Hoe het best zoeken naar huur weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nona99

Hoe het best zoeken naar huur weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 12:36

Hallo bokkers,

Ik kom even met een vraagje...

Mijn pony staat sinds november op een pensionstal...

Aangezien het toen rotweer was, konden de paarden niet de weide op (wat ik kan aannemen).
Er werd wel dagelijks weidegang beloofd, vanaf het voorjaar (of zodra het weer het toeliet).

Ik ben van stal veranderd om de simpele reden dat ze bij de vorige totaal niet de weide opkon, en hier zou dat dus wel mogelijk zijn...

Nu zijn we dus half juli, en heeft mijn pony nog geen grassprietje geizen...
Ze gaat wel een 4 tal keer per week de paddock in, en ik haal haar dagelijks buiten om te tutten of te rijden of een wandelingetje aan de hand...

Maar nu ben ik het zowat zat...
Telkens als ik vraag naar de weidegang, krijg ik de reactie "binnenkort wordt de weide onderverdeeld zodat da pensionpaarden naar buiten kunnen"...

Ik betaal nu 80 euro meer stalgeld dan voorheen voor de zogezegde weidegang...

Nu wil ik dus opzoek naar 2 weides om te huren...
Zodat mijn paardje enkel in de winter op pensionstal moet...
Maar hoe hebben jullie dit aangepakt?

Zoekertje op internet? bij de boer langsgaan?
Wil zo snel mogelijk mijn meisje op de weide hebben...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:50

uitkijken naar (verwaardloosde) weitjes en vragen wie de eigenaar is.
of inderdaad vragen of een boer nog wei heeft die hij wil verhuren.

markplaat in de gaten houden kan ook zeker geen kwaad.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:51

ik ben ook wel eens gewoon bij de boeren langs de deur gegaan hoor.
Dat leverde mij een heel mooi weitje op :j

Polly
Moderator Algemeen

Re: Hoe het best zoeken naar huur weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:45

Apart dat ze nu nog steeds niet op het land zijn, zou toch prima moeten kunnen (oke na gisteren misschien even niet maar verder wel volgens mij).

Ik zou eens om tafel gaan (en dus niet in de stalgang waar iedereen bij is) en uitleggen dat je speciaal voor de beloofde weidegang verhuist bent naar deze nieuwe stal en dat e.e.a. dus niet aan je verwachtingen voldoet. Vraag ze wat hun visie hierop is en wat voor oplossing ze kunnen bieden en op welke termijn, bevalt het niet dan moet je op zoek naar wat anders.

Ik heb afgelopen voorjaar hetzelfde gedaan, stond op self service stal (niks mis met die stal overigens) maar ik was een beetje zat van alles zelf doen en dus verplicht uuuuuren op stal zijn omdat je paard en simpelweg anders niet uitkwam.
Daarnaast wilde ik in de zomer 24-7 weidegang in een groep en de paarden op die stal hadden ieder een eigen landje en ik vond dat gewoon niet fijn.
Ben wat stallen langs gegaan en uiteindelijk staat hij nu voor maar €50 meer in volpension met 24/7 weidegang in de zomer in een groep, helemaal geweldig dus.

Naast mijn paard heb ik ook nog 2 pony's en die staan op een landje wat ik huur van een boer (mijn schoonvader ;)). Enige advies wat ik je kan geven is idd leegstaande landjes zoeken en aan mensen in de buurt vragen of ze weten van wie het is of bij een boer aankloppen, uitleggen wat je zoekt en vragen of ze een hoekje land te huur hebben. Ga er bij een boer die geen paarden heeft staan dan wel vanuit dat de verzorging op jou neer komt en dat ze er meestal niet zoveel zin in hebben dat erbij te doen.

Succes

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:45

Ik heb toevallig wel weiland te huur, maar in Haasdonk :')

En Rijbaan Piet? Die heeft toch wel wat weiland liggen?

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 14:18

bedankt voor de reacties...

Hier een 3-tal km vandaan is er een boerderij...
Ga dit weekend idd even langslopen...

Alvast bedankt...

Rijbaan piet ligt iets te ver weg, maar toch bedankt

_Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:24

Het makkelijkste is inderdaad om gewoon bij mensen langs te gaan, dan ben je gelijk ter plekke. Anders kun je op marktplaats kijken, daar worden regelmatig plekjes aangeboden. Ikzelf verhuur ook stalling en weidegang, maar ik ben bang dat het misschien iets te ver weg is voor je ;-)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:34

Ik heb ook een tijdje gedacht om mijn paard op een zelf gehuurd landje te plaatsen... tot ik het kostenplaatje uitgerekend had!
Een stuk grond huren is niets, maar dan komt daar de omheining bij (ik wil geen prikkeldraad, dus zelf lint kopen + stroomvoorziening), er moet ergens een wateraansluiting zijn (aan een lege badkuip heb je niets, je moet ergens water kunnen tappen), is er een piste in de omgeving? zoja wat kost de huur daar van? In de winter is het vlug donker, dus moet je ergens verlichting zien te plaatsen als je 's avonds nog iets met je paard wil doen.
Waar plaats je al je materiaal? In een schuilstal (die je waarschijnlijk zelf ook mag aanschaffen) kan je geen zadel ophangen?

Dus tegen dat je weilandje klaar is voor je paard... kan je al enkele maanden volpension op een luxestalling staan voor hetzelfde bedrag.

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 14:39

Ashkerlon schreef:
Ik heb ook een tijdje gedacht om mijn paard op een zelf gehuurd landje te plaatsen... tot ik het kostenplaatje uitgerekend had!
Een stuk grond huren is niets, maar dan komt daar de omheining bij (ik wil geen prikkeldraad, dus zelf lint kopen + stroomvoorziening), er moet ergens een wateraansluiting zijn (aan een lege badkuip heb je niets, je moet ergens water kunnen tappen), is er een piste in de omgeving? zoja wat kost de huur daar van? In de winter is het vlug donker, dus moet je ergens verlichting zien te plaatsen als je 's avonds nog iets met je paard wil doen.
Waar plaats je al je materiaal? In een schuilstal (die je waarschijnlijk zelf ook mag aanschaffen) kan je geen zadel ophangen?

Dus tegen dat je weilandje klaar is voor je paard... kan je al enkele maanden volpension op een luxestalling staan voor hetzelfde bedrag.

Oke, dat het ook wat kost, maar hier in de buurt zijn vrij weinig stallingen...

En dat mijn meisje op de weide kan van pakweg maart tot oktober mag wel wat euro's kosten...

Het materiaal hangt nu ook al thuis in de berging.

En een piste hebben we niet echt nodig, we gaan toch hoofdzakelijk de weg op en het bos in...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:49

Ashkerlon schreef:

maar dan moet er wel een stalling in de buurt zijn die 24/7 weidegang biedt. anders heb je nog niks aan je luxe pensionstalling ;)

daarnaast vind ik het erg fijn om zelf alles rondom mijn paard te kunnen regelen. het kost ff geld om het allemaal aan te schaffen, maar als het eenmaal af is valt het daarna reuze mee en heb je wel alles naar je zin.
het is maar net wat je zelf belangrijk vind. ik zou niet meer terugwillen naar een pensionstalling.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:53

Soms kan je van je gemeente ook stukken grond huren waar ze ooit plannen voor hebben, maar nu nog niet. Zo ken ik wat mensen die grond hebben gehuurd omdat daar ooit huizen gaan komen en de gemeente de grond alvast gekocht heeft. Die bouwplannen zijn echter niet voor de komende 5 tot 10 jaar. Misschien doet jouw gemeente dat ook wel.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:58

Gewoon rondje door het dorp maken en bij elk weitje dat je wel wat lijkt op zoek gaan naar de boer en dan vragen of het weitje beschikbaar is. :)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:13

loulou schreef:
Ashkerlon schreef:

maar dan moet er wel een stalling in de buurt zijn die 24/7 weidegang biedt. anders heb je nog niks aan je luxe pensionstalling ;)

daarnaast vind ik het erg fijn om zelf alles rondom mijn paard te kunnen regelen. het kost ff geld om het allemaal aan te schaffen, maar als het eenmaal af is valt het daarna reuze mee en heb je wel alles naar je zin.
het is maar net wat je zelf belangrijk vind. ik zou niet meer terugwillen naar een pensionstalling.

En laat ik dat nu net gevonden hebben ;) ok, tis niet luxe-luxe met solarium of binnenbak, maar dat hoeft ook niet.
Het liefst zou ik ook mijn eigen weide hebben, aangezien aan iedere pensionstalling wel iets is op te merken. Maar een weide geschikt maken voor paarden is zo eenvoudig nog niet (vind ik)

@TS, op kapaza staat regelmatig wel iets, maar niet noodzakelijk onder het kopje paarden. Kijk ook eens onder agrarisch.