Paarden staan op wei, toch stro in de stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

Paarden staan op wei, toch stro in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 15:07

Mijn paarden staan nu 24/7 wei. Ze kunnen -als ze dat willen- wel in de stal. Maar zou jij dan stro in de stallen leggen? En waarom (niet)?

crazycactus

Re: Paarden staan op wei, toch stro in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:09

Ja want ze missen ruwvoer, dat kan t stro compenseren.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:13

crazycactus schreef:

Gras IS ruwvoer. Maar ik heb ook stro in de inloopstal. Ik heb er eentje die graag in de stal ligt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:14

Wat voor bodem ligt er in de stal? Als het zand is zou ik niets neer leggen. Is het steen dan wel wat stro

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 15:16

er ligt inderdaad steen in.
maar ik heb het gevoel dat ze er dan niet in gaan liggen, alleen maar in poepen :+

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:16

ik heb mijn paarden ook in een loopstal met wei, ik heb in het begin stro in de stal gelegd maar het werd zo'n vieze drabzooi dat ik daarmee gestopt ben.
liggen doen ze niet veel, en als ze willen liggen kan dat in de wei.
ze krijgen wel hooi bijgevoerd, dus ruwvoer genoeg.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:17

dan zou ik er toch stro inleggen. Als ze consequent in de stal poepen, is dat makkelijker uitmesten dan een hele wei. En mocht er onverhoopt iets gebeuren waardoor ze op stal moeten ineens, dan heb je het er al inliggen. (wond / plotseling ernstig ziek / kreupel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:18

Dan nog als ze er plassen word het erg glad. Je moet er wel iets in leggen. Als je een afvoer heb in je stal kun je ook rubber matten kopen. Die zijn duur in de aanschaf maar daar hoeft niet persé sto ofzo op.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:19

Of je legt er een kleine bodem zaagsel of vlas in.. Als ze genoeg ruwvoer hebben iig.
Dat scheelt een hoop stro, want bij vlas/krullen kan je zo de drollen eruit scheppen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 15:19

Anoniem schreef:
Dan nog als ze er plassen word het erg glad. Je moet er wel iets in leggen. Als je een afvoer heb in je stal kun je ook rubber matten kopen. Die zijn duur in de aanschaf maar daar hoeft niet persé stro ofzo op.

maar plassen doen ze dan weer wel op de wei :+

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:21

Ik zou het wel doen als ze de stal gebruiken, of er anders een laagje zand inleggen voor het geval ze er toch gaan plassen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:22

Bij ons liggen er rubberen matten in, maar geen stro. Ze maken er anders alleen maar een vieze zooi van. Liggen doen ze altijd buiten.
Wel meng ik wat stro door het kuilvoer voor extra buikvulling.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:24

Bij ons is de schuilstal gewoon van beton. Wij leggen daar ook nooit iets in. Omdat ze daar toch niet gaan liggen. Alleen maar wat suffen en schuilen. En mesten natuurlijk. Maar verder vindt ik het niet nodig daar iets neer te leggen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:26

Ik zou dan vlas in de stallen leggen :) .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:20

Loe_Loe schreef:
crazycactus schreef:

Gras IS ruwvoer. Maar ik heb ook stro in de inloopstal. Ik heb er eentje die graag in de stal ligt

Groffere ruwvezel kan nodig zijn als je van dat slappe koeiengras hebt, maar bodembedekking is meestal tarwestro en dat lusten paarden niet zo graag. Gerst of haverstro wel. Al zou ik dat dan in een ruif aanbieden ipv op de grond gooien en vies laten worden,

Ligplekken genoeg in de wei lijkt me, dan is bodembedekking in de schuilstal meer werk dan het oplevert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:23

De paarden op onze manege staan 24/7 buiten en hebben een aantal schuil(zee)containers en daar ligt altijd een flinke laag stro in.
Als je dat niet doet en ze gaan toch liggen, loop je het risico dat je paard een legger krijgt of andere verwondingen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:31

Ik heb zodra ze de wei opgaan niks meer in boxen, ze versmeren alles en gebruiken de box als toilet.
Ze slapen in de rijbaan in het zand of liggen lnguit in de wei. Zonde om iets in de box te leggen dan. Als ze niet op de wei staan dan ligt er vlas in de boxen ( ze staan dan wel 24/7 in de rijbaan en kunnen zelf kiezen)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:03

Die van mij kunnen ook lekker buiten slapen als ze willen. Toch slapen ze het liefst in de stallen. In de winter heb ik 3/4e van de stal met een dikke laag strokorrels voorzien. Nu alleen achterin een brede strook om eventueel te kunnen liggen. Ondergrond is rubber tegels. Nu met dit weer staan ze in of voor hun stalletje te eten, dus ze maken hier wel gebruik van.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:02

Mijn paard staat ook 24/7 buiten en ik heb een dunne laag vlas in de stal liggen. Ze gaat af en toe wel eens liggen. Ze doet er altijd redelijk lang mee dus ik vind het prima zo. Het is dan ook niet meteen een natte bedoeling als ze er een keer in plast ofzo.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:08

wij hadden eerst ook stro in de loopstal maar na een uur was hij zo vol geplast en gemest dat het een smeerboel was.
nu ik het stro eruit laat doen ze alleen maar poepen en plassen doen ze nu fijn in dewei.
zodra ik stro erin leg gaan ze meteen een kliederboel ervan maken,de ondergrond is zanderig.

_Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:36

Het ligt er een beetje aan, maar ik zou zelf een laag vlas in de schuilstal leggen. Dat absorbeert goed en het wordt een mindere bende als dat je stro gebruikt.