sto of vlas?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mrlouu

sto of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 17:58

Bij ons op stal gaan de prijzen omhoog omdat het hooi, stro en voer duurder is geworden. Nu kan je er voor kiezen om je paard op vlas te zetten dan wordt alles goedkoper maar moet je wel zelf mesten en normaal gesproken zit dit bij de prijs in.
Mijn paard staat z'n hele leven al op stro en is dus niet anders gewend! Wat zouden jullie doen?

LouLouB

Re: sto of vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:02

Ik volg dit even, mijn paard staat op stro, maar ik overweeg ook vlas omdat de afvoer in de stal niet zo erg goed is en vlas geloof ik veel vocht opneemt.

Ik persoonlijk wil kiezen voor een laag vlas en daar wat stro overheen om toch wat te knabbelen te hebben, ook gezien het feit dat ze altijd gewend is om op stro te staan, misschien is dat voor jou ook een idee?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:05

Vlas uitproberen.

Het systeem van vlas maakt het uitmesten super makkelijk (wij mesten dagelijks 5 vlasboxen uit, en ben met 10 minuten klaar) omdat je dagelijks alleen de drollen eruit haalt en ik vind het echt véél schoner. Bij stro heb je natte urineplekken, vieze mestplekken, en het stinkt. Bij vlas heb je dat niet. De bovenlaag is droog, urine wordt direct in de onderste laag getrokken en ik vind het voor de paarden ook frisser!
We hebben ook nog een paar stroboxen en het uitmesten is een stuk zwaarder, duurt langer en als paardlief net gepiest heeft staat ie toch op een natte plek.

Het is wel uitproberen geblazen, als je een zwijn van een paard hebt, kan het heel goed zijn dat het vlassysteem niet werkt. Ik had ze eerst op stro staan, 2 waren echte zwijnen. Maar op vlas hadden ze echt een schone, droge box! En nu hebben we dus nog een paar stroboxen, omdat deze heren van het vlas echt een chaos maken, graven, schoppen alles door elkaar, zelfs na een paar weken wennen.

Ik zeg dus: uitproberen.

Edit: ik zie net dat er vlas-met-een-laag-stro wordt voorgesteld. NIET DOEN! :D Het uitmesten word een ramp, het vlassysteem gaat daardoor naar de knoppen. Een paard went hartstikke snel aan vlas, 1 van de pony's bij mij heeft er de eerste dag van gegeten, de andere 11 keken alleen een beetje raar maar liepen zo de box in en klaar.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:15

Ik zou ook niks anders meer willen dan vlas. Zoals hiervoor al gezegd, het uitmesten is zo gedaan, het stinkt niet, neemt veel vocht op, veel minden volume in afval, lekker veerkrachtig bedje, en vast nog wel meer pluspunten!

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:17

Ik zou vlas proberen, het
mest makkelijk uit en je
ruikt het helemaaal n i e t!
Ik vind vlas veel lekkerder
voor m'n paardjes!

sijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:19

ik zou ook over gaan naar vlas ik wil mijn paardjes ook op vlas gaan zetten.

crazyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:20

Vlas!!

Veel beter voor de paardjes, alleen wel vragen voor een extra plak hooi erbij per dag of desnoods meer.
Want normaal eten ze ook wel stro, en met vlas eten ze niets.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:23

LouLouB schreef:
Ik volg dit even, mijn paard staat op stro, maar ik overweeg ook vlas omdat de afvoer in de stal niet zo erg goed is en vlas geloof ik veel vocht opneemt.

Ik persoonlijk wil kiezen voor een laag vlas en daar wat stro overheen om toch wat te knabbelen te hebben, ook gezien het feit dat ze altijd gewend is om op stro te staan, misschien is dat voor jou ook een idee?

ik vind vlas met stro erop echt niet werken, werd bij mij een vreselijke rommel, nu alleen op vals en dat gaat geweldig.
ik zou dus zeggen probeer het vlas gewoon.

mrlouu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 01:34

GamblersCup schreef:
Vlas uitproberen.

Het systeem van vlas maakt het uitmesten super makkelijk (wij mesten dagelijks 5 vlasboxen uit, en ben met 10 minuten klaar) omdat je dagelijks alleen de drollen eruit haalt en ik vind het echt véél schoner. Bij stro heb je natte urineplekken, vieze mestplekken, en het stinkt. Bij vlas heb je dat niet. De bovenlaag is droog, urine wordt direct in de onderste laag getrokken en ik vind het voor de paarden ook frisser!
We hebben ook nog een paar stroboxen en het uitmesten is een stuk zwaarder, duurt langer en als paardlief net gepiest heeft staat ie toch op een natte plek.

Het is wel uitproberen geblazen, als je een zwijn van een paard hebt, kan het heel goed zijn dat het vlassysteem niet werkt. Ik had ze eerst op stro staan, 2 waren echte zwijnen. Maar op vlas hadden ze echt een schone, droge box! En nu hebben we dus nog een paar stroboxen, omdat deze heren van het vlas echt een chaos maken, graven, schoppen alles door elkaar, zelfs na een paar weken wennen.

Ik zeg dus: uitproberen.

Edit: ik zie net dat er vlas-met-een-laag-stro wordt voorgesteld. NIET DOEN! :D Het uitmesten word een ramp, het vlassysteem gaat daardoor naar de knoppen. Een paard went hartstikke snel aan vlas, 1 van de pony's bij mij heeft er de eerste dag van gegeten, de andere 11 keken alleen een beetje raar maar liepen zo de box in en klaar.

Bedankt voor je uitleg :D allen sta ik op een vrij luxe stal en bij ons wordt er door hun opgestrooid elke dag en ook 1 keer per week gemest (hele stal). Dus het mesten is het probleem niet alleen heb ik wel een zwijn van een paard hij is behoorlijk druk in zijn stal en is dol op graven.. met voeren doet hij dit het is eigenlijk schooieren en aandacht trekken. Ook krijgen we dus voor 12 weken 5 pakken voor de onderlaag en dat 1 schoon pak per week. Onze stallen zijn groter dan een gemiddelde stal dus ik vraag mij af of dit wel genoeg is? vooral omdat het echt wel een viezerik is? Het ergste van alles is, we hebben 3 unit's en al die paarden hebben een vaste stal maar als het vlas/stro gebeuren er is dan worden de gangen gesplitst, paarden met vlas in 1 gang en paarden met stro in 1 gang. Dat betekend dus wel dat de helft van z'n maatjes verhuizen want de meeste kiezen idd voor vlas!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 01:47

haha hoi marlou. Weet ook nog niet wat ik ga doen..

Als ze met vlas niet meer kuil/hooi krijg je de kans dat ze vlas gaan eten en dat is helemaal niet goed voor ze.. En aangezien ze maar 2x kuil krijgen en de laatste x om 6 uur is staan ze de hele nacht zonder eten...

En niet alle paarden met gevoelige hoeven kunnen er tegen begreep ik. Nu heeft bcute best mooie hoeven en die van mij ook.. Maar aangezien ik van op stro staan zeker weet dat t goed gaat...

Ik blijf zelf denk ik toch op stro staan.. Tenzij ze zorgen dat ze een extra voerbeurt krijgen van hooi.. Echt hooi.. En niet die natte stinkzooi als er nu afentoe tussen zit. Dat ergens in de middag en savonds laat het ''echte'' hooi zegmaar... Dan wil ik het wel proberen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 02:19

Vlas is veel makkelijker uitmesten en makkelijker schoon te houden, zuiniger, stinkt niet en is voor het paard prettiger om op te lopen en liggen, het enige nadeel van vlas is dat je paard het niet kan eten.
Wat betreft het hoefprobleem; paarden die er gevoelig voor zijn kunnen op vlas sneller hoefzweren krijgen, stro heeft als nadeel dat je snel hoefrot hebt, heeft dus beide zijn nadelen.

Vlas moet je zeker niet mengen met ander strooisel, het is juist zo makkelijk in gebruik vanwege bepaalde eigenschappen, met stro (of hooi of wat ook) erdoor kost het je vreselijk veel werk, moet je echt niet doen!

Let wel op dat je vlas op een goede manier opbouwt, veel mensen gebruiken het verkeerd en ook dan kost het je meer werk en meer strooisel.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:30

VVDD > VSW

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 13:37

tanec_meisje schreef:
Ik zou ook niks anders meer willen dan vlas. Zoals hiervoor al gezegd, het uitmesten is zo gedaan, het stinkt niet, neemt veel vocht op, veel minden volume in afval, lekker veerkrachtig bedje, en vast nog wel meer pluspunten!

Helemaal mee eens :) Ik zou ook niet meer anders willen. Paard heeft wel 24/7 beschikking over hooi of stro om te knabbelen, dus zal niet snel zomaar vlas gaan eten.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:21

Ik heb altijd vlas gebruikt, maar sinds ze bij mij thuis staat gebruik ik stro omdat de boer waar we de mest heen brengen dat liever heeft. (waarom geen idee)
Ik vind vlas voor mezelf erg fijn werken, mest makkelijk uit en wordt niet zo snel een bende.
Vlas neemt ook veel beter op als stro wat ik ook een voordeel vind.
Voor het paard vind ik stro veel fijner, zo hebben ze de hele nacht wat te knabbelen.
Eerder toen ze op vlas stonden hing ik er wel altijd een hooinet met stro erbij, zodat als ze geen hooi meer hadden ze toch nog iets te knabbelen hadden.
Mijn paard mengde wel heel vaak het vlas met hooi, waardoor het dus wel een bende werd.

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:30

Je hebt natuurlijk wel veel soorten vlas. Ik gebruik ook vlas (Rapsodie): neemt goed op en is behaaglijk voor het paard als hij liggend slaapt. Ervan eten doet-ie niet. Omdat hij wel graag knabbelt aan stro, strooien we er een beetje gehakseld stro overheen. En hij krijgt zat hooi. Mijn paard staat trouwens alleen op stal zodra 's nachts de temparatuur onder de 10 graden daalt. Anders staat hij 24/7 buiten.

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:09

Vlas!!