Bak met woudzand erg hard, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paard89

Bak met woudzand erg hard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 23:59

We hebben op aanraden van mensen een bak met woudzand aan laten leggen.
De onderlaag is 20cm drainagezand en daarboven ligt 20cm woudzand. Nu klinkt het woudzand heel erg in en wordt de onderlaag erg hard. Wat kun je hier aan doen? We hebben er nog niet in gereden want hij moet nog gevlakt worden.
Lostrekken is geen optie, omdat die zo weer inklinkt. Mengen met scherp zand? Of vlok?Of gewoon eerst even aankijken of het met rijden niet te hard is? Als je er oploopt loop je erg stevig en het is moeilijk om er een gat in te krijgen. Ik dacht zelf om de toplaag wat te mengen met rivierzand. Zodat de bovenlaag iets losser word( niet te mul natuurlijk)
Mensen ervaringen en tips? Ik hoor het graag!!

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 09:08

Het is ook donkerbruin woudzand. Ik weet niet of er nog verschil in zit?

joyce B

Re: Bak met woudzand erg hard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:41

als je de bovenlaag losser wilt hebben, dan werkt inwerken van de toplaag met drainagezand heel erg goed.
Maar het is de vraag of je dat moet willen... Een stevige bak met vlakke bodem (zoals de kustlijn op het strand) is juist een fijne bodem voor de paarden. Er in weg zakken is belastender voor de pezen.
Hij moet natuurlijk niet knalhard worden dat het water niet meer wegzakt en de paarden gevoelig gaan lopen.

Ik heb nu zelf woudzand boven gehaald voor de paddock en dat is nog te los, we hebben dat donkere woudzand ook in de bak liggen, toplaag gemengd met drainagezand voor de doorlatendheid en bevalt prima, alleen zit er bij ons ook leem doorheen omdat er op sommige plekken een leemlaag in de grond zat, en is de zand/leemlaag op 10cm diepte en iets dieper nu te hard aangereden waardoor het water niet meer snel genoeg wegzakt naar de drainage en we drijfzand krijgen bij veel regen na droogte.

Ik zou hem eerst laten vlakken en als je de toplaag dan na het vlakken weer iets lostrekt (bovenste 5 cm) met een rijbaanvlakker met diepte-instelbare pinnen, of een weidesleep en dan gewoon regelmatig bij houdt, zou het toch goed moeten komen.

Als je woudzand echt keihard wordt zit er misschien ook wel leem doorheen.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 12:31

JoyceB: Ja, echt keihard is ook overdreven. Maar idd net als de kustlijn op het strand. Je kunt wel iets afschrapen met je voet, maar dat is een 2 á 3 cm maximaal. We krijgen tapijtsnippers binnenkort. Dit mengen we licht door de toplaag zodat die iets losser wordt.
Het bevat geen leem. Want onze bak is nu droog en er staat geen plasje in na de vele regen van de afgelopen dagen. Als er leem inzt werd hij denk ik niet zo makkelijk droog.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 01:39

JoyceB: Bak is gesleept en doordat er zo`n goede drainage in ligt nu te droog en dus zelfs wat aan de mulle kant :+ Dus vandaag moesten we er weer met de vlakker op. Paarden lopen er wel fijn op. We moeten hem wel goed nat houden en de drainagebuizen omhoog zetten. Zoals het nu lijkt komt er voorlopig niets bij de bak in. Als er geen regen valt gaan we morgen sproeien.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 02:26

een te losse bodem wil je ook niet hebben.
Mooi vlak maar stevig en goed snel droog klinkt wat mij betreft top!
Als hij nu te droog word en mul lijkt me sproeien een goede optie en dan proberen de gulden middenweg te vinden!
Succes ermee!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:00

herkenbaar ;)