Wat zal ik met mijn jaarling gaan doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Wat zal ik met mijn jaarling gaan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-03 16:01

En nee, dan bedoel ik niet dat ik hem iets wil leren, dat komt over 2 jaar allemaal wel Haha!

Probleem is dat mijn jaarling welsh A hengstje door een blessure van mijn andere jaarling nu geen speelkameraadje meer heeft. Op dit moment loopt mijn drachtige merrie bij hem en dat ging op zich prima.

Maar er is een probleem bijgekomen. Doordat het afgelopen zomer zo droog is geweest en het de laatste 2/3 weken is bijgetrokken is het gras enorm gegroeid. Zoveel dat de shetten tegen hoefbevangenheid aanraken en dus voor hun gezondheid vanaf nu minimaal 2 weken 24 uur per dag op stal.
De jaarling kan via zijn inloopstal wel snuffelen met de drachtige merrie, maar hij staat dus alleen in de wei.

Geen ideale situatie dus, opties die er dan zijn:

Opfok, maar dat is voor mij geen optie omdat ik hem gekocht heb om mijn eigen veulen vorig jaar gezelschap te bieden. Daar ben ik heel hard in, daar begin ik niet aan, dan verkoop ik hem nog eerder.

Optie 2 is dus verkoop. Punt is dan waar komt hij terecht. Het is een welsh A hengstje zonder papieren, weliswaar een schat van een dier maar moet nog veel leren.

Optie 3 een nieuw vriendje bijkopen, maar daar is mijn man niet echt gelukkig mee, die vindt dat de veestapel al uitgebreid genoeg is en eigenlijk is dat ook wel zo.

Optie 4 is een leenvriendje, naar verwachting is mijn andere jaarling in het voorjaar weer genezen en dan kunnen ze weer samen, maar ja waar vind ik een leenvriendje?

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 16:13

Optie 5 is je gras maaien en de shetlanders er een paar uur per dag bijzetten? Beter als niets...

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-03 16:21

Dat gaat dus niet, de shetlanders moeten op dit moment echt op stal.
Al zou het gras gemaaid worden, dan staat er nog teveel gras op het land voor ze.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 16:38

Ik zou gewoon nog even een week of 4 wachten, dan kunnen de shetten wel weer op het land omdat dan de voedingswaarde al drastisch is afgenomen(we zitten dan half okt).

Tot die tijd kan het veulentje best even alleen blijven of alleen contact met de merrie hebben.

Of je zou voor de optie kunnen gaan om er tijdelijk een loge bij te nemen.
Dat lijkt mij immers de beste oplossing.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 16:48

Bij de drachtige merrie zetten?
Ik zet ook gewoon jonge hengsten bij de drachtige merries in de wei. Worden ze meteen netjes opgevoed.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 17:02

MarijeR schreef:
Bij de drachtige merrie zetten?
Ik zet ook gewoon jonge hengsten bij de drachtige merries in de wei. Worden ze meteen netjes opgevoed.


*grijns*

Hebben ze de rest van hun leven een heilig respect voor merries die geen zin in ze hebben

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 17:12

ArwenLune"]
[quote="MarijeR schreef:
Bij de drachtige merrie zetten?
Ik zet ook gewoon jonge hengsten bij de drachtige merries in de wei. Worden ze meteen netjes opgevoed.


*grijns*

Hebben ze de rest van hun leven een heilig respect voor merries die geen zin in ze hebben
[/quote]
Plus dat het begrip NEE duidelijk wordt uitgelegd.
Een merrie is consequenter dan de meeste mensen. Bij haar is het nee = nee, 24 uur per dag.
Ik heb nu een 2 jarige hengst erbij lopen. Als jaarling heeft hij er ook bij gestaan en hij heeft er heilig ontzag voor.
Hij was ook wel erg voorzichtig dit jaar met dekken...

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-03 17:44

Klopt helemaal Marije, ik heb hem nu ruim 4 weken met de drachtige merrie staan en hij is een stuk rustiger en beleefder geworden, ook naar mij toe Haha!
Ik kijk het anders zo nog wel even aan, hij kan tenslotte wel neuzen met de merrie dus helemaal paardloos is hij niet Knipoog

Mochten de merries over een week of 2 nog niet naar buiten kunnen, dan zal ik de omgeving eens een leenvriendje gaan zoeken.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Leliesan, mooney, Vagabondo en 36 bezoekers