ik heb een jong Norikerhengstje gekocht (hij was bestemd voor de slacht in Italie) en die ga ik medio september ophalen. Hij staat sinds zijn geboorte (maart 2011) met zijn moeder op een wei in Oostenrijk. Ik was van plan om hem in een gemengde veulengroep in te scharen, maar kreeg nu het aanbod om hem in een groep met volwassen paarden en een ander veulen op de wei te zetten (24/7). Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat beter voor hem zou zijn. Wat zouden jullie doen in mijn geval? Alleen met andere veulens op de wei of in een gemengde groep?
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties. Alvast heel erg bedankt voor de moeite,
de groetjes van Dagmar uit Geldrop
pieps
Geplaatst: 18-07-11 09:02
Bij de volwassen paarden, zeker als daar een speelmaatje bij loopt. De volwassen paarden zullen hem mooi de sociale omgangsregels bijbrengen
tja je staat nu voor de keuze zet ik hem in een groep pubers of zet ik hem in een groep met ervaring ik zou hier niet een 2e keer over na denken en voor de gemengde groep gaan
Wow. Dat is duidelijk. Ben er blij om. Heel erg bedankt voor jullie snelle en duidelijke reacties. Ik ga een afspraak maken met die mevrouw van die gemengde groep!! DANKE!!!
de groetjes, Dagmar uit Geldrop
Dani_
Geplaatst: 18-07-11 10:02
Gemengde groep. Zeker weten. Één ander veulen om mee te spelen en voor de rest oudere paarden om van te leren en om ze af en toe tot de orde te roepen is juist helemaal ideaal. Daar heb je later veel profijt van.
gemengde groep een noriker is een vrij zwaar paard, in een gewone veulengroep zal die wss wel de baas worden, en dat kan moeilijker uitdraaien tegenover jouw. in een gemengde groep zal hij zeker niet vanboven in rangorde staan, en goede manieren bijkrijgen
idd de gemengde groep,zeker als daar een speelmaatje bijzit.. kan hij spelen en krijgt van de oudere paarden opvoeding wat wel en niet mag!
Ik heb mijn ondertussen 2 jarige hengst het eerste jaar ook in een gemengde groep gehad,van veulens,jaarlingen,2,3,4 en 5 jarige en nog een paar oudjes.. Hij stond met merrie's,ruinen en een hengstje (dit was ook een veulen) en heb er nu alleen maar profijt van! Helaas moest hij toen hij 1 was er wel uit,omdat hij al hengsten gevoelen kreeg en op de merrie's begon te springen,maar mocht je hem laten ruinen kan hij er lekker bij blijven indien er merrie's bijstaan natuurlijk.
nu staat hij met een leeftijdsgenootje en een ouder paard wat ook super gaat,maar kan ook nog steeds prima naast de merrie's staan als er een klein stukje tussenzit natuurlijk