Wat raden jullie mij aan te doen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ocean_Child

Wat raden jullie mij aan te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 18:25

Hallo,

Dit is het geval:
Mijn paard staat nu op 5 minuutjes rijden van mijn huis, op een pensionstal. Het is hier best prima.
We hebben een 20x60 buitenbak, een 20x40 binnenbak, stapmolen, paddocks er wordt voor me gemest en
gevoerd en er wordt goed toezicht gehouden op de paarden. Voorjaar, najaar en zomer rij ik voornamelijk buiten,
's winters tussen de lessen door binnen op een niet al te goede bodem en meestal precies rond etenstijd is de bak vrij.
Ik heb een kind van 2, dus dat is af en toe lastig. Mijn paard mag maar anderhalf uur in de paddock per dag, hij gaat 1x
in de molen, ik rij of longeer hem en ik ga vaak nog een uurtje met hem aan de hand grazen. (niet altijd tijd voor)
Voor dit alles (incl. buiten zetten en wormenkuren enzo) ben ik per maand zo'n 520,- euro kwijt.

Sinds januari is mijn paard kreupel. Na verschillende therapieen en kliniekbezoeken heb ik besloten om hem deze hele
zomer op het land te zetten. Deels om hem rust te gunnen om verder te genezen en deels omdat ik van mening ben dat een
paard eigenlijk op gras hoort... Hij staat inmiddels ruim anderhalve maand in een groepje met bejaarde paarden (lekker rustig voor hem ;) )

De stal waarbij hij nu op het land staat is tussen de 35 en 45 minuten rijden van mijn huis. De pensionpaarden hebben allemaal
hun eigen stuk land, of je kan er voor kiezen (in overleg natuurlijk) om hem met een of meer anderen in een koppel te zetten.
Buiten zetten wordt door de stalhouder gedaan, binnen zetten doe je zelf (of je zoek iemand om dit om-en-om meet te doen).
Er is een rijbaan van 20x40 meter, een rijbaan van 20x60 meter
die overigens in alle weersomstandigheden goed blijft en een longeerbaan met eb en vloed bodem.
's winters als de paarden het land niet op kunnen gaan ze in paddocks naar buiten. Zomers zou je ook je paard verder achter op
het land kunnen zetten in een passende groep en hem daar 24/7 buiten laten staan.
Deze stal kost op basis van volpension zo'n 285,- euro (hierbij komen wel nog de supplementen die ik hem voer en wormenkuren e.d., uiteindelijk
zal het in totaal zo'n 150,- euro p.m. schelen, wat ik dan wel weer kwijt ben aan benzine..)

Dussssssss..... WAT NU TE DOEN???

Als ik bij mijn paard ben op zijn vakantie adresje en ik zie hem heerlijk met zijn neus in het gras staan, denk ik iedere keer "ik laat hem hier"
Aan de andere kant ben ik dan dus wel iedere dag ruim een uur tot anderhalf uur onderweg. Maar daar is gras. Maar hier is makkelijk. Maar het is
voor hem het beste. Maar ik heb ook nog een gezin waar ik tijd aan moet besteden en het is mooi wel anderhalf uur in de auto zitten!
Maar als hij op het land staat, kan ik ook gewoon 5 dagen per week gaan ipv 7. Maar hier is best een gezellige stal. Maar daar zijn ook vast
aardige mensen en ik heb geen paard om meer sociale contacten op te doen. Maar hier kan ik gewoon binnen rijden als het buiten glad is.
Maar daar zijn geen uitwijkmogelijkheden naar binnen, dus staat hij gewoon stil als het erg heeft gesneeuwd. (maar weer wel in een paddock)
Maar hier staat hij veel op stal (echt niet ok dus...)

Als ik het zo terug lees ben ik eigenlijk gek dat ik nog enigzins twijfel.

Willen jullie mij je ongezouten mening geven wat te doen? Thanx :+

Tamadine

Re: Wat raden jullie mij aan te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:29

Stalling waar je paard nu staat. Juist door het all in en doordat je oaard nu veel buiten staat, kan je ook wel eens een dagje over slaan. Dat compenseert de extra reis tijd wel. Daarnaast is de sta waar die nu staat vele malen beter voor je paard! vooral als je m nu al ziet genieten na 1,5 mnd.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:30

Eerlijk? Daar. Zo veel binnenstaan is niet goed voor je paard. In een koppel buiten lopen wel. Zeker een paard met beenproblemen (ook al zijn ze tijdelijk) is gebaat bij een goede doorbloeding en dus beweging. Stilstaan in een paddock is altijd beter dan stilstaan in een stal.

Ik heb geen kinderen, dus geen idee hoeveel tijd een 2jarig kind kost, maar de gezondheid van het paard zou voor mij tegen het tijdsverlies opwegen. Zijn er trouwens geen stallen dichterbij waar je iets soortgelijks kunt vinden? Als gulden middenweg?

StormTitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:32

Volgens mij heb jij je keuze al gemaakt ;) Ondanks dat er voor jezelf best wel wat negatieve kanten aanzitten |( Maar ik zou mijn paard lekker buiten laten staan, dat vind ik toch het allerbelangrijkste. Die van mij staan ook dag en nacht buiten, maar hebben in de winter wel een schuilstal. Maarja dat mag ook wel als het min 27 kan worden met 1 1,5 meter sneeuw :D

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:33

Heb je ook de reis kosten mee genomen in je berekening?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:35

volgens mij is er maar 1 goede keuze. Want anderhalf uur per dag naar buiten vind ik echt dieronwaardig...

Voor jezelf ook fijner, want je kunt een dagje overslaan.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 18:38

Kido schreef:
Heb je ook de reis kosten mee genomen in je berekening?

Ja, ik denk dat ik met de extra reiskosten per maand op hetzelfde of zelfs minder uit ga komen. Ik heb een ontzettend dure
auto (Landcruiser 100), maar betaal nu ook weer extra aan wat ik zelf bijvoer aan sportbrokken en vitamine- en mineralen
supplementen. Op de stal met het land wordt altijd een sportbrok gevoerd (tenzij je dat niet wil natuurlijk) Dus waarschijnlijk ben
ik daar zelfs nog goedkoper uit. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het geld geen struikelblok is...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:41

jij hebt je keuze al gemaakt volgens mij ;) en ik denk dat iedereen het paard op de huidige stalling zou laten staan :)

Supplementen heb je op je 'oude' stal toch ook nodig lijkt mij, waarmee kom je dan op zo'n hoog bedrag uit als de stalling zoveel lager is?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 18:43

_Mikey_ schreef:
Eerlijk? Daar. Zo veel binnenstaan is niet goed voor je paard. In een koppel buiten lopen wel. Zeker een paard met beenproblemen (ook al zijn ze tijdelijk) is gebaat bij een goede doorbloeding en dus beweging. Stilstaan in een paddock is altijd beter dan stilstaan in een stal.

Ik heb geen kinderen, dus geen idee hoeveel tijd een 2jarig kind kost, maar de gezondheid van het paard zou voor mij tegen het tijdsverlies opwegen. Zijn er trouwens geen stallen dichterbij waar je iets soortgelijks kunt vinden? Als gulden middenweg?

Een kind van 2 jaar kost best een hoop tijd. Hij is te klein om mee te nemen naar stal, waardoor mijn man moet zorgen dat hij bij hem is als ik naar stal ga.
Kleine gaat niet naar een creche, eind van het jaar wel twee ochtendjes per week naar de peuterspeelzaal. Hier in de buurt zijn wel stallen met weidegang,
maar dan kom je veelal bij boeren terecht die alle paarden bij elkaar zetten. Mijn paard is nogal een sul en laat zich makkelijk wegslaan door anderen.
Ik vind het belangrijk dat hij sociaal contact heeft, maar dan wel in een gecontroleerde groep en niet zomaar alles op goed geluk bij elkaar.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:44

Welzijn van je paard is heel belangrijk maar je eigen welzijn ook. Ik vind een half uur tot drie kwartier rijden enkele reis erg veel zeker met een klein kind waar je ook rekening mee moet houden (oppas/etenstijd). Geen binnenbak vind ik heel vervelend maar dat is persoonlijk. Aan de andere kant, als hij prima buiten staat en je kunt met onderling afspreken wat regelen, hoef je niet meer elke dag te gaan en dat scheelt je ook tijd.
Die 150€ verschil zal je wel aan benzine kwijt zijn denk ik.
Maar begrijp ik nou goed dat je op je eerste stal helemaal geen weiland hebt?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 18:44

opisop_shop schreef:
jij hebt je keuze al gemaakt volgens mij ;) en ik denk dat iedereen het paard op de huidige stalling zou laten staan :)

Supplementen heb je op je 'oude' stal toch ook nodig lijkt mij, waarmee kom je dan op zo'n hoog bedrag uit als de stalling zoveel lager is?

Mijn auto rijdt 1:6 :+

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:45

is er geen stal die kwa afstand dichterbij is, maar wel de faciliteiten heeft van stal 2? Of in ieder geval iets in die richting? Ik snap dat een stal zo dichtbij voor jou ideaal is, maar voor je paard iets minder. Aangezien je paard nu een blessure heeft heb je misschien extra tijd om wat stallen in de buurt te bekijken?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:45

hahaa nou dan koop je een andere :P

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:46

Ik zou voor de stal gaan waar hij nu staat..lekker buiten..

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 18:46

ladyratina schreef:
Maar begrijp ik nou goed dat je op je eerste stal helemaal geen weiland hebt?

Nope, geen sprietje! Ik ga vaak een uurtje met hem aan de hand grazen. Dit hoef ik op de nieuwe stal dus weer niet te doen... ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:51

Geen bus die daarnaartoe rijd? :')
Ik zou hem op stal 2 zetten...
Ik vind dat een paard niet veel suplementen nodig heeft als hij genoeg gras-hooi en bix krijgt.
De 1ste stal vind ik niet paard waardig... mag maar 1,5 uur naar buiten, jij rijd/longeert hem ong. een uur, dan graastie nog een uur en dan is hij max. 3,5 uur van de 24 uur buiten, dat zou ik mijn paard niet aan willen doen ;)
En je hoeft er toch niet iedere dag heen? Je paard vermaakt zich wel op stal 2 :)

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:51

Oef dat vind ik wel een groot nadeel. 's winters heb ik het ook niet maar 's zomers is toch wel noodzaak (vind ik). Dan win je ook weer tijd doordat je niet meer aan de hand hoeft te grazen. Dan zou ik voor je vakantiestal gaan. Succes hoor met het nemen van je beslissing.

Donja

Re: Wat raden jullie mij aan te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:19

met een all-weather buitenbak kan je eigenlijk het hele jaar door buitenrijden en je geeft al aan het grootste deel van het jaar buiten te rijden. Staat je paard op het gras, krijgt hij goede kwaliteit ruwvoer en een goede brok, dan zijn suplementen niet echt nodig. Vooral doordat hij veel buiten staat kan hij veel vitaminen e.d. zelf aanmaken onder invloed van zonlicht.. daarnaast is een paard niet gemaakt om 23 uur per dag op stal te staan.. Ik zou niet twijfelen, maar voor de stal gaan waar hij op dit moment staat.
Is de reistijd echt een issue, ga dan op zoek naar een stal dichterbij, maar waar hij wel lekker buiten kan staan. Ookal is hij een sulletje, over het algemeen gaat een groep goed als ze eenmaal gewend zijn.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 20:14

Ja he?
Zal morgen eens ff vragen of ik daar een full-time plekje mag huren. Ik was er eigenlijk al een beetje over uit, maar
ben een beetje bang dat het heen en weer rijden me gaat opbreken. Aan de andere kant: onze zoon gaat vanaf oktober twee ochtenden naar
peuterschooltje, twee dagen laat ik mijn paard lekker vrij en dan hoef ik nog maar drie dagen voor oppas te zorgen.
Ik doe het gewoon. Mijn paard zijn welzijn is uiteindelijk het belangrijkste en hij is nu zo heerlijk relaxed daar... :)

Bedankt voor jullie reacties, hoor! _/-\o_