Dit is het geval:
Mijn paard staat nu op 5 minuutjes rijden van mijn huis, op een pensionstal. Het is hier best prima.
We hebben een 20x60 buitenbak, een 20x40 binnenbak, stapmolen, paddocks er wordt voor me gemest en
gevoerd en er wordt goed toezicht gehouden op de paarden. Voorjaar, najaar en zomer rij ik voornamelijk buiten,
's winters tussen de lessen door binnen op een niet al te goede bodem en meestal precies rond etenstijd is de bak vrij.
Ik heb een kind van 2, dus dat is af en toe lastig. Mijn paard mag maar anderhalf uur in de paddock per dag, hij gaat 1x
in de molen, ik rij of longeer hem en ik ga vaak nog een uurtje met hem aan de hand grazen. (niet altijd tijd voor)
Voor dit alles (incl. buiten zetten en wormenkuren enzo) ben ik per maand zo'n 520,- euro kwijt.
Sinds januari is mijn paard kreupel. Na verschillende therapieen en kliniekbezoeken heb ik besloten om hem deze hele
zomer op het land te zetten. Deels om hem rust te gunnen om verder te genezen en deels omdat ik van mening ben dat een
paard eigenlijk op gras hoort... Hij staat inmiddels ruim anderhalve maand in een groepje met bejaarde paarden (lekker rustig voor hem

De stal waarbij hij nu op het land staat is tussen de 35 en 45 minuten rijden van mijn huis. De pensionpaarden hebben allemaal
hun eigen stuk land, of je kan er voor kiezen (in overleg natuurlijk) om hem met een of meer anderen in een koppel te zetten.
Buiten zetten wordt door de stalhouder gedaan, binnen zetten doe je zelf (of je zoek iemand om dit om-en-om meet te doen).
Er is een rijbaan van 20x40 meter, een rijbaan van 20x60 meter
die overigens in alle weersomstandigheden goed blijft en een longeerbaan met eb en vloed bodem.
's winters als de paarden het land niet op kunnen gaan ze in paddocks naar buiten. Zomers zou je ook je paard verder achter op
het land kunnen zetten in een passende groep en hem daar 24/7 buiten laten staan.
Deze stal kost op basis van volpension zo'n 285,- euro (hierbij komen wel nog de supplementen die ik hem voer en wormenkuren e.d., uiteindelijk
zal het in totaal zo'n 150,- euro p.m. schelen, wat ik dan wel weer kwijt ben aan benzine..)
Dussssssss..... WAT NU TE DOEN???
Als ik bij mijn paard ben op zijn vakantie adresje en ik zie hem heerlijk met zijn neus in het gras staan, denk ik iedere keer "ik laat hem hier"
Aan de andere kant ben ik dan dus wel iedere dag ruim een uur tot anderhalf uur onderweg. Maar daar is gras. Maar hier is makkelijk. Maar het is
voor hem het beste. Maar ik heb ook nog een gezin waar ik tijd aan moet besteden en het is mooi wel anderhalf uur in de auto zitten!
Maar als hij op het land staat, kan ik ook gewoon 5 dagen per week gaan ipv 7. Maar hier is best een gezellige stal. Maar daar zijn ook vast
aardige mensen en ik heb geen paard om meer sociale contacten op te doen. Maar hier kan ik gewoon binnen rijden als het buiten glad is.
Maar daar zijn geen uitwijkmogelijkheden naar binnen, dus staat hij gewoon stil als het erg heeft gesneeuwd. (maar weer wel in een paddock)
Maar hier staat hij veel op stal (echt niet ok dus...)
Als ik het zo terug lees ben ik eigenlijk gek dat ik nog enigzins twijfel.
Willen jullie mij je ongezouten mening geven wat te doen? Thanx