Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LouLouB schreef:Ik volg dit even, mijn paard staat op stro, maar ik overweeg ook vlas omdat de afvoer in de stal niet zo erg goed is en vlas geloof ik veel vocht opneemt.
Ik persoonlijk wil kiezen voor een laag vlas en daar wat stro overheen om toch wat te knabbelen te hebben, ook gezien het feit dat ze altijd gewend is om op stro te staan, misschien is dat voor jou ook een idee?
GamblersCup schreef:Vlas uitproberen.
Het systeem van vlas maakt het uitmesten super makkelijk (wij mesten dagelijks 5 vlasboxen uit, en ben met 10 minuten klaar) omdat je dagelijks alleen de drollen eruit haalt en ik vind het echt véél schoner. Bij stro heb je natte urineplekken, vieze mestplekken, en het stinkt. Bij vlas heb je dat niet. De bovenlaag is droog, urine wordt direct in de onderste laag getrokken en ik vind het voor de paarden ook frisser!
We hebben ook nog een paar stroboxen en het uitmesten is een stuk zwaarder, duurt langer en als paardlief net gepiest heeft staat ie toch op een natte plek.
Het is wel uitproberen geblazen, als je een zwijn van een paard hebt, kan het heel goed zijn dat het vlassysteem niet werkt. Ik had ze eerst op stro staan, 2 waren echte zwijnen. Maar op vlas hadden ze echt een schone, droge box! En nu hebben we dus nog een paar stroboxen, omdat deze heren van het vlas echt een chaos maken, graven, schoppen alles door elkaar, zelfs na een paar weken wennen.
Ik zeg dus: uitproberen.
Edit: ik zie net dat er vlas-met-een-laag-stro wordt voorgesteld. NIET DOEN!Het uitmesten word een ramp, het vlassysteem gaat daardoor naar de knoppen. Een paard went hartstikke snel aan vlas, 1 van de pony's bij mij heeft er de eerste dag van gegeten, de andere 11 keken alleen een beetje raar maar liepen zo de box in en klaar.
tanec_meisje schreef:Ik zou ook niks anders meer willen dan vlas. Zoals hiervoor al gezegd, het uitmesten is zo gedaan, het stinkt niet, neemt veel vocht op, veel minden volume in afval, lekker veerkrachtig bedje, en vast nog wel meer pluspunten!