Ben ik nou zo'n meuterig of mijn paarden mietjes..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lightmorebh

Ben ik nou zo'n meuterig of mijn paarden mietjes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 22:57

Hallo bokkers,

Mijn paarden staan sinds 2 maanden 24/7 op 3,5 hec met ong 12 paarden.
Ik heb ze 3 weken laten 'wennen' op de wei, dmv opbouwen.
Het gaat om een 13jarige quartermerrie met een aantal probleempjes; rugproblemen en hoefkatrol en een 22 jarige russchisch koudbloed ruin.
Afgelopen maand heb ik ze een aantal keer 1 of meerdere nachtjes binnen gehad. Merrie liep kreupel, ostheopaat geweest, probleem verholpen. Slecht weer voorspeld, paardjes 2 nachtjes binnen.
Vandaag weer. afgelopen 2 dagen vond ik de ruin niet lekker in zijn vel zitten, was een aantal x gaan liggen in de wei en was sloom en toch wel een aantal kilo's kwijt geraakt.
Nou moet ik zeggen er staat niet veel meer op de wei.
Iedere x als ik ze naar stal haal krijgen ze biks en slobber.

Gister met da overlegd en die denkt dat de ruin toch omdat die wat ouder is te weinig vitaminen en mineralen binnen krijgt en ook zeker het ruwvoer mist.
Dus ik vandaag van pavo een health boost en van hartog grasbaaltjes gehaald.
Kom ik vandaag aan op stal, regend t al flink, riep ze 1 x en kwamen allebei aangedraafd en wouden dolgraag naar binnen :brr: .

Ook duidelijk te zien dat ze het koud hadden dus een 0 grams regendeken opgedaan allebei.
Ik ze op stal slobber en de pavo en de hartog gegeven en smullen maar. T ging harder regenen en paardjes( ze hebben een uitloop) verdwenen in stal.

Nou heb k een kwartier lopen twijfelen, na 6 x de weerberichten te hebben gecheckt, ze toch deze nacht op stal laten staan.
Terwijl de andere paarden bikkelhard gewoon lekker op de wei lopen in de stromende regen.... :=

In de auto begon ik mezelf nou toch echt af te vragen ben ik nou zo meuterig :o met m'n paarden of zijn hun mietjes :brr: ???
Heb zeker aan de merrie al behoorlijk wat dokterskosten gehad de afgelopen 4 jaar en de ruin word zichtbaar al wat ouder en ben erg voorzichtig met m....

Dus bokkers geef je mening!!!! *\o/*

marjolein_el

Re: Ben ik nou zo'n meuterig of mijn paarden mietjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:01

Valt best mee hoor! Als ik het zelf mocht bepalen stond die van mij ook lekker binnen. ;p Hoewel het totaal niet nodig is hoor. Mijn tutje staat ook alweer lekker met haar regendekentje op.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:04

Ik vind dat je gewoon moet doen waar jij je goed bij voelt.
Zo lopen de mijne nu allemaal lekker buiten dag en nacht en nu ook terwijl er hier nu paarden in de stal staan met een regendeken op.. :)

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 23:04

O vergat ik erbij te zeggen ze kunnen niet echt schuilen. Ik heb t idee dat ze het soms echt ff nodig hebben 1 of 2 nachtjes op stal om bij te komen, is het weer overdag beter dan 's nachts gaan ze gewoon de wei op hoor!!!!

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:05

je paarden geven het zelf toch eigenlijk wel aan ;) je hebt het goed met ze voor vindt ik,ik ben net zo :o niet alle paarden zijn geschikt om in weer en wind buiten te staan..alleen ben ik wel tegen een ongevoerde regendeken,daar krijgen ze het juist vaak kouder van. omdat hij niet gevoerd is en alleen wind en regen tegen houd, lijkt het nu prima maar je zorgt er voor dat het paard zn vacht niet goed kan gebruiken om zich warm te houden. het kan beter een licht gevoerde deken zijn,daar voelen ze zich ws wel beter onder (is mij tenminste wel meermaals opgevallen). succes hoor, volgens mij doe je het goed :) groetjes deess

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:08

Nouja bij ons is het weer iets anders. Mensen zeggen wel altijd 'in de natuur staan ze toch ook niet buiten, en hebben ze toch ook geen deken op?'. Dat is natuurlijk helemaal waar, maar in de natuur kunnen ze schuilen en mijn pony staat dag en nacht op het weiland waar geen bosje te bekennen is. Nou dan ga ik liever voor een deken! (die krijgt ze niet bij twee spatjes op hoor, dan moet het ook wel echt vies en koud zijn zoals vandaag )

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:08

lightmorebh schreef:
Nou moet ik zeggen er staat niet veel meer op de wei.
Iedere x als ik ze naar stal haal krijgen ze biks en slobber.

Dit is je probleem. Paarden hebben rúwvoer nodig om het kacheltje brandende te houden. Bij te weinig ruwvoer, zie je dat de zwakkere paarden inderdaad het eerste last krijgen.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:10

Als je paardjes zo duidelijk aangeven dat ze binnen willen staan zou ik dat doen, zeker omdat ze ook geen schuilmogelijkheden hebben.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:11

die van mij heeft eerst ook maanden moeten wennen, is ook een oudje, en is toen om het zo te zeggen van 23/7 stal naar 24/7 wei gegaan. Heb haar ook eerst snachts op stal gehouden, en overdag in de wei maar wel met regendeken op (was wel redelijk warm, maar paard was gewoon niet bestand tegen de regen :+ ). Maar paard had/ heeft wel schuilstal, waardoor ze zelf kon kiezen. En eigenlijk pas na 4/5 maanden was ze redelijk proof dat ze in de regen buiten bleef staan.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:13

Ook mijn paarden voelden zich niet meer prettig. Rilden op hun flank en de staarten plat. Zijn overigens 6 jaar en krijgen voldoende voeding. Ze staan altijd buiten maar nu heb ik ze binnen gehaald. Na een dag en nacht in de koude harde wind en regen konden ze zich niet goed meer warmhouden.
De kleine shetlander had uiteraard nergens last van, maar hebben we natuurlijk niet alleen achter gelaten.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:14

Tja ligt een beetje aan het type paard, maar een koudbloed moet daar toch wel tegen kunnen hoor mits er voldoende ruwvoer is.

Mijn verzorgpaarden zijn 25 en 29 en (ijslanders) staan 24/7 buiten zonder deken met 1 schuilmogelijkheid waar ze dus gewoon nooit staan...
Afgelopen 2 winters ook gewoon buiten in de sneeuw en wind... maar koud hadden ze het niet want er stond onbeperkt hooi voor ze klaar...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:15

In de natuur leven ze ook niet zo lang en staat een vrij grote groep dicht bijelkaar om elkaar warmte en luwte te geven en gaan er ook paarden gewoon dood van de koude... de natuur is geen rozegeur en maneschijn. (Hier leven Garranos in de natuur en elk jaar gaat zo'n 25% van de ponies verloren. Omdat het zo leuk is in de natuur :+ )

Wij kunnen het de paarden naar de zin maken als die aangeven dat ze liever het wat knusser hebben, dan is het eigenlijk onze plicht om daar aan te voldoen en niet maar keihard te zeggen dat ze maar buiten moeten blijven omdat het zo zou horen of natuurlijker is. Natuurlijk is niet automatisch meteen het beste voor je paard.

Mijn vorige paard ging en de pony die ik nu aan huis heb gaat ook gewoon zelf naar binnen bij regen, en ook bij hitte overdag.

Het is genoemd, ruwvoer is de beste warmhouder. Dit betekent dat veel paarden in de wei bijgevoerd moeten worden.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 13-07-11 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:16

Met dit weer staat mijn shetlander ook altijd te trillen (en dan echt te shaken, van hoofd tot staart).. (Hij is dan ook kortgeleden geschoren maar heeft al snel een aardige vacht aangemaakt). Die staat nu ook met regendekentje, heeft wel een plek om te schuilen maar gaat er op een of andere manier niet snel in staan. Paarden die 24/7 buiten staan en het al snel koud hebben zou ik toch wel graag zien met een regendekentje met dit weer, vooral omdat ze geen moment krijgen zichzelf op te drogen. Wat ook belangrijk is is een 24/7 mogelijkheid tot ruwvoer/gras, is toch een kacheltje voor hun.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:17

ik vind het niet raar dat als ze pas 3 maanden op de wei staan en gewent waren binnen te staan dat ze het er nu een beetje moeilijk mee hebben hoor.
Dan zijn die dieren er lichamelijk nog helemaal niet op ingesteld.
Ik zou ze deze hele winter een beetje helpen door ze binnen te laten als ze aangeven dat dat nodig is.
Dan krijgen ze lekker de tijd en zal het de volgende winter al veel beter gaan

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:33

de paarden hier krijgen het ook koud met continue regen en dan krijgen ze een regendeken op. En toen ik mijn oude schuilstal nog had stonden ze er erg vaak met dit weer. Nu is de nieuwe stal helaas nog niet klaar en vanmorgen/vanmiddag hadden ze het dus weer koud, maar nu omdat hun regendekens het niet meer hielden. 2 van de 3 doorgeslagen, erg balen, maar die moesten vervangen door een droge en toen knapten ze weer op.
Als het goed is komen vrijdag de wanden in de stal en dan kunnen ze gewoon weer zelf bepalen wanneer ze willen schuilen. Ze kijken er echt naar uit want zodra ik een deur even op laat staat er weer 1 binnen die ik moet vangen en naar buiten sturen...

Denk dat als de stal een prettig klimaat heeft en de paarden zelf kunnen kiezen, dat er best veel paarden zijn die graag af en toe gebruik maken van een inloopstal. Mijn paarden, die niet graag opgesloten worden, maken in elk geval wel intensief gebruik van hun vrije inloopmogelijkheid. Zijn vast ook een beetje mietjes ;)

Qua veel ruwvoer bijvoeren tegen de kou is het al lastig als de paarden te dik zijn en op dieet staan...
En bij schrale paarden werkt het ook vaak niet voldoende is mijn ervaring met mijn pony. En gras houdt hem in elk geval niet genoeg warm.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:39

lekker binnenlaten hoor, het ene paard is het andere niet, en odere paarden kunnen n eenmaal net iets minder hebben en een paard met een rugprobleem moet niet teveel kou op de sprieren hebben..ruwvoer bijgeven . doen wat je denkt,wat je voelt zeg maar,als jij je beestjes ziet daarop reageren

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:44

ik heb een kruising arabier, die vroeger altijd binnen stond... en een pluk kuil kreeg...
nu loopt ze lekker dag en nacht buiten, en zowel zij als ik hebben moeten wennen...
ik moest niet zeuren en niet zo snel een deken op gooien, en zij moest wennen, door niet gelijk naar binnen te willen.. dit is ook een stuk conditionering... als ze altijd gewend zijn dat als het regent alle paarden naar binnen gaan, dan lopen ze automatisch aan...
wel is het zeer van belang dat je paarden snel genoeg, ruwvoer binnen kunnen krijgen om zich warm te houden, ik denk dat daar het probleem ook zit...
die van mij staat nu met haar dunne velletje in de regen buiten, geen probleem, maar eet wel anderhalf pak hooi op een dag om zich warm te houden! naast haar gescharrel op de wei....
dus dat zal het probleem wellicht zijn!
misschien een mogelijkheid om een grote bak met grof en stengelig hooi neer te zetten in de wei?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:46

joyce B schreef:
Qua veel ruwvoer bijvoeren tegen de kou is het al lastig als de paarden te dik zijn en op dieet staan...
En bij schrale paarden werkt het ook vaak niet voldoende is mijn ervaring met mijn pony. En gras houdt hem in elk geval niet genoeg warm.

Een te dik paard zou het theoretisch niet koud kunnen krijgen wegens vetlaag...
Schrale paarden dus weer wel wegens gebrek daaraan. :D
Weidegras is idd in de meeste gevallen niet genoeg.

We gaan bij dat soort dingen ("ruwvoer is de beste kachel") uit van een "normaal" paard en eigenaar moet zelf bepalen of paard daaronder valt en ook zien of het werkt of niet.
Daarom ben ik erg pro eigenaarskeuze en niet voor adviezen van "zoals het hoort, of zou moeten zijn". :D

Je voelt als eigenaar over het algemeen heel goed aan wat je paard wil zeggen en wanneer het tevreden is of wanneer er wat aan de hand is. We moeten naar dat stemmetje luisteren.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:55

Wij voeren slobber/muesli gewoon uit een emmer in de wei, of net buiten de omheining als er muitende kuddegenoten zijn. Ruwvoer idem, gewoon in grote bakken in de wei. Als ze het koud hebben of het langdurig regent dan krijgen ze een deken op. Als er wat is, in de wei oplossen dus. Met wat hulpmiddelen en op de wei bijvoeren kan je het ook daar prima naar de zin maken.

Pas als het echt niet gaat dan gaan de zwakkeren hier een nachtje op stal.

Niet dat ze er hier principieel iets op tegen hebben om ze op stal te hebben, maar je kiest op een gegeven moment toch (om allerlei redenen) voor een bepaalde manier van paarden houden. Dan moet je daar ook in eerste instantie op inzetten en niet half/half gaan doen. Voor je het weet sta je ze anders weer iedere avond op stal te zetten.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 00:08

ik heb er hier ook 4 met een deken op , waarvan 3 een regen deken en 1 een wat dikkere deken.
zij heeft het ook echt snel kouwd , en word er dan ook echt verkouden van.
de andere 3 waren ook aan het bibberen , en dat hoeft voor mij niet.
maar het valt nog mee , van de 22 ponys hebben er dus 4 een deken op ;)

maar ik heb gezien dat de regen helaas de aan komende tijd nog aanhoud.
dus ik denk dat ik de erge koukleumpjes de nachten maar lekker op stal ga zetten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 00:09

Lusitana schreef:
joyce B schreef:

Een te dik paard zou het theoretisch niet koud kunnen krijgen wegens vetlaag...
Schrale paarden dus weer wel wegens gebrek daaraan. :D
Weidegras is idd in de meeste gevallen niet genoeg.

We gaan bij dat soort dingen ("ruwvoer is de beste kachel") uit van een "normaal" paard en eigenaar moet zelf bepalen of paard daaronder valt en ook zien of het werkt of niet.
Daarom ben ik erg pro eigenaarskeuze en niet voor adviezen van "zoals het hoort, of zou moeten zijn". :D

Je voelt als eigenaar over het algemeen heel goed aan wat je paard wil zeggen en wanneer het tevreden is of wanneer er wat aan de hand is. We moeten naar dat stemmetje luisteren.

Altijd leuk toch? Dat verschil tussen theorie en ervaringen uit de praktijk ;) Net zoals dat een ongevoerde regendeken er voor zou zorgen dat paarden het koud krijgen...

samengeknepen staart en opgetrokken buik en flanken tot aan bibberen toe lijken me genoeg signalen, of bij droog koud winderig weer kreeg die merrie een hele ruwe vacht er bij. Met een regendeken knapte ze altijd weer helemaal op in een aantal minuten.

En inderdaad, elk paard is anders. Mijn pony kon vroeger prima met zeiknat geregende eczeemdeken 24/7 buiten lopen zonder het koud te krijgen, maar de laatste jaren (hij is nu 20) merk ik dat hij het steeds sneller koud krijgt. Mijn merrie was een randstad mietje die zelfs net voor ik haar kocht in de zomer met zomerdekentje op stal werd gezet, ze kwam maar een paar uur per dag buiten in de zomer... De overgang naar 24/7 buiten zonder deken was wel erg groot voor haar... We zijn nu een paar jaar verder en red het ook in de winter met sneeuw en vorst met een 100grams deken, zolang ze maar droog blijft. En even lekker spelen met min 10 in het zonnetje zonder deken is ook geen probleem meer. Maar in de regen krijgt ze het gelijk koud, dus af en toe een buitje gaat wel, maar als ze te lang nat blijft red ze het niet meer...

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 00:12

quartel schreef:
ik vind het niet raar dat als ze pas 3 maanden op de wei staan en gewent waren binnen te staan dat ze het er nu een beetje moeilijk mee hebben hoor.
Dan zijn die dieren er lichamelijk nog helemaal niet op ingesteld.
Ik zou ze deze hele winter een beetje helpen door ze binnen te laten als ze aangeven dat dat nodig is.
Dan krijgen ze lekker de tijd en zal het de volgende winter al veel beter gaan

Ze staan alleen in de zomer 24/7 op de wei.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 00:25

Miss moet ik toch gaan overleggen met de eigenaar van de stal. We hebben wel balen kuil klaarstaan voor de winter en die wil die zo lang mogelijk dicht laten. Helaas zijn mijn paarden de einge van de rest die hier last van hebben. Dus vrees dat het met de grpte balen kuil moeilijk word. ik heb nu nog 1.5 baal hartog 'gras' staan. dus daar kan ik nog een paar dagen mee doen.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 00:31

Mijn paarden geven ook zelf aan of ze naar binnen willen of niet. Nu heb ik er 1 op stal staan wegens blessure, en de andere normaal gesproken 24/7 buiten. Gisteren ging het ook behoorlijk regenen hier, maar waren nog geen paarden te bekennen, stonden nog achterin de wei, maar omdat de pony met blessure erg onrustig was toch maar voor gekozen om ze naar binnen te halen.

Is het een oplossing om gewoon wat balen hooi te kopen misschien? Een groot pak kuil ga je nooit op krijgen met 2 paarden, voordat het gaat schimmelen. :n

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 00:32

misschien gewoon een paar pakjes hooi kopen? zelfs met 5 euro per pakje is het goedkoper dan die verpakte zakjes en baaltjes droog gras... Grote balen opentrekken is zonde.Die kunnen gaan broeien als het niet snel genoeg gaat.