paard niet uit stal krijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lilys

paard niet uit stal krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 09:38

Hey,

Sinds kort probeert onze pony iets nieuw uit en dat is voor ons erg lastig.
Onze 2 pony's staan samen altijd buiten, gisteren was het erg warm en toen ik hen wilde longeren stonden ze in het schuilhok. Ik ga dus naar hem toe in het schuilhok, kan zonder problemen zijn halster aan doen maar dan wil ik vertrekken naar de poetsplaats met de pony dus aan de hand maar meneer blijft staan. Echt stokstijf zoals een ezel, ik heb vanalles geprobeerd: lichte druk op het halster om die te lossen zodra hij een stap zet (maar dat hielp niet want hij bleef staan), met het einde van het touw een tikje op zijn poep (dat helpt altijd bij onze andere pony), ik heb hem even achteruit laten stappen om hem daarna opnieuw te vragen mee te gaan aan het koort, achteruitgaan ging maar zodra ik vroeg op vooruit te gaan bleef hij staan.
Uiteindelijk heeft hij bewogen doordat onze andere pony uit de schuilstal kwam en hij dus kon volgen.

Mijn vraag is dus: heeft er iemand tips hoe ik dit kan afleren?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 09:45

Misschien kun je het net zo lang zo proberen zoals je nu doet totdat hij het echt goed doet! Anders kun je hem misschien lokken met een hapje? Oja. ik heb geleerd als je naast de billen gaat staan, ( wel zo dat je niet geraakt wordt ) en dan moet je een beetje duwen ;) veel succes!

Laaavo

Re: paard niet uit stal krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 10:29

Als je een keer alle tijd neemt, gewoon zo lang als nodig stil blijven staan, appel in je hand. Al duurt het een half uur, hij zal daarna door hebben dat hij toch wel zal moeten komen, omdat er simpelweg niks anders zal gaan gebeuren.

Het is een beetje moeilijk om uit te leggen. Ik had het ook dat een paard niet de trailer in wou. Niet bang ofzo, gewoon stil blijven staan. Heb er een kwartier staan wachten met een paar wortels voor zijn neus. Uiteindelijk liep hij erin, en sinds dien loopt hij er aan een stuk door naar binnen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:08

Hij stapt wel achteruit? Mooi, gewoon achteruit laten lopen (en dan meteen wel in de richting waarin je wilt gaan natuurlijk). Niet lokken met eten, hij moet gewoon doen wat jij van 'm vraagt. Je hoeft 'm niet om te kopen voor zoiets simpels.
Achteruit laten lopen dus, en iedere 5 meter vooruit vragen. Niet vooruit? OK, dan gaan we verder achteruit. En opnieuw na 5 meter vragen of hij al van plan is normaal mee te lopen. Nog niet? Jammer, dan gaan we gewoon verder in z'n achteruit. Al moet het het hele eind tot je bent waar je wilt zijn. En goh, als dat gebeurt, dát is nou jammer, staat-ie tóch opeens waar hij niet wil zijn. Heb jij je zin, en je beloont je paard natuurlijk uitbundig. Geeft-ie al eerder op en loopt-ie gewoon voorwaarts mee, prima natuurlijk, en ook uitbundig belonen.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:45

Ben het eens met Ibbel, wil die niet vooruit zn hok uit? Dan maar in zn achteruit :)

Lilys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 22:49

Dankjewel voor de reacties, ze kunnen mij zeker helpen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:50

inderdaad, gewoon achteruit parkeren zou er verder niet mee gaan lopen prutsen met snoepjes en koekjes anders stopt ie gewoon met lopen zodra hij die appel heeft. Paarden zijn soms slimmer dan je denkt

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 09:49

Niet meer longeren als het zo warm is???!!! Jij zou het ook niet fijn vinden om in de bloedhitte een half uur te moeten hardlopen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 09:56

Nou, als je dat al veel vindt, Paarden kunnen wel wat hebben hoor, Paarden zijn beesten die hard kunnen werken, En dit paard zal het niet doen omdat het warm is, dus dat is niet waar :\

dianaw33 schreef:
Niet meer longeren als het zo warm is???!!! Jij zou het ook niet fijn vinden om in de bloedhitte een half uur te moeten hardlopen.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 09:57

dianaw33 schreef:

Wat is dat nou weer voor een raar antwoord.
Alsof paard wist dat ze dat gingen doen.
Hij hoort gewoon mee te lopen, warm of niet.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 09:59

_/-\o_

Pally schreef:
dianaw33 schreef:

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 13:38

misschien is die met ze heupbot hard tegen de zijkant aan gekomen dat ie daardoor het gewoon associeert met pijn..
gewoon rustig door gaan met achter uit en als die er uit is gewoon doen alsof er niets anders gebeurd is als dat je hem anders ophaalt.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 08:40

Citaat:
Nou, als je dat al veel vindt, Paarden kunnen wel wat hebben hoor, Paarden zijn beesten die hard kunnen werken, En dit paard zal het niet doen omdat het warm is, dus dat is niet waar

Citaat:
Citaat:
[/quote

Over de eerste opmerking: paarden voelen zich lekker tussen de -5 en + 15 graden, daarboven is het al snel te warm voor ze. Ze hebben dus een andere temperatuurbeleving dan jij, en kunnen dus al oververhit raken als jij het nog niet eens warm hebt. Ze kunnen best hard werken, maar je moet wel eerlijk blijven en ze met verstand trainen. Longeren in de bloedhitte kun je beter niet doen, het is geen verbetering maar een aanslag op de conditie van je paard. (ik zal verder niet in detail treden over wat er kan gebeuren in het lijf van je pony)

Over de tweede: als jij een vaste routine in je dag heb: je brengt je pony altijd naar de poetsplaats om hem daarna altijd te laten werken weet je pony wel degelijk wat er gaat komen. Een paard leert door het leggen van associaties: als er altijd A is, volgt er voor hem altijd B ( ook al doe je soms iets anders, het gaat bij je paard om wat er het meeste volgt). Een paard hoort wel degelijk gewoon mee te lopen, maar ik vermoed dat hij in dit geval zeker wist wat er ging gebeuren en geef hem groot gelijk!!!

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:14

dianaw33 schreef:
Over de tweede: als jij een vaste routine in je dag heb: je brengt je pony altijd naar de poetsplaats om hem daarna altijd te laten werken weet je pony wel degelijk wat er gaat komen. Een paard leert door het leggen van associaties: als er altijd A is, volgt er voor hem altijd B ( ook al doe je soms iets anders, het gaat bij je paard om wat er het meeste volgt). Een paard hoort wel degelijk gewoon mee te lopen, maar ik vermoed dat hij in dit geval zeker wist wat er ging gebeuren en geef hem groot gelijk!!!

Dit ben ik opzich met je eens, maar pony wist niet eens dat ze naar de poetsplaats zouden gaan want zo ver kwam de ts niet eens. Dan zou het betekenen dat halster om al werken betekent. Maar ik kan me niet voorstellen dat de pony alleen daarvoor een halster om krijgt.

ilanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 16:56

Probeer je paard met hapjes naar buiten te lokken en anders met een paar man.. hij/zij moet naar jou luisteren.. jij bent de baas. je moet natuurlijk wel rekening met 'em houden maar hij moet doen wat jij zegt

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:03

ilanka schreef:
Probeer je paard met hapjes naar buiten te lokken en anders met een paar man.. hij/zij moet naar jou luisteren.. jij bent de baas. je moet natuurlijk wel rekening met 'em houden maar hij moet doen wat jij zegt

ja en daarvoor niet lokken met eten dan krijg je namelijk o een verwend ding die alleen nog komt als je met een bak brokjes de wei in gaat
gaat die niet in zijn vooruit dan gaat die maar in zijn achteruit ;)
werkt prima die methode en meestal bedenken ze zich erg snel :j

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:10

Oke, over dat warm en koud gedoe, Zou het paard dan wel naar buiten gaan als het bijvoorbeeld 10 graden is? dan wel uit de box, Wel heeeel toevallig eh? :o