Paarden aan huis, hoe doen jullie dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

D00R

Paarden aan huis, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 19:02

Ik droom vaker en vaker weg bij het zien van de huizen in Drenthe, Overijssel, Groningen en Friesland. Meeeeeeeen, wat een verschil met hier :z
Nu wonen we in de Randstad en zowel de prijzen van de grond, als de prijzen van de huizen zijn erg hoog. Zo ook de prijzen van de pensionstallen. :j

We zijn er nu weer over aan het nadenken of verhuizen een plan is over een jaar of 2. *\o/*
Ik had het daar met meerdere mensen over en vaker hoor ik dat je dan niet meer weg kan, omdat er altijd iemand bij de paarden moet blijven. Stel dat er één koliek krijgt...
Nu hebben we ook papegaaien, een zee-aquarium en konijnen, dus zomaar zonder voorbereiding langer dan hooguit één nachtje kan toch al niet en zelfs dat doen we hooguit een of twee keer per jaar (mijn ouders wonen in Limburg, de moeder van mijn man in Drenthe), dus ik zie eigenlijk niet echt problemen wat dat betreft.

Maar hoe doen jullie dat met paarden aan huis? Is er echt altijd iemand thuis? Gaan jullie nooit met zijn allen een avondje weg? Of een keer uit eten? Of zoiets?

ZarcoTje

Re: Paarden aan huis, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:06

Als ik school heb & mijn ouders zijn werken staan mijn paarden elke dag van 7 tot 16/17 u alleen.
Het is haast niet te doen dat er altijd iemand thuis zou zijn hoor, als je wat goed bevriend bent met je buren kan je ook altijd aan hun vragen of ze je altijd een seintje willen gegeven als er wat mis lijkt met je paarden :j

Maar hier is dit al 5 jaar zo, paarden hebben nooit wat voorgehad als wij weg waren, maarja kan natuurlijk altijd gebeuren hé, maar wij hebben wel buren die, als er wat mis is, wel meteen iets zouden laten weten :j

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:06

Ik ben vorige maand met mijn ouders vanuit de randstad naar groningen verhuist. En mijn pony's staan nu ook aan huis. Hier is echt niet altijd iemand thuis. Als we weggaan zorg ik dat alle hooinetten vol zijn en dat ze water hebben, en daar zullen ze het mee moeten doen.
Op de andere stallen waar mijn paard heeft gestaan was ook niet altijd iemand aanwezig hoor. Er kan altijd iets gebeuren, ook als je een film zit te kijken in huis en pas 3 uur later gaat kijken. Ik maak mij daar niet zo druk om eigenlijk, anders zou ik er de hele dag naast moeten gaan zitten, en dat zie ik echt niet zitten ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:10

Wij gaan hier wel een paar uurtjes weg, maar echt op vakantie gaat niet zomaar

Ik heb dan echt iemand in huis nodig die voor de beesten (paarden/honden ed.) zorgt.
Dus niet even meer spontaan een weekendje weg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:11

Welnee. Wij zijn sowieso overdag 12 uur weg, op z'n minst, om te werken. En uit eten of een dag weg, no problem. Week weg ook niet trouwens, dan kijken de buren of het goed gaat. Maar ook niet iedere minuut natuurlijk.

En tenzij je op een manege of superpensionstal staat, ziet daar iemand overdag (of 's nachts) het als er iets mis is met je paard? En nemen ze dan ook actie? Dat is toch schijnveiligheid? Zelfs al ben je 24 uur per dag thuis, zit je dan 24 uur te loeren of ze nog wel overeind staan? Zó snel vallen ze niet om...

Meeste paarden worden in de kleine uurtjes ziek - en meestal omdat ze binnen staan en de darmen dan leeg raken want het hooi van de avond tevoren is dan op. Als je bij wijze van spreken boven de stal slaapt, hoor je dat. En een manege of pensionstal is dan dicht.

En dát is nou zo handig van je paarden aan huis hebben. Ten eerste hou je ze vermoedelijk veel natuurlijker, dus gewoon altijd buiten met eten, dus minder problemen met koliek ed, en áls er wat is, en het gebeurt 's nachts, dan hoor je het.
Ik heb in 18 jaar paarden aan huis nog nooit problemen gehad. Wel veel gemak met veulenen - lekker in je eigen bed, en uit het raam kijken hoe het er voor staat (ik kijk zó de kraamstal en de paddock in).

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:13

Wij zijn naar Drenthe verhuisd vorige jaar vanuit de randstad. een keuze die gebracht heeft wat we hoopten. de Paardjes staan aan huis, ik ben meestal wel thuis, ze hebben alleen een paddock van 35 bij 20 m. En daarin staat een grote ruif waar permanent hooi inzit. ze staan 's nachts op stal. het is heerlijk om je paardjes zo dichtbij te hebben, vergis je niet in het werk maar het is gewoon heel fijn op deze manier. Is er ineens onweer of een enorme plensbui dan zet ik ze binnen, is het voorbij dan gooi ik ze weer naar buiten. net zoals het uitkomt. Natuurlijk kun je echt wel uit eten, of een avondje weg , als er hooi inligt en je hebt een goede omheining met stroomdraad kan dat makkelijk..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:14

De mogelijkheid van schuilen geven, wanneer je ze buiten zet. Dan hoef je niet bij elk windje terug naar huis. Zorgen dat de wei voldoende gras heeft wanneer je op vakantie gaat, zodat ze dag en nacht op de wei kunnen, met schuilgelegenheid. En super belangrijk een wintervaste en verwarmde drinkbak.;-)
Ideaal dus een openstal.

Ilse93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:17

Ik heb ze (paard&shetje) ook aan huis staan, ze staan vaak gewoon een dag alleen, als ze maar genoeg te vreten hebben dan gaan ze niet op onderzoek uit..

Als ik wat langer weg ben dan kijken m'n ouders af en toe en voeren ze maar je kan makkelijk weg als je gewoon een goede omheining heb waar ze niet zomaar uit kunnen komen.. en ze staan makkelijk een dag in de wei zonder dat ik erlangs ga, ik zie ze zo staan dus dat kan makkelijk.

Als ik op vakantie ga dan gaat m'n paard naar een vriendin of blijft ze thuis en letten m'n ouders erop en komt m'n vriendin af en toe rijden!

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:20

Ik ben vrijwel altijd thuis, maar ik ga gerust eens even naar mn ouders oid.
maar moet zeggen dat ik dan eerder voor mn Hond terug ga omdat die nog niet zolang alleen kan zijn, dan de paarden..die vermaken zich wel opt land hoor..
Voldoende Gras & Water & vaak gooi ik wat extra Hooi neer als ik ga maar dat is meer gewoon voor MIJN goede gevoel.
Ik laat vaak de binnen stallen open staan zodat ze kunnen kiezen, stal land of opt zand..
maar op vakantie ga ik niet.
en blijf ook geen hele dag of nacht weg meestal maar voor 2/4 uurtjes.
Mocht ik een verjaardag hebben vraag ik de Buren op te letten.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:22

Als we werken zijn is er hier ook niemand thuis, wel buren met paarden die toezicht houden. Dagje weg is geen probleem, ze staan toch de hele dag buiten, en als we weekendje weg willen heb ik een lieve betrouwbare verzorgster. We gaan volgende week een weekje naar Finland en dan komt een vriendin met een vriendin in huis voor een weekje, we wonen hier prachtig dus meestal is oppas regelen ook niet zo'n punt.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 19:22

Thanx, dit zijn toch wel meer in mijn hoofd passende berichten :+

De papegaaien hier zijn ook de hele dag alleen en die kunnen echt wel dingen doen, die ze wellicht niet overleven (vast blijven hangen, elkaar slopen). Dat gaat ook goed en ik zou er ook niet voor thuis blijven, de hele dag. Want inderdaad, ook dan kan er best iets mis gaan wat je niet door hebt.
Dat van die drinkbak is trouwens wel een handige om niet meer te vergeten :D

De vakanties zijn eigenlijk het probleem niet. Nu, zonder paarden aan huis, moeten we ook allerlei aanpassingen doen.
3 jaar geleden gingen we naar Afrika, dus moesten de gaaien ergens onder gebracht worden: 2 in België, 2 in Emmeloord en 2 in Deventer :+ Het aquarium werd door de buren verzorgd en de nijnen hadden we toen nog niet. Dus de aanpassingen als je weg wil, zitten al volledig in het systeem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:29

Die van mij zijn vanaf 08:15 tot 15/16 uur alleen,het is gewoon niet te doen om er altijd bij te zijn :n
Als we eens een keer een dagje/weekendje weg gaan,dan vragen we de buren op te passen,mijn buurvrouw is DA,dus dat zit wel goed :)

Als er wat is,gebeurd het vaak ook 's nachts,de stal is ong. 15-20 meter van het huis vandaan,en er zijn altijd luikjes open,en ik heb altijd m'n slaapkamerraam open,ik hoor echt alles. Zo weet ik dat mijn pony graag rond 23:55-00:10 tegen de staldeur staat te schuren,dat mijn paard altijd rond 05:00 hinnikt,ik kan zelfs horen als ze omdraait of drinkt :)

Naast paarden hebben wij een stel kippen,6 of 7 katten (1 weggelopen,we weten niet of hij nog leeft) en 1 hond,dus eigenlijk kunnen we niet al te veel weg,maar dat neem ik maar al te graag voor lief met die geweldige paarden <3

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:30

Bij ons is bijna altijd iemand thuis. En inderdaad vakanties afzonderlijk van elkaar weg. Wel gaan wij soms (maar dat is hooguit hartje zomer als de paarden volledig op het land staan) een of 2 nachtjes aaneengesloten weg. Maar dan zijn er diverse buren ingeschakeld voor de verzorging en controles.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:33

joh, in het begin stond ik iedere 10 min buiten, maar die paarden eten gewoon hun gras en hooi en doen hun ding buiten, al die paarden die overal op een wei staan of op stal en wei niet aan huis, die zien ook vaak maar 2 of hoogstens 3 keer per dag hun mensen hoor :) als er hier iemand zich lomp omdraait op stal of lomp gaat liggen dan hoor ik dat boven en binnen... vind ik een heel fijn idee :) . Als ik een half uurtje langer blijf liggen in bed dan normaal dan hinnikt mijn jongste paard me wakker :') ik hoef nooit een wekker te zetten, heb een haanpaard :') Bovendien heb ik nu alles zelf in de hand qua voer en weidebeleid, en omdat je ze thuis hebt leer je ze toch ook nog beter kennen (hoewel ik van tevoren dacht dat dat onzin was :+ ) en vallen kleine veranderingen nog sneller op. Het is wel handig om wat mensen in de buurt te hebben die in noodgevallen bij kunnen springen, en vakanties is wat langer van te voren plannen, maar het is echt te doen hoor :)
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 19-07-11 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:33

Nee er is lang niet altijd iemand thuis, naar mijn mening is dat ook echt niet nodig. Als ik op vakantie ben is er of iemand in huis, of er komt 2 keer per dag iemand. En je kunt je paard natuurlijk ook voor een keertje naar een pensionstal brengen voor een paar dagen!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:42

Mijn pony's staan ook aan huis en ze zien mij ook maar 2x per dag. Als het lekker weer is buiten iets vaker. Paarden kunnen zich heus wel even alleen redden, als wij op vakantie gaan komt er ook maar 1x per dag iemand langs.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:58

Bij ons is bijna altijd iemand thuis, dat hoeft natuurlijk niet maar het is gewoon zo.

Wij voeren de paarden 3 tot 4 keer per dag behalve als ze op de weide staan dan 2 keer per dag, dat betekent dat we s'morgens de paarden naar buiten doen en savonds weer naar binnen met wat eten.
Soms staan ze 24 uur per dag buiten dan is het allemaal wat makkelijker.
Op zich heel goed tedoen, maar met vakantie ect. soms wel lastig....je moet altijd zorgen dat er iemand voor je paarden zorgt en meestal is dat een persoon die je vertrouwd en op zijn minst een beetje kennis heeft van paarden, ivm ziekten, ect.
De ene heeft zo'n persoon in z'n nabije omgeving de ander niet..........

Iederen vult dit op zijn eigen manier in, bij ons loopt er bijna altijd iemand op het terrein, niet alleen vanwege de paarden maar ook vanwege de honden, kat, kippen ect.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:01

Je moet ook bedenken dat als je gaat verhuizen naar een nieuwe buurt (buitenaf) dat het wel een tijdje kan duren voordat je iemand vindt die het geen probleem lijkt je beesten te voeren.

Ik woon hier nu een jaar en heb nu wel een contact die mijn paarden kan doen.

Je hebt toch anders contact in het buitengebied dan in een woonwijk.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 20:17

Dat geloof ik graag Brainless... Ik heb gelukkig wel wat contacten hier en daar, nu al, dus dat is mijn grootste zorg op zich niet.

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:24

Ik heb mijn paardjes ook aan huis staan. Ik vind het heerlijk. Je hoeft de deur niet uit. Ik werk halve dagen. Dus mijn paardjes kunnen lekker 8 à 9 uur per dag naar buiten.
Weggaan doe ik niet vaak (behalve stappen en naar vriendinnetjes). Alleen als je op vakantie wilt, moet je er voor zorgen dat er iemand voor de beestenbende wil zorgen (ik heb ook een kat, konijnen en cavia).

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 20:29

Ja, het lijkt mij ook echt heeeeerlijk! Eerst hier mijn opleiding afmaken (die door mijn werk betaald wordt) en nog heeerlijk dromen. +:)+
Edit: al die ervaringen van jullie, maken het wel moeilijker om echt te wachten... Hihi }>

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:50

Geen probleem toch om gewoon weg te gaan? Pony's staan hier gewoon 24/7 buiten, ook in de winter, maar dan op de paddock met stal en hooi. Er staat een goede omheining en zij amuseren zich wel, hebben ze mij niet voor nodig ;).

En tja, de vakantie. Mijn broer woont naast me en kijkt dan dagelijks of ze nog op 4 benen staan en er nog water uit de waterbak stroomt. Als ze behoefte hebben aan aandacht lopen ze hem in de weg en dan krijgen ze een aai en anders maar niet.

Ik kom graag terug op aarde als eigen paard :o .

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 15:39

Dank je voor je reactie Estera.
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik nog steeds boerderijen zit te zoeken op internet :P

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:48

heb 3 ponys aan huis staan en een weitje verderop.
Ik werk gewoon en ga naar school, er is niet altijd iemand thuis maar zolang er stroom op staat gaan ze nergens heen hoor :D

ik ga helaas nooit op vakantie, simpel weg omdat er niemand in de buurt is die voor ze kan zorgen. Heb er 1 staan met HB gevoeligheid en zomereczeem. Alles wat die pony doet moet geanalyseerd worden in principe. Het voer en weidegang en medicijnen etc. Heb niemand in mijn omgeving die dat kan of wilt kunnen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:05

ook al ben je thuis.. dan zit je niet al die tijd in de stal.. dan zie je het nog niet..

je kan net wezen kijken en daarna kan er wat gebeuren..

het is wel zo als er wat is... dan kan je niet weg.
en ja je zal er toch elke dag moeten zijn voeren/na binnen buiten en controlen.

3 dagen weg blijven kan gewoon niet.. en 2 ook niet.