wat allemaal nodig/Totale kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

btjeetje

wat allemaal nodig/Totale kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 20:07

hee bokkers,

ik wil dan al heel lang een pony>haflinger.
ben al goed op weg met het geld en ik weet ong. hoeveel het kost maar ik wil eht graag precies weten.
willen jullie onder elkaar zeggen wat je nodig hebt en bij ieder ding ong. de kosten erbij zetten.
luxe dingen zijn niet noodzakelijke en hoefijzers ook niet en zadel, hoofdstel enzo mag je erbij zetten maar
ik ben op zoek naar een haflinger waar dat bij zit. de kosten die ik ongeveer denk uit te geven aan een haf ligt
bij de 1000 euro of miss iets meer vanwege het toebehoren. (ook ziektekosten voor gewoon inenten enzo)

en nog een vraagje, ik wil mijn pony ergens stallen en dan staat ie altijd in de wei (zit wel een overkapping in de wei voor als
het gaat regenen enzo) maar 's winters moet ie natuurlijk bijgevoerd worden. Hoeveel kost dat ongeveer per maand en wat
voor voer gerbuik je dan?

en nog iets, je moet je paard natuurlijk elk jaar inenten maar hoevaak moet dat per jaar? en hoeveel kost dat per jaar? en laten jullie gewoon iemand komen om hem te laten inenten?

ik denk dat dat het was
Alvast heel erg bedankt

Groetjes, btjeetje

stefany2609

Re: wat allemaal nodig/Totale kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:14

dat rijtje wat we ook hebben gemaakt bij nask:P

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:14

Beeezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:16

Beste Larissa,
niemand kan je op een papiertje geven wat een pony kost. Natuurlijk heb je naast aanschaf (pony, zadel, hoofdstel, halster, dekje, borstels, emmers en voer in het simpelste geval) nog erg veel bijkomende kosten.
Deze zijn totaal niet te voorspellen. Helaas. Want wat als je pony ziek wordt? Een ziek paard loopt al gauw in de papieren, dat kan ik je vertellen. Dat gaat namelijk meestal per honderden euro's.
Een spaarpotje van een dertienjarige is dan vaak gewoon snel op. En je kan je afvragen of je een medische handeling zou willen gaan staken omdat je simpelweg geen geld meer hebt. In je profiel lees ik dat je ouder(s) het geld ook niet hebben, dus mischien kan je je afvragen wat wijsheid is.

Let wel; ik gun iedereen zijn of haar eigen pony, maar ik gun een pony ook een baasje dat voor hem of haar kan zorgen in geval van.
Succes!

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:16

een paard moet ongeveer 1 keer per jaar geent worden
als ze nog niet geent zijn het eerste jaar 3 keer
dit kost 20 euro per keer + voorijkosten
hoefsmid elke 8 weken 25/30 euro + voorijkosten
regendeken, winterdeken en zweetdeken eventueel onderdeken voor echte kou
en hoe ga je dat doen als hun hele land vertrapt is in de winter? m met zn koten in de natte bagger laten staan? en als de grond bevroren is?
die 1000 euro red je niet met toebehoren reken nog 500 euro extra voor een zadeltje en hoofdstel liever nog wat meer en laat een zadelmaker komen
biks kost ongeveer 9 euro per 20 kilo dat hangt net van je pony af en wat jij wil, sportbrok of onderhoudsbrok (veel paarden worden te druk van sportbrok)
ook moet er 10 kilo hooi per dag gevoerd worden in de winter en ook in de zomer als het een klein landje is.
je kunt mij een pbtje sturen als je nog wat wilt weten ;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:18

.. Ik ben zo'n 605 euro kwijt aan medische kosten incl. hoefsmid en osteo in 3 maanden tijd..
Hoefsmid is 3 keer geweest, osteo 1 keer.. Sarcoid weg gesneden, gekeurd, weidemaatje was verkouden dus haar voor de zekerheid laten nakijken/luisteren. En samen met de dierenarts haar gewicht bij houden..

En dan zijn de stalkosten er dus nog niet eens bij..

Verder heb ik mijn vorige pony nooit meer dan hooi bij gevoerd in de winter anders werd deze baggervet :Y)
Maar dat is ook maar per paard, zorg aub voor een spaarpotje, want kosten kunnen snel oplopen en dan moet je het ook maar hebben.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:21

Heb ook maar even in je profiel gespiekt, maar als je ouders er geen geld voor hebben, dan houdt het gewoon op. Een paard of pony houden is nu eenmaal duur en de onvoorziene kosten (dierenarts bijvoorbeeld) kunnen flink in de papieren lopen. Daarnaast zijn de kosten van hooi en stro ook nog eens flink gestegen. Dan red je het niet als 13-jarige om een pony te onderhouden. Mijn advies: ga op zoek naar een leuke verzorgpony, blij lekker sparen en tegen de tijd dat je een baan hebt en maandelijks voldoende geld opzij kan zetten, kun je je droompaard kopen.

btjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 21:13

ja ik hoor vaak van dat ik het niet red maar ik kan het wel redden. Op dit moment heb ik een baantje en dan moet ik 1 uurtje per week werken en dan verdien ik ong. 30 euro, verder gaan mijn vriendin en ik kijken voor nog een baantje en een kennis kan daar regelen dat we een volwasse loon krijgen. en dan verdien ik ook nog eens ong. 250 euro per week. zelf heb ik al 300 euro. dus als ik 3 weken werk heb ik ong. 1000 euro die ik bewaar voor de ziektekosten en dan ga ik door sparen voor de pony zelf en al het toebehoren. en mijn ouders gaan waarschijnelijk toch wel wat meebetalen. en dat het werken zwaar is.. dat valt wel mee wat ik wil gaan doen. maar voorlopig spaar ik gewoon lekker door, dus als ik dat volhoud lukt het financieel wel. maar daarom wilde ik gewoon even vragen wat je dus allemaal nodig hebt, dat is het enige wat ik vraag:D maar wel heel erg bedankt voor jullie reacties!:D

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:27

Dat moet je nog regelen heb je nog niet..
Ik ben in drie maanden tijd zo'n 605 euro mogen ophoesten eigenlijk 625 als je het grasmasker mee telt en daar zitten geen stalkosten bij..
Mag je trouwens wel een paard van je ouders?

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:28

Nu heb je vakantie, nu kun je werken. Straks moet je weer naar school. Onderschat vooral de onderhoudskosten van een pony niet.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:33

Ik snap je droom heel goed hoor meis! Wie wilde nou niet toen hij wat jonger was een eigen pony?? Iedereen :D!
Maar een goede haflinger met zadel en toebehoren.. die vind je niet voor 1000 euro. De kosten die je hebt naast een paard zijn nog behoorlijk veel.
En natuurlijk kan het best meevallen hoor, als je paard 5 jaar lang niet ziek is, dan valt het erg mee.
Mijn paard brak vorig jaar zijn been.. je mag best weten dat mijn rekening over de 6000 euro zat. En dat kan je niet zomaar aan je ouders vragen om te lenen.
Echt waar.. het is een super mooie droom en ik gun het je zo! Maar ik ben blij dat ik niet op jonge leeftijd al mijn paard had gekocht.. want dan had ik namelijk al zijn operatie's vorig jaar niet kunnen betalen. Dan had ik hem moeten laten inslapen..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:46

Wat heb jij voor baantje dat je met 1 uurtje werken 30 euro verdiend? En straks een ander baantje en dan 250 euro per week. Zulk werk wil ik ook wel! Ik weet niet of jij als 13-jarige al mag werken? Je zegt dat je ouders waarschijnlijk wel mee gaan betalen. Dan mag je dan nog wel eens heel goed vragen, want voor je het weet zeggen je ouders dat ze dat niet doen.
Heb je al een stalling dan? En hou er rekening mee dat een pony/paard niet alleen kan staan. Het zijn kudde-dieren en hebben wel gezelschap nodig. Waar ga je rijden? In de wei? Hoe doe je dat met school straks in de winter? Als het vroeg donker is en de wei is nat of bevroren of met een laag sneeuw bedekt. Heb je daar al over nagedacht. Nu in de zomer is dat wel makkelijk, je kan lekker rijden tot een uurtje of 9, 10. maar in de winter als het koud is wordt dat niet zo leuk meer. Je redt het financieel misschien wel, maar heb je de wilskracht om de pony te blijven verzorgen/voeren als het regent koud is donker en noem maar op. Als je hem zelf moet verzorgen moet je er wel rekening meehouden dat je s'morgens voor school bij de pony langs moet voor hooi (eventueel water) en later op de middag natuurlijk weer. Ik wil je het niet afraden, maar elke 13-jarige wil een eigen pony. kan je het aan? Heb je daar al over nagedacht?

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:13

nou mischien moet je is een lijstje maken voor jezelf met daarop terug komende kosten"vaste lasten"

*stalling kosten ( bij jou in de buurt rond vragen waar je hem zou kunnen plaatsen )
*stro of wat je ook wilt gaan gebruiken
*bix,muslie,hooi en water ,stoom dat komt er mischien ook nog bij
*hoefsmit
*ontwormings spuit minimaal 2x per jaar
*inenting 1x per jaar
*de eventuwelen tandarts en dierenarts kosten

en dan ook de spullen die je dan 1 maalig aanschaf

*zadel ,dekje ,hoofdstel,bit,
*halster,halstertouw ( handig als je die wel koop van te voren )
*winterdeken mischien handig een resevere te hebben want somige paarden slopen dekens
*eventuwelen sport dingen als je ermee westerijden gaat rijden

zadel enzo kan altijd later kopen maar je vasten lasten dat moet je kunnen op brengen
maar ook nog eens het verzorgen ervan tenzij je hem plaats bij een manage die voeren enzo doet
ga voor jezelf na wat je nodig heeft en kijk wat je ervan kan maken ik hoop voor je dat
het gaat lukken maar bedenk heel goed waarvoor je allemaal staat als je eenmaal een paard heeft

btjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 22:18

al die vragen die jullie stellen zijn allemaal al opgelost:D mag van m'n ouders een pony maar voorlopig gewoon lang doorsparen. en ik kan dit aan. mijn nicht van 10 heeft er ook 1 en die red het ook. en met die 1000 euro per paard bedoel ik rond de 1000 en wss zonder toebehoren dus ook ook 1500 zijn ofzo als het maar niet boven de 2000 is. maar iedereen zegt hetzelfde maar dat weet ik;D en alles komt goed zolang ik gewoon blijf werken enzo. dat is al helemaal bedacht. Het lijkt misschien onwaarschijnlijk maar toch komt dat allemaal goed. maar wil iemand me gewoon antwoord geven op mijn vragen die ik op het begin meld? wil ik gewoon even weten. misschien komt de pony pas over een paar jaar of later maar dan weet ik dat gewoon:D alvast bedankt! en bedankt voor jullie reacties!
en tiny_tiger, bedankt voor je duidelijke antwoord!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:06

-Stalling geld
-wormenkuren (4x per jaar) varierend tussen de €10 en €25,- p/st
-hooi tussen de €5 en €6 per baal.
-Stro of vlas zodat ze wel lekker kunnen liggen onder de overkapping
-Eventueel brok als je dat gaat bijvoeren vanaf €10,- per 25kg
-Hoefsmid, afhankelijk maar ga maar uit van €30 voor bekappen. Sommige moeetn iedere 8 weken bekapt worden en de ander om de 12 weken
-Dierenarts, ineneten minimaal 1x per jaar
-Waar ga je de mest laten? Laten afvoeren kost ook geld, of je moet een boer vinden die het wil hebben.

En dan nog alle extra bijkomende kosten voor de spullen die je nodig hebt.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:24

Haflingers zijn bij aanschaf, de ingereden paarden, toch wel rond de 2000 euro. Denk niet dat je er veel kunt vinden die ver onder deze prijs zitten. Kaal.

Ik kreeg gisteren een rekening van de veearts 559euro. Ja dat gebeurt soms maanden niet, en dan opeens heb je weer iets.
IN dit geval was mijn jaarling na castratie ziek geworden en heeft dagelijks de va gezien. Een kleine week. Dan tikt dat gauw aan.

Ik liet hem castreren omdat hij over de omheining ging springen, wat bestaat uit schapengaas, dus als de wiedeweerga om schrikdraad en alle benodigdheden, ook weer een paar honderd euro.

Mijn paarden staan aan huis bij mijn ouders. Ik ben maandelijks in de winter (staan ze 24/7 in de paddock met buitenboxen) ong 90 euro aan hooi en stro kwijt.

Gandhi is in de groei en eet nu, ook 24/7 op het land, nog veel. Hij krijgt 1 kg pavo podo grow en 1 kg cavalor probreed een meusli. Toen hij zo ziek was na castratie at hij ook nog een kg slobber per dag erbij. Aan krachtvoer ben ik voor hem nu ong 30 euro per maand kwijt. Dat is van de winter ook nog wel zo, zal hij minder hard groeien.

Ik heb ze een paar keer moeten ontwormen omdat er iets mis ging, ook zo een paar tientjes bij elkaar.

Zelf doe ik over de brok van Gandhi lijnzaad olie voor een goede spijsvertering en glanzende vacht, 7,-euro, en ik doe ik de natte maanden fenegriek over de brokken, niet nodig, maar dat doe ik gewoon voor mijn eigen gemoedsrust, dat ik ze wat extras geef. Fenegriek is een pot ook een euro of 7.

Spullen koop ik zo min mogelijk. Als iets stuk is vervang ik het ook goed, van kwaliteit, goedkoop is duurkoop is mijn ervaring in de 28 jaar dat ik al paarden heb.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:09

Het verschild per paard, waar je staat, waar je spullen koopt enz. Ik zou eerst opzoeken waar je alles wilt kopen en dan kun je het zo zelf uitreken. Ik ben per maand €240,- kwijt, maar mijn pony wordt gevoerd, buiten en binnen gezet, stallen worden uitgemest enz. Eigenlijk hoef ik maar heel weinig zelf te doen, ook al help ik meestal met het voeren, stallen uitmesten en buiten en binnen zetten. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:29

Je kunt het beste gewoon rondkijken in je eigen omgeving want bij iedereen zijn de kosten anders :)

Lees veel informatie en vorm jezelf een beeld van wat je wilt. Wat voor stal zoek je ? Moeten ze veel voor je doen of weinig , wil je een bak waar je kunt rijden , zelf voeren of laten doen , hoe ga je het in de winter doen als je niet in de wei kunt rijden en het buiten al vroeg donker is , er geen gras staat en het modderig is en soms dagenlang regent.....dat soort dingen. Ga gewoon wat rondvragen wat stalling kost her en der.

Je kunt nu wel een goedkoop plekje op het oog hebben , maar als dat om 1 of andere reden wegvalt zul je toch een ander plekje voor je toekomstige paardje moeten kunnen betalen want anders heb je een GROOT probleem en moet het beestje weer weg...dat is niet leuk voor jezelf en kun je ook niet maken tegenover zo'n dier. Over het algemeen zul je meestal echt wel 150 euro per maand moeten rekenen voor een acceptabel plekje inclusief hooi en dergelijke , en vaak komt dan het eventuele krachtvoer , hoefsmid , DA , wormenkuren enzo er nog bij.

Als je een paardje hebt dat zonder ijzers kan en waarbij de hoeven precies goed afslijten steeds dan kun je toe met bvb. eens in de 3 maanden voor 25 euro bekappen. Maar als je pech hebt dan kun je elke 6 weken rondom beslaan voor 90 euro...of een andere prijs , daarvoor zul je even moeten informeren bij jou in de buurt :) Vraag na wat een goede en fijne smid / bekapper is (er zitten lomperiken bij namelijk die je echt niet aan je paard wilt hebben !) en informeer naar de tarieven , want die kunnen enorm verschillen en je hebt er niks aan dat het bij iemand anders een X bedrag kost...terwijl jij veel meer moet betalen bij jou in de buurt :P

Bedenk ook wat je wilt gaan voeren , lees je in , vorm een mening over welk voer goed is , en vraag naar de prijs. Zo voeren wij hier nu de brokje van www.voergezond.nl , bevallen zeer goed ! Hoef je ook niet zo veel van te voeren om toch alle goede stofjes binnen te krijgen , en ze worden er niet te heet van.

Maar misschien wil jij wel PAVO-koeken geven ofzo :P

Bij de dierenartsen kunnen de tarieven ook enorm verschillen dus ook hier weer : zoek uit welke DA in jullie regio goed bekend staat , en vraag daar op wat het enten kost. De meeste mensen enten eens per jaar , maar wedstrijdruiters vaak 2x per jaar.

Wormenkuren ook weer : wat wil je ?

Je kunt dit op zo veel verschillende manieren doen...verschillende wormenkuren van 10 euro tot 40 euro per spuit , mestonderzoeken , ontwormen d.m.v. kruidenbrokjes e.d. , dus wat wil je ?

Lees je in en sprokkel zo bij elkaar hoe je je paard wilt houden en verzorgen en welke prijzen daarbij horen in jouw omgeving :)

En pin je dus vooral niet vast op 1 stal maar besef dat vrijwel niemand zijn paard na jaren nog op dezelfde stal heeft staan als bij aankoop , dus hoe rekening met hogere kosten als je daar weg moet om 1 of andere reden. Zorg er voor dat je een normale stal ook kunt betalen , wees voorbereid :)

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:51

@ btjeetje : ik hoop dat je er iets mee kunt dan heb je ongeveer een totaal
bedrag ik hoop dat het je lukt dat zal wel leuk zijn voor je :P
en mischien kan je wel een leuke haflinger van marktplaats afhalen
ik weet dat somige mensen dat stom vinden maar er staan best wel leuke
haflingers op ik heb er ook een gekocht van marktplaats met papieren
hij is 4 jaar maar echt een heel lief paardje en het belangrijkste hij is ook gezond
er staat een foto van hem in mn profiel

btjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 18:50

bedankt voor jullie reacties! heb ik weer wat van opgestoken!
dus daarom vraag ik even of iemand een goede dierenarts en hoefsmid weet in de omgeving bommelewaard? dat is ook belangrijk dat ik dat weet:D