Veulen84 schreef:Een baaltje hooi kost tussen de 4 en 7 euro afhankelijk van je regio. Een baaltje weegt zo 21 tot 23 kilo.
Ik zag dat je een E-pony zocht. Die lusten wel een hele baal per dag.
20 kg hooi per dag? Dan groeien de meeste paarden dicht of ze eten het niet op maar vertrappen het.
Als leidraad kun je 1.5 tot 2 kg hooi per 100 kg paard aanhouden. Ofwel een paard van 600 kg, 10-12 kg per dag (= halve baal, bij kleine baaltjes hooi)
Zoals Donja al zei, het is erg paard afhankelijk.
Als voorbeeld wat mijn merrie in de winter krijgt:
10-12 kg voordroog
1 voerschep muesli verdeeld over 2 voerbeurten (ong 800 gr per dag)
2 voerscheppen lucerne
gem 1x per week halve voerschep slobber (voor het lekkere/warme buikvulling)
1-2 kg wortels per dag
Mijn merrie wordt in de winter 4 a 5 maal per week gereden, 1 tot 2 uur per keer, loopt 8 tot 10 uur per dag buiten in de paddock.
Het is een merrie van 1.65 en perfect op gewicht.
Muesli of ander krachtvoer, lucerne, slobber, kun je krijgen bij een paardenwinkel of bij de boerenbond/grote tuincentra (zelf haal ik bijv bij Ranzijn), of bij de fouragehandel. Wortels worden bij mij bezorgd per 20 kg (3 euro), eenmaal per 2 weken.
Voordroog niet meegerekend betaal ik grofweg 25 euro per maand aan voer (muesli, lucerne, wortels)
Voordroog zit bij mij bij de stallingsprijs inbegrepen en kan ik onbeperkt gebruiken.
De prijzen van hooi/voordroog zijn sterk afhankelijk van het hooiseizoen, je locatie in het land, waar je het afneemt (je betaald over het algemeen meer bij de fouragehandel dan als je het direct bij de boer afneemt), de hoeveelheid die je afneemt (mogelijkheid tot opslaan??)