wat te gebruiken in uitloopstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zavander

wat te gebruiken in uitloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 22:23

heb even een vraag.
wat gebruiken julie in een uitloopstal?
waar ze in en uit kunnen?

ik heb nu strovezel maar dat is na 2 dagen heel vies..
iemand een tip...

groetjes patricia

loulou

Re: wat te gebruiken in uitloopstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:24

ik heb er rubberen tegels in liggen. dit bevalt erg goed :j

zavander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 22:28

ja ik heb ook rubbere matten.. maar daarover strovezel. maar dat is na 2 dagen vies

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:28

ik heb rubberen koeiematten liggen, ideaal!

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:32

ik heb rapsodie ben er erg tevreden over maar haal wel 2keer per dag alle drollen er uit en 1 keer per de natte plekken

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:32

ik heb ook niks op de rubber matten liggen. de matten zijn zacht genoeg om op te liggen als ze willen.

mijn paarden mesten ook zelden in de stal en als ze mesten is het heel makkelijk wegscheppen. urine kan gewoon door de tegels heen de grond in.
(daaronder liggen stenen, waar het tussendoor kan lopen de grond in)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 09:42

Ik heb er zand inliggen (zonder beton eronder). En dat bevalt erg goed. Is gemakkelijk uitmesten, en blijft erg netjes!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 09:47

Even een vraagje, want ik heb ook inloopstallen.
Op dit moment heb ik vlasvezel erin liggen. Ik heb een opstaande rand gemaakt, zodat ze het niet naar buiten lopen.
Echter lopen ze steeds die rand eruit of kapot, waardoor het vlas nog steeds allemaal buiten ligt.

1 Van de paarden is een viespeuk. Poept en plast alleen maar binnen. (En veel :P ) Ik heb eraan zitten denken om bij hem rubberen matten te gaan gebruiken, maar kan hij dan nog wel gewoon gaan liggen binnen? Aangezien 's ochtends en 's avonds als ik kom voeren, de hele stal vol ligt met mest.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:08

Ja hoor, hier liggen ze languit op de rubberen matten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:16

De ene schuilstal is bij ons eerst beton en verderop zacht zwart zand. De andere schuilstal is gevuld met stro, da's echt een ultiem ligbed voor de paarden!

Maar we hebben dan ook wel héél flinke schuilstallen, dat scheelt wel ;)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:01

Ik heb op 1 plaats een uitloopstal met rubberen matten en op de andere plaats uitloopstallen zonder rubber matten. Ondergrond van beiden is van beton.
Nu in de zomer gebruik ik geen strooisel, ook niet in de stal zonder rubber matten, omdat ik de mest niet kwijt kan bij de boer en mijn kar anders te vlug vol is.

Ik heb vanaf dag 1 een hekel aan de rubber matten.
Ze blijven veel te lang nat, waardoor de paarden vieze plakkerige natte plekken op zich krijgen als ze er in gaan liggen.
Doordat je met uitmesten (of door het lopen van de paarden in de stal) de poep in de mat wrijft wordt de urinedoorlatendheid steeds minder.
Daarbij komt dat een deel van de mest (en modder wat aan de hoeven hangt met nat weer) met de urine door de mat heen "spoelt", waardoor het een dikke smurrie onder de matten wordt. Je moet dus ook minimaal 2 keer per jaar de matten uit de stal halen.
Het schoonmaken van de matten (matten uit de stal slepen en eronde schoonmaken) is een zwaar en ontzettend stinkend werk. Ik ben VIER uur bezig om 1 stal schoon te krijgen....met 2 man! Met name het goed schoonspuiten van de matten (ik heb er van 50x50cm) is een hels karwei.

Ik heb ze gekocht om minder strooisel te kunnen gebruiken, maar niks is minder waar. Ik gebruik net zoveel stro als voorheen.
Het enige voordeel is nu dat de ondergrond niet meer zo glad is. In de stallen waar ik de rubberen matten heb gelegd, was de beton niet ruw genoeg gevlinderd en dus werd die spekglad als de beton nat was en er geen strooisel in lag.
Dat is dan ook het enige voordeel wat ik aan de matten heb: het is niet meer glad.

In de winter heb ik dus gewoon stro in de stallen. Als ze dat al naar buiten lopen, dan veeg je de droge sprieten zo bij elkaar en veeg je het weer vlug de stal in.
Ik heb vroeger de paarden op zaagsel gehad en ze sleepten alles naar buiten.
Met name als ze vieze modderige hoeven hadden waar alles aan bleef plakken. Voor de stallen was het vaak veel viezer dan erin }:0 .

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:18

Wat voor matten heb jij dan? Want hetgeen jij vertelt klinkt mij absoluut niet bekend in de oren. Ik vind de matten juist ideaal omdat ze zo snel droog zijn en je de mest er met een trekker zo af schuift. Ze zijn ook niet urinedoorlatend, ze laten helemaal niets door, alles loopt er zo af. De matten die ik heb zijn oude koeienstalmatten. En echt ze zijn geweldig!

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:20

Wij hebben hier gewoon zand, doen ze het prima op en word ook niet vies.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:21

Ik heb er ook dikke rubber matten inliggen en het bevalt me prima. Ik heb een paar viespeuken maar het is 's ochtends zo ook weer opgeruimd. Voor merrie met veulen heb ik stro op de matten liggen; de anderen hebben een strook vlas achterin de stallen (want daar wordt het meest gepoept en gepiest) maar het bevalt mij ook prima.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:39

Caira schreef:
Wat voor matten heb jij dan? Want hetgeen jij vertelt klinkt mij absoluut niet bekend in de oren. Ik vind de matten juist ideaal omdat ze zo snel droog zijn en je de mest er met een trekker zo af schuift. Ze zijn ook niet urinedoorlatend, ze laten helemaal niets door, alles loopt er zo af. De matten die ik heb zijn oude koeienstalmatten. En echt ze zijn geweldig!

Gewoon, ietwat grove urinedoorlatende matten. Maar mijn stallen lopen maar minimaal af, dus het loopt er zowieso niet van af. Als de matten net schoongespoten zijn, dan laten ze wel wat beter de urine door, maar als ze er een week inliggen, dan zijn ze al grotendeels verstopt.
Zijn die koeienmatten niet veel te glad voor paarden? Met name als ze net natgeplast zijn?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:44

nope, zijn erg stroef. Maar urine doorlatend? nee dat zijn ze juist niet, dat lijkt me ook niet handig, geeft zo'n bende.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 21:27

Wij hebben als ondergrond: De grond ;)
En daarop doe ik stro. Klaar is kees. De stal is 7x4 en ik kan het stro soms wel 3 weken laten liggen als ik wil.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:17

Wettelijk gezien moet je een vloeistofdichte vloer hebben toch?
Ik zie hier nl. meerdere reacties voorbijkomen van mensen die geen betonnen vloer in de stal hebben.
Ik meen zelfs dat stoeptegels of klinkers in een stal niet afdoende is. De urine kan tussen de tegels door de ondergrond dan nl. nog intrekken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:17

stro

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:35

Ik heb betonnen platen eronder- waardoor urine de grond inloopt. Omdat ik ook niet meer de smurrie van de vlas wilde heb ik afgelopen voorjaar matten erin laten leggen. Het zijn wat hardere matten met gaten erin. Nu in de zomerdag leg ik er verder niets in. Omdat ze het strooisel echt alleen gebruiken om ontlasting te maken. En dat moeten ze dan maar in de wei doen. Ik ben erg tevreden met de matten. Ik heb ze vandezomer 1 keer schoongespoten en dat ging heel makkelijk. Van de winter zal ik er wel weer strooisel in leggen. Ik leg onderop vlas - omdat dit goed resorbeert en daaroverheen een beetje stro.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 22:37

siepjes, wat voor matten heb jij? heb je enn foto? of een site waar ik ze kan zien?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 07:12

rubberen matten, meer niet, ze liggen bijna nooit in de stal maar liever buiten. veulens en jaarlingen gaan nog wel eens binnen liggen, ik heb een tijdje ook stro erbij gelegd maar dat word alleen maar bevuilt en de veulens gaan naast het stro liggen.
De matten liggen prima, in de winter is dat ook warmer, ik vind dat ideaal!

Vke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:54

hoe heten die matten eigenlijk en waar vindt je die? prijs?
grtz

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:55

gewoon stro, dat heb ik. ik mest wel elke dag uit! en het stro goooien ze voornamelijk voor de ingang, maar we hebben geen andere keus dan stro ;)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 10:00

Vke schreef:
hoe heten die matten eigenlijk en waar vindt je die? prijs?
grtz

ik heb rubber tegels van 1 x 1 meter, gewoon gekocht via marktplaats. ze vragen daar nog best veel geld voor 2e hands, maar uiteindelijk toch een redelijk goedkoop partijtje op de kop kunnen tikken.

gewoon zoeken op rubber tegels of rubber matten. bij de matten staat er vaak wel bij dat ze uit een koeienstal komen, die zijn ook geschikt voor op stal.