Paard van een ander stallen, waar rekening mee houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koenlover

Paard van een ander stallen, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 16:06

Twee weken geleden werd ik aangesproken door een collega, zij had een vriendin wiens paard met pensioen staat op een manege, behalve dat ze daar de volle mep betaald voor dingen waar ze geen gebruik van maakt kan het paard daar ook niet veel naar buiten. De eigenaresse van het paard woont ver weg en komt dus nauwelijks bij haar paard.

Mijn collega vroeg dus of ik niet nog een stal vrij had, nou heb ik dat wel, twee zelfs, maar ik vraag me af of ik gewoon een paard van iemand anders mag stallen. Ik verdien er niks aan, want ik vraag alleen de kostprijs aan stalling. Maar hoe zit het met aansprakelijkheid enzo? De paarden staan zomer's bijvoorbeeld 24/7 op de wei en 's winters ook overdag, dus wat als het paard uitbreekt en bijvoorbeeld een ongeluk veroorzaakt?

Zijn er ook voorbeeld contracten voor mijn situatie? Of wat mag er volgens jullie niet missen in een contract. Zowiezo willen we de eigenaresse natuurlijk ontmoeten van te voren en moet haar paard in de kudde passen. Maar we willen ook nog wat afspraken zwart op wit hebben. Zoals een maand opzegtermijn van beide kanten, maar er zijn vast nog veel dingen waar ik niet aan denk.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:36

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paard van een ander stallen, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:41

Lief als je dat zou willen doen hoor. :)
Zou idd goede afspraken maken, want het kost je toch meer werk. Ze maken eens wat kapot, worden eens ziek mischien, straks is de eigenaar op vakantie net als de smid komt, etc.
Als je het leuk vind om zo'n logé te hebben, kun je er veel plezier van hebben. Maar het betekend vaak wel een beetje extra werk.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:36

maak ook hele duidelijke afspraken over de betaling, ook al verdien je er niets aan en heb je er toch je werk en verplichtingen aan. Een paard voor een ander financieel onderhouden is natuurlijk iets anders.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:40

Hmm, zou niet graag een paard van iemand op stal hebben waarvan de eigenaar te weinig komt. En al helemaal niet als ik dan ook nog een berg werk extra zou hebben, dan zou ik liever uitkijken voor een fijnere "pensionklant"

Zou er goed over nadenken..

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 18:34

Iedereen bedankt voor de reacties!

@friesiszwart, ik wil inderdaad van te voren 1 maand stalling als 'borg'. En uiteraard moeten er dan ook goede afspraken gemaakt worden.

@stoer, eigenlijk vind ik zo'n eigenaar juist heel fijn, ik heb aangeboden om bij de prijs inbegrepen alles te regelen (hoefsmid,wormenkuren e.d.) dan ben ik zeker van een goed onderhouden paard op mijn stal en dan hoef ik geen rekening te houden met haar smid enzo. Het paard hoef ik alleen elke dag ('s winters dan want 's zomers staan ze er al 24/7) van en naar de wei te brengen en de stal uit te mesten. Ik ga ook niet opzoek naar een andere pension klant want ik heb juist liever niet teveel vreemden op mijn erf.

Het enige waar ik dan profijt mee heb, is dat we van zijn stalkosten 's zomers alle stallen kunnen verven (we vragen in de zomer evenveel als in de winter, zo hebben wij ook nog iets profijt van al het werk dat het meebrengt).

Ik vroeg me alleen af of ik aansprakelijk ben voor eventuele schade die het paard aanricht als hij bijvoorbeeld ontsnapt, of dat het voldoende is om dat in het contract te zetten?

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 22:56

Bij mij thuis stond ook eerst het paard van een vriendin, ik vond het echter helemaal niks. Ik had er een hoop werk aan en het was niet eens mijn paard. Ze betaalde mee aan hooi, stro en brok maar verder niks. Ik had liever gezien dat daar nog een bedrag bij kwam, zodat ik voor al dat extra werk er ook nog iets aan over zou houden.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 22:58

_Cher schreef:
Bij mij thuis stond ook eerst het paard van een vriendin, ik vond het echter helemaal niks. Ik had er een hoop werk aan en het was niet eens mijn paard. Ze betaalde mee aan hooi, stro en brok maar verder niks. Ik had liever gezien dat daar nog een bedrag bij kwam, zodat ik voor al dat extra werk er ook nog iets aan over zou houden.

Dat kan ik me ook goed voorstellen, maar ik heb al 7 eigen paarden, dus wat dat betreft maakt een extra eigenlijk weinig verschil, daarnaast is bij ons alles zo ingericht en geregeld dat ik nauwelijks werk heb (zelfs in de winter) aan de stallen. Het is echt alleen voeren en wat mest scheppen (ze staan op vlas, en alleen 's nachts op stal, dus uitmesten doen wij maar eens in de 3/4 weken).

Wel wil ik daarom ook een maand opzegtermijn voor beide partijen afspreken. Dat we het ook kunnen zeggen als het niet bevalt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 09:39

koenlover schreef:
Ik vroeg me alleen af of ik aansprakelijk ben voor eventuele schade die het paard aanricht als hij bijvoorbeeld ontsnapt, of dat het voldoende is om dat in het contract te zetten?

Als je mijn link even leest dan weet je het ;) .

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 09:50

LDRD schreef:
koenlover schreef:

Als je mijn link even leest dan weet je het ;) .

Sorry, dat heb Ik inderdaad nog niet gedaan. Ik bok via m'n mobiel en dat gaat niet zo fijn..