Wat te doen met je oude paard/pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toveren

Wat te doen met je oude paard/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 14:50

Ik vraag me enorm af wat iedereen doet met z'n paard of pony die met pensioen is?
Mijn pony is 16 en heeft 2 jaar geleden een peesblessure gehad. Ze loopt weer prima, maar ik heb het rijden niet meer opgepakt. Het kost me veel tijd en dan zou het puur en alleen een keer in de week recreatie zijn daar ik ook een paard heb.
Mijn pony staat in volpension, waardoor ik 250€ per maand aan haar kwijt ben. Opzich heb ik dat ervoor over, maar het is vrij veel voor een pony waar ik niet op rijd.

Ik vroeg me dus af wat doen jullie met je pony/paard in pensioen?

morenomar

Re: Wat te doen met je oude paard/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:00

mijn pony is 29 en nog steeds niet met pensioen! ik betaal 150 euro voor volpension. ik hoef zelf niks te doen behalve rijden. ik wandel ook veel met haar en in de zomer gaat ze niet op stal, dan staat ze dag en nacht in de wei. alleen in de winter of als het weer erg slecht is gaat ze weer naar de pension stalling.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:01

Mijn pony is inmiddels 21 (jeeeeeeeeeetje wat gaat de tijd snel!!) Ik rij haar sinds mijn eerste zwangerschap al zelden. Tussen de 2 zwangerschappen in had ik het net fijn opgepakt, toen ik weer zwanger raakte van de tweede. Nu kom ik er simpelweg niet aan toe. Ik zorg overdag alleen voor 2 kleine kinderen die ik niet mee naar stal durf te nemen. Mijn pony staat ook volpension voor 285 per maand. Ze word iedere dag een paar uurtjes op het land gezet en dat gaat voorlopig prima. Ik hoop van de winter het rijden weer op te kunnen pakken. Dan gaat mijn oudste naar school en de jongste naar de peuterspeelzaal.
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 20-07-11 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:03

Mijn pony is nu 30, en staat nog steeds op een (vol)pensionstal. We gaan nog 3 a 4 keer per week lekker
het bos in. Ik betaal er 245 euro per maand voor, en ben in totaal een uur reistijd kwijt, maar een fijne
oude dag is mij heel veel waard :).

Schoenveter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:03

Mijn pony, 32 staat op een pensionstal, ik wandel met hem, tut lekker met hem, hij gaat geregeld mee naast mijn fiets en een keer in de zoveel tijd doen we een buitenritje.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:08

Mijn pony is 19, heeft een blessure die niet meer geneest (althans, de genezingskans is erg klein) en staat lekker van haar pensioen te genieten. Ik heb haar in volpension staan. We kunnen niet meer dan wandelen en afentoe een stapritje, maar daar geniet ik evenveel van als toen we nog reden.

Ik betaal 200 euro in de maand voor haar. Maar ik vind het geen probleem. Ik zal altijd voor haar zorgen, net zolang het nodig is. Ze mag bij blijven tot ze er niet meer is :)

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:11

Ik heb mijn paardjes gelukkig thuis staan, dus als die van mij (is nu 20) niet meer bereden kan worden, blijft hij gewoon. Hij heeft nog een gezelschapsmaatje wat niet bereden wordt. Op het moment dat ik hem niet meer kan rijden, zit het rijden er voor mij dan helaas op denk ik. Want deze 2 gaan niet weg, en een 3e erbij heb ik geen ruimte voor en wordt me ook te duur.
Mocht het gezelschapspaardje er ooit niet meer zijn, dan zit ik er aan te denken om een pony van iemand anders als gezelschap te zoeken. Bijv. gepensioneerde of geblesseerde pony. Ook i.v.m. de kosten.
Misschien is dat ook wat voor jouw pony. Dat je hem ergens als gezelschapspaard kunt plaatsen, terwijl hij toch jouw eigendom blijft. Dat hoeft lijkt mij niet zo duur te zijn.
Als ik zo'n paard erbij zou nemen, zou ik alleen de echt gemaakte kosten (voer, strooisel, etc.) rekenen en smid, dierenarts e.d. voor rekening van de eigenaar. Als jij zoiets zou kunnen vinden, zou dat lijkt me flink in de kosten kunnen schelen.

Charlotte27

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:16

Tja... wat doe ik met Claar als ze niet meer te rijden is, ze heeft lichte artrose en is nu 11 dus het zal heus ooit gebeuren. Ik denk dat ik voor haar een weitje zoek met schuilstal en als daar nog geen ander paard staat er een weidemaatje bij zet, en dat kan een shetlander zijn maar ik hoor dat geitjes en schapen het ook goed doen :) als ze maar niet alleen staat. Ze zal dan minder/geen krachtvoer meer krijgen dus al met al zal het wel goedkoper zijn. Uiteraard zal ik haar nog wel regelmatig bezoeken :). Ik zie hier de reactie boven mij van Branki, dat is ook een idee, op marktplaats staan al veel advertenties voor pensioenstalling en weidegang waarvan de prijzen n.o.t.k. zijn, informeer er eens naar!

succes!!

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:19

Mijn paard (21) heeft sinds ruim een maand een forse peesblessure. Ik ben nu aan het nadenken over zijn toekomst. Weet nog niet of ik het rijden weer op kan (en wil) pakken, of dat hij nu al met pre-pensioen mag. In beide gevallen blijft hij van mij, maar blijft hij niet dicht bij mij... Ik woon in de randstad omg. Delft, waar volpension snel in de categorie > 300 euro zit en waar 24/7 weidegang hele jaar door vaak niet kan i.v.m. de kleigrond. Dus dan maar op zoek naar een plekkie waar hij rustig kan herstellen of rustig oud kan worden tegen een wat lager bedrag, al gaat het dan niet lukken om echt vaak met hem te tutten en wandelen etc.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:16

mijn oudje staat thuis op het land en in de winter op een pensionstal voor 50 in de maand, heb het over een shet.
Ze gaat nog een paar keer per week mee aan een touwtje naast de wagen.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:21

mijn tante is alweer 23 en rij ik nog lekker mee buiten of in het bos
staat ook in volpension 125 euro in de maand!

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:15

ik heb sinds kost een paard van 18 dat bij mij van zijn pensioen wag gaan genieten
hij zorgt er voor dat mijn andere paardjes niet alleen staan en en hij krijgt daar een
fijne thuis voor terug
er zijn wel mensen die een ouder paard zoeken asl gezeldschaps paard

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:20

Mijn pony is 33 jaar en staat partuculier en niet meer in pension. ( Altijd wel gestaan )
Heb een fijn stalletje zonder faciliteiten gevonden.
Af en toe maken we nog een stapritje.
Geen haar op mn hoofd die eraan denkt om haar weg te doen.
Dan had ik er maar niet aan moeten beginnen! :-) Zij kan er immers niets aan doen dat ze steeds ouder word :+
Laatst bijgewerkt door mariekie op 21-07-11 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:22

Ik vind 250 euro ook erg veel voor een paardje waar je verder niet veel mee kunt, je betaald ook de faceliteiten.
Mijn paardje met pensioen (20 jaar) staat in Gastel bij 't Heike, je kunt daar kiezen voor het rusthuis wat 100 euro per maand kost.
Ze staan dan dag en nacht buiten met in de winter een grote schuilstal met stro.
Er wordt twee keer per dag rijkelijk hooi gevoerd en vaak wat mais.
Voor de winter gaat de stalling waarschijnlijk wel omhoog.
Of je kunt kiezen voor het pension 165 euro per maand.
Dan heb je een stal waar je paard snachts in komt en overdag de hele dag buiten.
In de zomer kun je kiezen voor dag en nacht buiten.
De stallen worden dagelijks gemest.
verder zijn het lieve mensen waar veel bespreekbaar is.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:23

Onze oudjes staan gelukkig aan huis waar ze van hun pensioen mogen genieten. Echter ik kan me voorstellen dat je opziet tegen 10 pensiongeld wanneer je op een luxe stal staat. Een paard wat ik in het verleden heb gereden is met zijn pensioen naar een minder luxe stal gebracht, immers je hebt geen binnen/buitenbak, solarium enz. meer nodig. Hij staat nu lekker veel op de wei met andere oudjes en ziet er op zijn 26ste nog top uit. Wellicht heb je ook zulke stalling bij jou in de buurt of idd als gezelschapsdier.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:24

Je moet ooit afscheid nemen, Als je er nog lekker wat mee kan doen, doe dat dan ook! Pak de tijd die je pakken kan, maar als ze echt te oud wordt, dan kun je als je er bijna niks mee doet hem toch naar een heel goed rusthuis brengen, Het is even wennen, maar misschien is het ook beter dan :(:)

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 13:10

Ik denk dat mijn pony nog best wat kan, maar als ik haar een beetje op wil pakken vind ik dat ik daar genoeg tijd in moet steken. Ze staat nu 2 jaar stil en sowieso het aankomende jaar heb ik weinig tijd. Tevens weet ik niet in hoeverre ik haar op kan pakken vanwege de peesblessure 2 jaar geleden en het feit dat ze bijna 17 is. Ik houd haar sowieso, maar ik ben me aan het afvragen wat de beste manier is, ook voor haar.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:35

Misschien kun je net als andere bokkers, een schema maken :j
Bijvoorbeeld zo:

Maandag: s'avonds longeren/wandelen
Dinsdag: Rust
Woensdag: rijden ( als dat kan )
Donderdag: Rust
Vrijdag: buitenritje ( als het kan )
Zaterdag: wandelen
Zondag: Rijden ( als het kan )

Dit is alleen het "rijden" schema, maar dit kun je ook doen met verzorgen.
Oja, dit is een schema voor schoolweken, En dit was maar een voorbeeldje ;)
Hier bijvoorbeeld een schema van verzorgen en rijden
Maandag: s'avonds losgooien in bak of wandelen, daarna even poetsen
Dinsdag: Rust, maar wel voeren enz.
Woensdag: Rijden en poetsen
Donderdag: Rust maar wel voeren enz. :P
Vrijdag: buitenritje en daarna afsponzen
Zaterdag: Wandelen en op het land werken
Zondag: Op stal/landt werken maar paard heeft rust

Dit is ook maar een voorbeeldje, en hopelijk kun je er iets mee ;) !

faye1995 schreef:
Ik denk dat mijn pony nog best wat kan, maar als ik haar een beetje op wil pakken vind ik dat ik daar genoeg tijd in moet steken. Ze staat nu 2 jaar stil en sowieso het aankomende jaar heb ik weinig tijd. Tevens weet ik niet in hoeverre ik haar op kan pakken vanwege de peesblessure 2 jaar geleden en het feit dat ze bijna 17 is. Ik houd haar sowieso, maar ik ben me aan het afvragen wat de beste manier is, ook voor haar.