk ook losse draden van pen naar pen doen.
Zucht, ik zat maar te denken, hoe doe je dat met 1 stuk draad. Voelt zich een beetje dom nu }:0

Iedereen bedankt voor het meedenken in ieder geval :)