Hoeveel kg brokken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

btjeetje

Hoeveel kg brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 22:09

Hee bokkers /3

heb een vraagje, als ik een pony heb wil ik hem stallen bij iemand thuis maar er is geen stal dus staat ie het hele jaar buiten (er is wel een overkapping voor de regen) 's winters moet ik hem natuurlijk bij voeren met brokken maar hoeveel kg moet dat per dag?

en welke brokken zijn het beste? (liefst het goedkoopst maar moet wel goed zijn natuurlijk)
en waar halen jullie dat meestal?

alvast bedankt!
Groetjes, btjeetje

biancavos

Re: Hoeveel kg brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:13

belangrijkste in de winter is om hooi bij te gaan voeren.
brok hoeft helemaal niet nodig te zijn..

btjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 22:25

owh, maar hoeveel kg hooi moet ik dan geven? en hoeveel kost dat ong?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 00:13

Een baaltje hooi kost tussen de 4 en 7 euro afhankelijk van je regio. Een baaltje weegt zo 21 tot 23 kilo.
Ik zag dat je een E-pony zocht. Die lusten wel een hele baal per dag.

Maar misschien is het slim om eens bij wat mensen te gaan kijken die al een paard hebben? Je kan hier wel veel vragen, maar beter is om al vast even te oefenen. Verder houden paarden er niet van om alleen te zijn. Dus als ze alleen op die wei komt te staan zal ze dat niet leuk vinden.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 00:14

Alles hangt af van hoe groot de pony is, wat hij doet (rijd je ermee, zo ja, hoeveel?), wat krijgt hij verder te eten (hooi, kuil, wortelen etc?). en verder is het ook nog heel individueel verschillend, de ene pony moet veel meer extra krijgen om mooi op gewicht te blijven, dan de andere.

btjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 00:17

Oké maar ongeveer? want heb eigenlijk geen flauw ideexD

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 07:51

Veulen84 schreef:
Een baaltje hooi kost tussen de 4 en 7 euro afhankelijk van je regio. Een baaltje weegt zo 21 tot 23 kilo.
Ik zag dat je een E-pony zocht. Die lusten wel een hele baal per dag.

20 kg hooi per dag? Dan groeien de meeste paarden dicht of ze eten het niet op maar vertrappen het.
Als leidraad kun je 1.5 tot 2 kg hooi per 100 kg paard aanhouden. Ofwel een paard van 600 kg, 10-12 kg per dag (= halve baal, bij kleine baaltjes hooi)

Zoals Donja al zei, het is erg paard afhankelijk.

Als voorbeeld wat mijn merrie in de winter krijgt:
10-12 kg voordroog
1 voerschep muesli verdeeld over 2 voerbeurten (ong 800 gr per dag)
2 voerscheppen lucerne
gem 1x per week halve voerschep slobber (voor het lekkere/warme buikvulling)
1-2 kg wortels per dag
Mijn merrie wordt in de winter 4 a 5 maal per week gereden, 1 tot 2 uur per keer, loopt 8 tot 10 uur per dag buiten in de paddock.
Het is een merrie van 1.65 en perfect op gewicht.

Muesli of ander krachtvoer, lucerne, slobber, kun je krijgen bij een paardenwinkel of bij de boerenbond/grote tuincentra (zelf haal ik bijv bij Ranzijn), of bij de fouragehandel. Wortels worden bij mij bezorgd per 20 kg (3 euro), eenmaal per 2 weken.
Voordroog niet meegerekend betaal ik grofweg 25 euro per maand aan voer (muesli, lucerne, wortels)
Voordroog zit bij mij bij de stallingsprijs inbegrepen en kan ik onbeperkt gebruiken.

De prijzen van hooi/voordroog zijn sterk afhankelijk van het hooiseizoen, je locatie in het land, waar je het afneemt (je betaald over het algemeen meer bij de fouragehandel dan als je het direct bij de boer afneemt), de hoeveelheid die je afneemt (mogelijkheid tot opslaan??)

btjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 12:39

bedankt voor jullie reacties! nu heb ik een beetje een idee:D de pony gaat niet alleen staan want er staan daar meer paarden:D en als ik een pony ga kopen vraag ik gewoon hoeveel zij hem per dag eten geeft:D maar nu heb ik in ieder geval een idee, bedankt!

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:58

een E-pony heeft in de winter toch wel miniaal een halve baal hooi nodig, beter is onbeperkt!
ik geef ze in de winter onbeperkt hooi en kijk wat ze daarnaast nodig hebben
mijn andalusier en kwpn heben aan 1,5 schep genoeg maar mijn avs heeft echt wel 3 scheppen
nodig die is moeilijk dik te houden je moet gewoon naar je paardje kijken
dik = wat minder
dunner = wat meer
kijk daarbij ook wat j er mee doet een paard met licht arbeid heeft niet zo heel veel nodig
( lees stapje drafje galopje)

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:34

brokken bijvoeren in de winter hoeft niet hoor. als je goeie kwaliteit hooi erbij geeft.