Ik heb een vraag die betrekking heeft op de vacht van een Fries paard, deze wordt nogal bruin onder het zadel. Wat kan je daartegen te doen?
Groetjes, Dirk
fliam
Geplaatst: 18-07-11 22:37
Das een plek waar ze veel zweten. Zout bijt uit. Na het rijden afsponzen met warm water schijnt te helpen. Ook heb je bepaalde supplementen (zeewier o.a.) en shampoo's die het dier zwart horen te houden.
quartel
Geplaatst: 18-07-11 22:38
klopt inderdaad. het zweet altijd goed weghalen anders gaat de vacht op den duur op die plekken verkleuren. De singel is ook zo een plek, en de lijnen van het hoofdstel
ik heb een kruising fries en heb dit jaar heeel vroeg een bucas buzz off uv werende vliegendeken op gedaan tegen het verkleuren haah maar ook hij verkleurd gewoon van het zweten daar doe je niets tegen
ik spuit hem altijd af met warm water na het rijden voer hem vanaf begin voorjaar al knoflook zeewier foenegriek mix maar ook dit helpt niet hoor
hij is helemaal lichtbruin achter zijn oren - zijn hoofdstel zie je op zijn hoofd verkleuren haha in zijn vacht vind et wel wat hebben zo'n toverbal
heeft die van mij ook, hij is zwart/bruinig maar wordt nu echt bruin en dan inderdaad met name onder het zadel. Best gek, want ik rijd ongeveer 4x een half uur per week en spoel het zweet ook bijna altijd wel af na het rijden.
misschien indd het zweten op die plek en dan nog het in combinatie met buiten in de zon staan? (even afkloppen) heb er bij die van mij (nog) geen last van, maar ik rijd dan op dit moment ook niet zoveel
friesiszwart
inderdaad afspuiten en afsponzen. Of niet buiten in de zon zetten. Maar goed dat vind ik niet paardwaardig en accepteer dan ook dat de een bruiner wordt en de ander zwart blijft terwijl zij hetzelfde gehouden worden.
je zou ivm de zon eventueel wel een uv-werende deken kunnen opdoen, maar is met extreme hitte natuurlijk weer erg warm. al staat die van mij ook gewoon 24/7 met eczeemdeken buiten, heeft daar volgens mij niet veel meer last van met die hitte.
DirkdeWit
Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-11 10:29
Iedereen nog bedankt voor de reacties. Dirk
_Meliss_
Geplaatst: 26-07-11 13:39
gebeurd dit alleen bij zwarte paarden? of ook bij andere kleuren?
CrazyCat
Geplaatst: 26-07-11 13:55
Mijn paard is zilverappelzwart (chocolate) en dus heel donkerbruin, bijna zwart als hij in het voorjaar/najaar net verhaard is.
Het weer is niet altijd je van het om koud af te spuiten en we hebben geen warm water bij de afspuitplaats. Ook ga ik voor iets als verkleuren geen deken op doen. dus ik heb dan maar een toverballetje het hele jaar.
Mijn verzorgpaard heeft juist hetzelfde, is in de winter helemaal zwart, maar in de zomer verkleurd hij op de zweetplekken. Vind dat ook helemaal niet erg, het heeft wel iets.
Bij ons op stal staat ook een zwart paard en die word echt altijd afgespoten na het rijden maar dan word ze toch echt nog steeds even bruin hoor dus heeft ook met zon en hormonen te maken.