Van stro naar vlas

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_ENGEL_

Van stro naar vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 17:27

Hallo,
Aangezien mijn paard onlangs koliek heeft gekregen, waarschijnlijk door het leegeten van zijn box.
Wil ik hem overzetten naar vlas.
Zelf heb ik goede ervaringen met vlas alleen heb ik geen ervaring met het overzetten.
Ben eigenlijk bang dat hij ook van zijn vlas gaat eten...
Kan ik behalve meer hooi aanbieden, daar nog iets tegen doen om het eten van vlas te voorkomen?

_Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 12:46

Je kunt eventueel geleidelijk aan over gaan op vlas, dit heb ik zelf ook gedaan. Mijn paard begon na overgang op vlas het vlas op te eten en dus heb ik een bovenlaag neegelegd van stro met wat bijvoer van hooi. Daarna ben ik heb stro gaan afbouwen totdat ik alleen vlas over hield. Nu staat ze zonder problemen op vlas, en ze eet het ook niet meer op. Zorg wel dat je je paard bezig houdt in stal door middel van een hooizak of iets in die trant.

Imker

Re: Van stro naar vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:48

Heb je al eens aan strokorrels gedacht? Als je de goede korrels hebben, dan kunnen ze daar geen koliek van krijgen. Is met de huidige prijzen voor zaagsel en vlas zéker een goede optie.

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 15:51

Bij mij staan ze ook op vlas en is ook een stro eter. Vooral Heel veel hooi geven dat ze kunnen blijven eten de hele dag. en smorgens en savond lijnzaat olie bij het eten mengen 1 klein koffie kopje.
Bij mij thuis staan ze altijd op vlas nu omwille ook het verstopping en koliek. Ze heeft 1 maand in opleiding gestaan bij iemand dat ze wel op stro heeft gezet. En daar had ze hopen hooi dat ze kon bijven eten van dat hooi. En elke dag smorgens en savond lijnzaat olie door het eten. En geen verstopping of koliek gekregen.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 17:43

Strokorrels en houtkorrels wil de manege eigenaar niet.
Hij vind vlas wel akkoord en zaagsel. Zelf vind ik zaagsel niks, dus dat valt af.
Ook kan ik niet vragen of ze lijnzaadolie bijvoeren met de biks...
Ze geven alleen medecijnen bij.
Wel krijgt hij 1 x per weerk slobber met extra lijnzaad dat kan ik natuurlijk ophogen naar 2 wekelijks.

Maar zijn er tips om behalve extra hooi geven het eten van vlas tegen te gaan?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:29

Mag ik vragen waarom geen houtkorrels of strokorrels?
Vlas en zaagsel nemen beduidend minder vocht op en geven meer afval dan bovenstaande producten.
Eigenlijk ben ik dan wel benieuwd naar zijn argumenten.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:34

Mijn paard is ook overgegaan van stro naar vlas toen we van stal wisselden.
Ze at het de eerste paar keren wel, en bij schoon vlas nog steeds. Ik mix het dus altijd met het 'vieze' vlas. Niet de plasplekken, maar het vlas wat donkerder is geworden na een paar dagen liggen.
De eerste dagen zou ik dus meer hooi aanbieden.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 19:02

@ pieteritus1: had te maken met de afvoer. Helaas is zijn wil wet... Ik sta verder prima op de manege.
Ik kan dus enkel kiezen uit stro vlas of zaagsel.

Maar is het ernstig als je paard een paar happen vlas neemt?
Is het aan te raden om hem dan slobber met extra lijnzaad te geven zodat de boel er weer uit komt?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:07

Niet meuten, gewoon vlas in de box, de eerste keer nemen ze een paar happen van het schone vlas, maar dat kan geen kwaad.
Wel zorgen dat je nu een potstal gaat maken, mest ruimen en de nattere laag laten liggen.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:14

Hoi,

Ik heb ongeveer een half jaar geleden een presentatie van de universiteit diergeneeskunde bijgewoond en die ging over koliek.
de oorzaken, hoe het in zijn werk gaat en wat je eraan moest doen. Heel leerzaam, overigens, met name over de ingewanden en wat er dan gebeurt.

Daar hadden ze het over verstoppingskoliek, en dat die het vaakst voorkomen door vlas. met stro zou dat minder vaak voorkomen.

Misschien moet je nog eens overleggen met een dierenarts, of het wel handig is je paard op vlas te zetten?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:40

Ik sta al jaren op vlas en koliek is gelukkig een onbekend woord hier op stal. DV
De enige koliek die ik heb gehad was door wormen besmetting.

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:29

Een paard kan inderdaad ook van vlas gaan eten, een koliek veroorzaakt door vlas is velen malen erger dan een stro koliek. Aan vlas zitten hele kleine weerhaakjes, waardoor vlas makkelijk in de darm blijft zitten. Daar komt nog bij dat vlas heel veel vocht absorbeert en als het dus gegeten wordt erg gaat uitzetten in de darmen. Een verstoppingskoliek door stro is beter te verhelpen dan een verstoppingskoliek door vlas. Advies van de faculteit diergeneeskunde is om stro of zaagsel te gebruiken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 08:39

Ik vind dat van die ongefundeerde kreten over koliek door vlas.
Een paar jaar geleden werd er reclame gemaakt voor de wormenpasta tegen lintwormen, want de meeste koliek bij paarden werd veroorzaakt door die lintwormen.

Koliek door stro of vlas wordt veroorzaakt door te weinig hooi geven.
Bij genoeg hooi eten de paarden geen stro of vlas.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:39

Jouw redenatie neemt echter niet weg, Ariebren, dat vlaskoliek één van de ernstigste soorten koliek is. Darmperforaties komen hierbij veelvuldig voor en dan is het einde verhaal voor zo'n paard.
Dan kun je beter strokoliek hebben (als je dan toch moet kiezen). Van zuivere tarwestrokorrels kunnen ze geen koliek krijgen, van houtkorrels weet ik niet.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:43

Er zijn speciale anti-bijt sprays,
dit spuit ik ook over het vlas als ik er
net een nieuw baaltje in heb gegooid,
anders eet mijn shetlandertje het ook op!
Daarvan heeft hij nmlk al 2x koliek gekregen!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:47

Dan snap ik eerlijk gezegd niet waarom je op vlas blijft staan, als je pony er al 2x koliek van heeft gekregen? Wat is daar dan de beweegreden voor?

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:50

Het was heel in het begin zo, toen we hem nog maar net hadden!
Nu weten we waardoor het komt, en als we er een nieuw baaltje in doen,
sprayen we gewoon een heel klein beetje van dat spul!
We gebruiken het overigens ook voor het (houten) hekwerk,
omdat hij nog wel eens wil gaan 'knagen' ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:04

Pieteritus1 schreef:
Jouw redenatie neemt echter niet weg, Ariebren, dat vlaskoliek één van de ernstigste soorten koliek is. Darmperforaties komen hierbij veelvuldig voor en dan is het einde verhaal voor zo'n paard.
Dan kun je beter strokoliek hebben (als je dan toch moet kiezen). Van zuivere tarwestrokorrels kunnen ze geen koliek krijgen, van houtkorrels weet ik niet.

Dus, je geeft het hierboven al aan.
Heb je een vlas eter, zet het paard dan niet op vlas.

Georgy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:36

Er was bij ons ook een paardje die teveel vlas had gegeten en koliek kreeg, die heeft de operatie net gered, en de revalidatie ging ook niet echt lekker. Het heeft heel lang geduurd voordat hij weer het ventje was.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:45

Vlas niet te schoon en door het oude mengen
Vergeet niet dat er meer koliek gevallen van vlas zijn
maar er ook veel meer paarden op vlas staan
dan vroeger

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:17

GittekeZ1 schreef:
Vlas niet te schoon en door het oude mengen
Vergeet niet dat er meer koliek gevallen van vlas zijn
maar er ook veel meer paarden op vlas staan
dan vroeger

Heeft u cijfers en verdere gegevens van dat onderzoek ??
Ik zou dat graag willen weten, want nu loop ik een groot risico met mijn paarden, want ze staan al 10 jaar op vlas zonder koliek verschijnselen.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:30

Driebergen beschreef een onder zoek van Utrecht
daar uit kwam dat er tegenwoordig meer koliek gevallen met vlas zijn
maar als er gemedelt 50 % meer paarden op vlas staan is het natuurlijk logisch dat het gemidelde stijgt
Ik zelf heb mijn paarden ook op vlas en heb nooit problemen
nu zal het wel kunnen als je ze veel schoon vlas aanbied en weinig hooi of ander ruwvoer dat ze er best veel van kunnen eten en dan is het verstoppings probleem bij vlas vervelender dan bij stro
maar een leeg gegeten box heb ik nog nooit gezien bijvlas maar wel bij stro

LSP89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:43

Zelf vind ik vlas erg handig, je schept er alleen de vieze delen uit. En met 1 zak vlas per week red je 't makkelijk.
Fantastisch spul vind ik t. :)

Stro daarintegen is ook fijn, voornamelijk in de winter. Houd na mijn idee toch meer de warmte vast dan vlas. Niet echt nadelen van stro overigens, heb paarden verzorgd die op vlas stonden, maar ook op stro. En zelf nog nooit gehoord over koliek dmv vlas.

Maar als je inderdaad een vlaseter hebt zal ik hem overzetten op stro, en daar wel hooi of dergelijke bij voeren. Zodat je paardje ook niet al 't stro opeet.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:57

Omdat wij moeilijk aan stro konden komen, maar daarbij ook een paard hebben dat graag dr stal leeg eet, moesten wij op zoek naar een alternatief.
Omdat ik ook heb gehoord dat paarden die op vlas staan en dit gaan eten koliek kunnen krijgen viel dit voor mij af. In het verleden hebben wij al eens Hemparade in de stallen gehad en dit beviel erg goed. Wij hadden zelfs het idee dat we dat jaar ook minder vliegen in de stal hadden, maar daar kan ik geen bewijzen voor geven en/of vinden.
Omdat Hemparade toch best duur is, gebruiken wij nu, het iets voordeliger gehakseld koolzaadstro. Het werkt hetzelfde als vlas, maar het kan minder kwaad als de paarden ervan eten.
Het bevalt ons prima.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:12

Mijn merrie moet ik ook echt bezig houden, anders vreet ze al haar stro op.
Ik ga nu een jolly ball ophangen en ze krijg zo goed als de hele dag hooi, maar dan nog eet ze vrij veel stro op uit haar stal.
Wat is hier nu echt een goede oplossing voor? Lees alternatief.
Als ik dit hier allemaal zo lees namelijk, valt vlas echt af voor mij!
Lijnzaad of andere olie door het voer misschien een goede standaard oplossing om koliek te voorkomen bij stro eters??
Die van mij had vanmorgen namelijk ook een beetje koliek en ik vermoed dat het komt door het vele stro eten! Vandaar dat ik op dit topic uitkwam..
Nu is weer alles goed met haar gelukkig!
Het viel mee, maar ik wil het wel kunnen voorkomen!