Hengstveulen samen met jaarling merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Hengstveulen samen met jaarling merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 22:36

Ik heb een hengstveulen van februari 2011 en een merrieveulen van februari 2010. Die zou ik graag bij elkaar zetten, maar ik wel natuurlijk niet dat de hengst de merrie dekt. Vanaf wanneer is nou ongeveer vruchtbaar? Want om hem nou dit jaar al te laten castreren is ook zo wat. Ik hoorde van een veulen van 8 mnd die al gedekt zou hebben.

tamary

Re: Hengstveulen samen met jaarling merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:40

hengsten kunnen vruchtbaar zijn vanaf 8 maanden. Daarnaast is een hengstveulen behoorlijk ruig in zijn spelen en zijn veel merrie(veulen)s daar niet zo blij mee.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 22:44

De merrie is wel veel groter dan de hengst. Ik wil er evt. ook een volwassen ruin bij zetten. Alternatief is hengstveulen en merriejaarling naast elkaar met draadje ertussen en dan in het voorjaar laten castreren.
Of toch met 8 mnd al castreren, hij heeft nl nu al een hoop praatjes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:55

Met 8 maanden castreren en die volwassen ruin bij deze 2 zetten. Jong spul heeft schoolmeester nodig en zeker als je hengstje nu al kliert. Die ruin zet hem beter en makkelijk op zijn plek dan jouw zal lukken. Laat hem dus lekker een stuk opvoeding van je overnemen.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:59

Ik zou ook even met de da overleggen wat de mogelijkheden zijn wbt castratie. Dat de merrie veel groter is, maakt helemaal niets uit, een shethengst kan een kwpn merrie dekken als de merrie maar hengstig genoeg is, dan gaat ze er namelijk zelfs voor liggen, zodat de hengst er bij kan ;)
En idd, zet er een 'leermeester' bij, heel verstandig! :D

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:10

Denk dat het gewoon moet kunnen, maar houd goed in de gaten wanneer de ballen
gaan indalen. Mijn hengst heeft de hele winter zonder problemen bij mijn merries gestaan.
En nu is hij al een maand jaarling maar doet nog niks met me merrie, maar zijn ballen zijn ook
nog niet ingedaald, en gaat waarshijnlijk ook niet meer gebeuren, dus zodra ik tekenen zie dat hij hengst
begint te worden gaan we naar de kliniek om hem te castreren. ( i.v.m. het niet indalen van de ballen)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:14

dat hadden kennisen van mij ook gedaan. shet hengst jaarling, bij 2 jarige paard merrie.je denkt daar kan ie niet bij, was maar voor efkes tijdens het uitmesten,maar daar kwam toch mooi een (leuk )veulen van..

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 11:58

Dat met die hoogte gaat er ook niet om dat ie er niet bij kan, want zo klein is ie ook niet weer. Ik doelde meer op het ruige spelen, dat de merrie hem waarschijnlijk wel de baas zal zijn. Hij staat nu nog ergens anders, maar als ie weer thuis staat ga ik voelen en als zijn ballen er zitten laat ik hem castreren. Heeft ie ook meteen een stuk minder praatjes. De merrie is zijn halfzus, dus die mag ie absoluut niet dekken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:07

Waarom wil je hem perse thuis hebben? Laat hem lekker hengst en zet hem elders neer met andere hengsten. Ik zou het risico niet willen lopen.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:16

De DA hier geven een maand of 5 aan. Dan zijn ze al vruchtbaar. En kunnen ze ( als ze het 'spelletje' ) snappen dus een merrie vruchtbaar maken. Ik zou het perdoonlijk niet doen.

BeroemdeWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:33

Ik zou zelf de jonge hengst ruinen als hij 1 jaar is, want ik heb zelf een ruin gekocht die al met de 8 maanden geruind was en die dekte ook gewoon nog toen hij 1 jaar was. Somme hengsten pikken het sneller op dan de andere. (meestal is het dan ook het tijd van het jaar) Ik heb hier nog een jonge hengst lopen die iets ouder is dan een jaar en die dekte niet. Ieder paard is anders heb ik wel gemerkt.

Ik zou het niet doen.
Ik zou de ruin bij de jonge hengst neerzetten.

En dat spelen is niet zo erg, ik had de twee jonge hengsten bij elkaar gezet.
De ene was iets dominanter dan de andere, de ander was aan het begin onderdanig.
Maar die leerde snel wel even een kick terug te geven. Aan het begin is het even wennen.
Maar bij ons is dat altijd wel snel over.

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:40

als ik je advies mag geven zet hem bij leeftijdsgenoten.
Wij hebben een maand terug ons veulen moeten laten inslapen doordat hij een trap heeft gehad van een merrie.Hij was vanaf dag 2 al hengsten streken aan het uithalen en klom bovenop de merries(hij kon natuurlijk nog niks) langs de zijkant of van achteren ontzettend speels dus.! van de merries werd dat ontzettend beu totdat hij een klap kreeg wat hem fataal werdt.Als je een veulen hebt wat ontzettend kliert pas er dan aub mee op om hem bij oudere paarden weg te zetten of merries sommige klappen komen heel hard aan en op het verkeerde plek.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:23

urobi schreef:
als ik je advies mag geven zet hem bij leeftijdsgenoten.
Wij hebben een maand terug ons veulen moeten laten inslapen doordat hij een trap heeft gehad van een merrie.Hij was vanaf dag 2 al hengsten streken aan het uithalen en klom bovenop de merries(hij kon natuurlijk nog niks) langs de zijkant of van achteren ontzettend speels dus.! van de merries werd dat ontzettend beu totdat hij een klap kreeg wat hem fataal werdt.Als je een veulen hebt wat ontzettend kliert pas er dan aub mee op om hem bij oudere paarden weg te zetten of merries sommige klappen komen heel hard aan en op het verkeerde plek.

Niemand wil zijn dieren kwijt en al helemaal niet aan zo'n rot ongeluk. Maar juist het corrigeren van dit soort ongemanierd gedrag is waar je volwassen dieren voor nodig hebt. Veulen dat met 2 dagen oud al zo brutaal/respectloos naar kuddegenoten is zal voor mensen ook geen makkelijke worden als die niet goed gecorrigeerd wordt door andere paarden.

Bespringen/dekken zonder toestemming is hengstengedrag/dominantie, geen spelletje meer.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 13:05

Ik had drie veulens vanaf het spenen bij elkaar lopen {eigen fokproducten}. Ze kenden elkaar dus gewoon hun hele leven al. Ook bij mij heeft er 1 een klap gekregen van 1 van de andere. Gevolg: halswervel gebroken in drie stukken....einde verhaal. Tja...dat gebeurt gewoon helaas. Zelfs als ze elkaar gewoon goed kennen, altijd spelen en met zijn drieen ruim anderhalf hectare ruimte hebben.
Overigens heb ik afgelopen voorjaar ook een hengs laten castrereren die pas 9 maanden oud was. Hij liep bij twee merrie's van dezelfde leeftijd namelijk. Omdat wij zelf fokken en alles in eigen beheer ook opfokken {ruim 4 ha weiland dus plaats zat}, wil ik zo'n hengst niet uitbesteden. Dus dan is je enige keus castreren.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 20:51

Ik wil hem thuis hebben omdat ik het zonde vind te betalen voor een opfok, terwijl ie bij mij thuis bijna niets kost. Bovendien staat anders dat merrieveulen alleen als de oudere ruin weg is. Misschien zoek ik er nog wel een leeftijdsgenootje bij. Hij staat nu ook in een gemengde kudde en dat gaat prima.
Hij is ook nogal verlegen/sensibel, dus ik wil er zeker van zijn dat ie veel in handen komt.

missdressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:21

wij hebben ook een hengstenveulen staan. Hij is op 4 maanden al behoorlijk hengst. Hij springt echt op de hengstige merries (de andere moeders in de kudde) en schacht daarbij ook echt uit. Volgens onze dierenarts zou hij echt al kunnen dekken, aangezien zijn balletjes ook al ingedaald zijn. Ik zou het risico niet lopen want als hij effectief dekt, is je merrie naar de kl*te en van je veulen dat daaruit komt hoef je dan ook niet te verwachten

Beesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:42

ik zou het risico niet nemen. Even uitkijken of ie bij leeftijdsgenootjes kan