Kan je je pony scheren in de winter, terwijl hij wel in een natuurlijke pensionstal staat? (natuurlijke pensionstal: denk aan vrije in- en uitloop stal naar paddock/wei, 24/7 sociaal contact en onbeperkt ruwvoer) Of kan dit alleen op een stal waar de paarden 's nachts de box in gaan?
Ik doe het ook. Mijn paard staat ook buiten met een schuilstal die idd aan drie zijden dicht is. Ik gooi hem dikke dekens op en laat zijn hoofd en benen ongeschoren. Wil bij hem prima.
Hangt er vanaf hoe fanatiek natural je stalgenoten zijn, of ze je lynchen of niet
Misschien kan je een streepmodel scheren zodat je de plekken waar je pony het meeste zweet scheert maar hij op de cruciale plekken wel vacht houdt om zich warm te houden.
Dani_
Geplaatst: 18-07-11 09:01
Je scheert zijn natuurlijke bescherming eraf, dus nee, ik vind het niet kunnen. Met vacht kan een paard zich prima redden en heeft hij een hele trukendoos (haren vlak leggen, haren rechtop zetten) om zichzelf op temperatuur te houden. Een geschoren paard dat dekens draagt zou het zomaar op momenten veel te warm of veel te koud kunnen hebben.
Ik vind het respectloos naar je paard om zijn bontjas eraf te scheren.
jowien
Geplaatst: 18-07-11 09:02
Onbeperkt ruwvoer en mogelijkheid tot bewegen is al hartstikke fijn, dan houdt een paard zichzelf warm! Of ie het koud krijgt ligt er aan hoe(veel) je scheert. Er zijn veel verschillende scheerpatronen. Ik scheer bij mijn pony de boeg en onderkant hals. Daarmee kan ik lekker mee rijden en zij kan gewoon lekker buiten blijven (heeft ook onbeperkt ruwvoer en heel grote paddock dus beweging mogelijk). Ik zie ook wel paardjes buiten staan met ook nog een streep over de zijkant geschoren. Maar als je meer scheert moet je denk ik wel aan een deken. Maar dat moet je uitproberen, zodra je paard het echt koud krijgt doe je een deken op.
Die vacht zit er niet voor niets. Ik scheer zelf niet (paard staat in hit actief). Dan maar wat minder intensief aan de slag in hartje winter.
Ik zou er ook niet aan moeten denken trouwens, wat een gedoe. Dan moet je een stuk of wat dure dekens kopen, je paard scheren, waarschijnlijk regelmatig nieuwe dekens aanschaffen ivm groepsstalling en dekenvreters... Nah, doe mij maar gewoon mijn beertje.
de mijne staat in de winter 24/7 buiten, met schuilstal, en wordt ieder jaar volledig geschoren. krijgt wel een bucas all in one op, die zelfregulerend is
Boelie5
Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-11 11:10
Bedankt voor alle reacties! Meningen lopen uiteen zo te zien. De omstandigheden zijn natuurlijk dat er een dichte (4 kanten bijna) grote stal beschikbaar is met luiken, die windvrij is maar met frisse lucht door plastic flappen aan 1 kant (tegen de vliegen) zeg maar.