Paard schopt stal kapot: wie moet het betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Paard schopt stal kapot: wie moet het betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 21:18

Mijn paard is helaas op stal nogal van het schoppen.
Nu zijn aan 2 kanten de planken al aardig scheef getrapt.
De staleigenaar maakt totaal geen haast om het te repareren.
Best gevaarlijk, want als ze er echt doorheen trapt, zit ze vast met haar hoef.
Voor het paard ernaast geldt hetzelfde, want de tussenwand is ook al niet zo best meer.

Maar nu vroeg ik mij eigenlijk af:
Is het normaal dat de staleigenaar zulke reparaties moet betalen (door mijn paard kapot getrapt)
Of is het gebruikelijk dat je zelf moet meebetalen of zo?
Ik heb al een paar keer gevraagd wanneer hij er wat aan gaat doen maar tot nu toe is er nog niks gebeurd.

Mijn paard staat in principe alleen de nacht op stal en overdag buiten.

shilady

Re: Paard schopt stal kapot: wie moet het betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:20

De stal eigenaar moet het maken en betalen dat zit meestal gewoon bij de stal prijs ingegrepen.
anders zou ik vragen of ze in een andere box mag met een gewond paard schiet je ook niks op ...

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:20

mij lijkt het indd toch normaal dat de staleigenaar dit betaald. jij betaald stalling om je paard daar te zetten en in princiepe verhuurt hij dus zijn box aan jou, maar blijft de box van hem, en hij hoort daar ook onderhoud e.d. aan te doen, tenzij anders is afgesproken natuurlijk.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:22

Lijkt mij niet meer dan normaal om daar even samen over te hebben en eventueel de kosten te delen. Als dat nu 1 keer gebeurd is, zou ik ook zeggen dat de staleigenaar betaalt. Maar als je weet dat je paard om de haverklap tegen die planken staat te meppen...

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:23

Naar mijn weten moet inderdaad de staleigenaar deze kosten betalen ;)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:24

Het lijkt mij eerder dat deze kosten voor jouw rekening komen, tenzij het komt door slijtage van het materiaal. Als ik in een huurhuis de deur te hard dichtgooi, waardoor bijvoorbeeld de deur kapot gaat of het stucwerk scheurt (weet ik veel), zijn die kosten ook voor mij.

Dus zijn het verrotte oude planken: stalhouder
Goede planken, maar een "ongemanierd" paard: baasje.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:25

Je paard maakt iets kapot van derden.. Wellicht kun je dit verhalen op je AVP mocht de stal eigenaar moeilijk gaan doen over het betalen. Je bent hier gewoon wa voor verzekerd :)

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:28

Ik ga mee met Snadrem. Als er iets, van goede kwaliteit, kapot gemaakt word door jou paard denk ik dat de kosten voor jou rekening komen.
Misschien moet je even overleggen met de staleigenaar.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 21:28

Ze schopt eigenlijk alleen 's ochtends, als er wordt gevoerd of naar buiten worden gezet.
Het is niet zo erg dat ze elk moment door de wand kan trappen, maar er zitten al flinke kieren tussen sommige planken.
De planken zijn van hardhout, op zich wel een goede stal.
Eigenlijk vind ik wel dat de staleigenaar het moet betalen.
Maar als hij iets stevigers ervan wil maken wat meer kost, zou ik misschien wel mee willen betalen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 18-07-11 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:30

Ik vind, dat wanneer je paard zn stal kapot schopt jij verantwoordelijk bent voor het financiele plaatje.
Lijkt me niet meer dan normaal, en ik zou er
Gelijk rubberen matten tegenaangooien. Die kan je weer meenemen mocht je weggaan of miss wil je stalbaas de kosten wel delen.
Beter voorkomen dan genezen!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 21:31

Gaan die rubberen matten dan wel lang mee, als een paard er tegenaan schopt?

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:33

Jahoor die gaan jaren mee! En met een beetje geluk vind je ze ook gewoon op marktplaats!

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:36

Ik denk dat het het beste is om de kosten te delen! Tenslotte is het jou paard die het kapot trapt maar vind ook dat de eigenaar van de stal ervoor moet zorgen dat het houtwerk goed is. Je weet tenslotte dat er een paard in staat van een paar honderd kilo met veel kracht in zijn benen!

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:40

Ik ga mee met Snadrem.

zijn het goede kwaliteits stallen en jou paard schopt het kapot dan vind ik dat de kosten voor jou komen..
maar misschien dan ook even kijken naar een andere oplossing,want als ze straks gemaakt zijn en hij trapt ze meteen weer kapot dan blijf je aan de gang...

maar is het niet helemaal goed en gaat het al kapot naar 1 trap dan komen de kosten voor de eigenaar van de stallen,hij moet zorgen voor goede degelijke stallen die wel wat zouden moeten kunnen hebben natuurlijk.

wij hadden een paard op stal die met voeren ook tegen de muur ging trappen,nou had ik niet het idee dat ze erdoorheen zou gaan,maar erboven zat tralies en moet er niet aan denken dat ze vast kwam te zitten.
zij trapte voornamelijk omdat haar buurpony ook druk werd met eten en ze het niet goed konden vinden,wij hebben toen worteldoek tussen bijde gedaan zodat ze elkaar niet meer konden zien en hebben er geen last meer van gehad,maar weet niet of dit ook de reden is dat jou paard gaat trappen.. of trapt ze gewoon tegen de deur ?

Misschien even goed met de stal eigenaar erover praten ..

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:45

als jij op stal staat en je betaalt huur dan is het voor rekening staleigenaar.
heb het een keer gevraagt bij de verzekering.
paar maanden terug had mijn paard ze kont afdruk achter gelaten in de auto van de staleigenaar toen hebben we er niet in gezet dat het op locatie van stal gebeurd was.
en is netjes verzekerings werk geweest.
ging namelijk om een aardig groot bedrag.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:48

ik vind als een paard ene beetje staat te schoppen met voeren enzo en het gata stuk dat dit gewoon voor de stal eigenaar is , dat is een risico wat je hebt als je paardenstallen verhuurd.

kom jij als baasje niet regelmatig naar je paard en geef je hem niet voldoende afleiding en staat het arme ding praktisch 24/7 op stal en breek hij de tent af dan is het uiteraard voor de eigenaar.

ook hangt het een beetje van de stal af. sta je op een stal waar het meteen gerepareerd word zodra je erover hebt gesproken of moet je weken wachten.
ik zou kijken hoe je het kan voorkomen dat je paard zo schopt (eventueel zn voerbak afschermen zodat het paard rustig kan eten) en evt afspreken dat je bijvoorbeeld helpt bij het maken of verstevigen?

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:49

marjoleinft schreef:
paar maanden terug had mijn paard ze kont afdruk achter gelaten in de auto van de staleigenaar toen hebben we er niet in gezet dat het op locatie van stal gebeurd was.

maakt dat uit dan?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:51

Gewoon even overleggen? Ik zou trouwens ook rubber tegen de wanden doen geloof ik...

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:23

Princesspres schreef:
marjoleinft schreef:

maakt dat uit dan?

jazeker, dat is het risico als je pensionstalhouder bent.
maar het ging om 4000 euro dus dat hebben we gewoon via de wa verzekering gedaan.
wel gewoon er in gezet wat er is gebeurt maar niet waar.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:27

mijn paard heeft ooit eens het hele raam uit haar stal verwijdert :+
Ik ben naar de stalhouder gegaan en stelde voor de kosten door de verzekering uit te laten keren als hun dat wilde.
Stalhouder heeft het direct gemaakt en wilde er niets voor hebben.......zo kan het dus ook :j

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:37

ik vind sommige antwoorden echt onzin, je betaald huur voor je stalling en de stalhouder moet die kosten betalen.
je kan tegen een paard toch niet zeggen FOEI je mag niet de stal kapot trappen hoor, en het paard doet dit dan ook werkelijk echt niet meer! whahaha..
je betaald stalling dus dat is ook zodat ze onderhoud kunnen plegen aan jouw stal als dat nodig is.
ik hoef bij ons maar iets op stal te vragen en het word gelijk gedaan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 23:17

Ik vind in ieder geval dat de stalhouder de reparaties meteen zou moeten uitvoeren.
Hij ziet de stal ook elke dag en weet hoe het eruit ziet.
Ik vind het raar dat ik het moet vragen of hij het wil repareren.

Wie is er eigenlijk verantwoordelijk als het paard gewond raakt?

Ik, omdat het mijn eigen paard is?
Of de stalhouder omdat hij niet gerepareerd heeft?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:20

Als de stalhouder toch in de buurt is zou ik het hem vragen :+

gewoon zo van......wat als mijn paard er door verwond raakt???.....hoe lossen we dat dan op????
en dan met een lieve glimlach er bij en een houding alsof je echt niet zou weten hoe dat dan zit ( dom spelen)

wedden dat je stal dan in no time weer in orde is? :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:22

Heb je geen contract, waarin staat wie voor wat aansprakelijk is?
Verder zou ik geen risico nemen, als mijn pensionhouder het niet snel zou repareren, dan zou ik het aan mijn man, vader, broef of zo vragen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:27

Je weet nu dat het kapot is, het is dus nu jouw verantwoording dat je je paard steeds weer in die stal zet terwijl je weet dat er ongelukken kunnen gebeuren. Je bent zelf verantwoordelijk voor je paard en zijn stalling.
Uiteraard betaal je huur en dat de stalhouder het dus niet repareert is niet erg netjes, ik zou daar dus wel snel werk van maken voordat er wat gebeurt. Rubbermatten zijn een hele goede oplossing en gaan inderdaad erg lang mee (mits je de goede neemt en niet van die slappe hap)