ervaringen gezocht met vieze paarden die op vlas staan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buckje

ervaringen gezocht met vieze paarden die op vlas staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 20:21

Omdat ik zit te twijvelen om over te stappen op vlas zoek ik mensen die ervaringen hebben met vlas bij vieze ponys/paarden die hun plas door de stal heen lopen.

Mijn mini shetlander en kruising A pony staan samen in 1 box op zaagsel. Soms zijn ze uitzonderlijk schoon en soms zijn het een stel varkens dat er niets meer van mijn stal met zaagsel over is..
Ik ben nu gemiddeld 1 baal zaagsel in de week kwijt. Soms meer soms minder.

Nu staan ze met dit regenachtige weer veel meer op stal en merk ik gelijk aan mijn zaagsel een half pak wat ik er eergisteren heb ingedaan was vandaag zeiknat en heb ik er uit moeten scheppen..

Heeft iemand een goedkopere oplossing ? En hoe werkt dit met vlas ?
Ik betaal voor een baal zaagsel namelijk 7,50 en voor vlas ook. Ik denk dat mijn box 2,5 bij 3 groot is.

Stro heb ik ookal eens gehad, maar dit ga ik niet meer doen dit was een enorme stinkbende, en ze vraten het op.

Onder de bodembedekking heb ik trouwens matten liggen (geen orginele paardenmatten).

Sjolvir

Re: ervaringen gezocht met vieze paarden die op vlas staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:30

Als ze nu op zaagsel staan en er een bende van maken, ben ik beetje bang dat ze dat ook met vlas gaan doen.

Als ze je bodem laag omwoelen hoef je niet te denken dat vlas je oplossing is, laten ze die netjes liggen,
kan het een goede oplossing zijn.
Wel met ruim vlas beginnen, niet met 1 pakje per stal.
Want er moet zich een laagje kunnen vormen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:32

Met hoeveel balen start je? Je moet een laag opbouwen met dit spul, zelfs met matten er onder. Ga er vanuit dat als je smeerkezen hebt dat er in die box 3 en misschien liever 4 balen vlas moeten als begin hoeveelheid. Dan elke dag mest er uit en als het rood is ook het natte, volgezogen vlas (ong. 1x per week). Daarna 1/2 - 1 nieuwe baal er in en weer elke dag drollen eruit.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:33

Een van mijn merries is een enorme smeerpoets en met vlas was een drama. Wij zijn toch weer overgestapt op stro en halen elke dag de mestballen en de natte plekken eruit en dan is het best te doen, maar ze loopt overdag ook buiten moet ik bekennen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:40

Ik heb mijn hengst op de opleiding op vlas staan en hij hoort zoveel dat hij lekker woelt. Einde van de dag is de box een grote bende. Voor mij zou het dus niets zijn.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:45

Wij hebben afgelopen winter ook 2 pony's op vlas gehad in 1 box. Dat was geen succes doordat ze de bovenlaag vast liepen werd alleen de bovenlaag zeike nat. We hebben ze maar weer terug gezet op stro.
De paarden staan wel op vlas zijn ook aardige viezeriken maar met vlas valt het reuze mee.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:29

Ik heb 2 varkens, die de afgelopen 10 jaar op vlas hebben gestaan. Sinds een half jaar heb ik strokorrels...vele malen beter en goedkoper!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:31

Wilde ik ook net zeggen. Strokorrels zijn ook nog eens goedkoper dan vlas en zaagsel. En ook stro wordt de komende tijd ook alleen maar duurder wegens de slechte oogst.