Droge plek maken in paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Droge plek maken in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 20:39

Weer een topic :=

van de winter gaat de paddock waar mijn paard in staat waarschijnlijk weer een puinhoop worden door het slechte regenachtige weer... Nou zou ik graag willen dat een bepaalde plek, waar zijn hooi/slowfeeder dan ook staat droog blijft. Is het mogelijk om een soort plaat of iets dergelijks neer te leggen waardoor hij op die plek droog kan blijven staan?

Heeft hier iemand er ook last van en hoe word het op gelost?

tamary

Re: Droge plek maken in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:45

MP afzoeken voor tegels maat 40x60/50x50 en daar stuk mee betegelen. Kleine tegels 30x30 worden alle kanten opgetrapt, maar kunnen soms werken als ze omsloten zijn met 40x60 tegels of geheel strak gelegd (incl. halfjes) en er sluitbanden omheen liggen. Al is dat wel kostbaar, aangezien je die sluitbanden vaak zal moeten kopen.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:47

Bij ons op stal hebben ze grasstenen
Ik vind het super!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 20:53

Ik ben bang dat zoiets in de modder word gezogen straks... Maar heb er geen ervaring mee. Gaan ze gewoon mee omhoog als de rest bagger word?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:55

Die heten ook wel graskeien, lijkt me ook handig! Die liggen ieg als een huis.
Heeft iemand ook weleens plastic rijplaten geprobeerd? Wij hebben ze nu in de straat liggen en ze zijn geribbeld aan één kant.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:09

Millanka schreef:
Ik ben bang dat zoiets in de modder word gezogen straks... Maar heb er geen ervaring mee. Gaan ze gewoon mee omhoog als de rest bagger word?

Modder komt er soms tussen omhoog (vegen dus), maar ze blijven op hun plek. En dan liggen ze hier gewoon direct op het gras. Stukken die ik gelegd heb toen gras al modder was willen nog wel eens verzakken en plassen geven bij regen, maar op zijn plek blijft het wel.

_Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:14

Heb hier zelf gelukkig geen last van, aangezien mijn paddock drainage heeft en alles dus via de bodem wordt opgenomen. Ik denk dat de enige oplossing is, door een stukje te betegelen met betontegels. Deze kun je voor niet teveel geld halen bij de Gamma. Rondom dan inderdaad vastleggen met opsluitbandjes..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 21:22

De bagger is wel erg, op extreem regenachtige dagen stond hij met zijn hele hoeven in de bagger, en het is voor hem denk ik ook niet prettig als hij geen droge plek heeft.... Dus als ik ergens een hoekje kan maken dat hij daar hooi kan eten en een beetje droog staat ben ik al happy, bespaard me ook straks da kosten met mok....

Zal even bij de Gamma kijken wat voor stenen het handigste zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:26

Wij hebben op onze modder eerst heel grof puin gestort, en daarover nog heel fijn puin met zand. Wat ooit altijd modder was, is nu altijd droog. Het water zakt er direct doorheen en het is gewoon helemaal recht (dus geen uitstekende stukken). We zijn echt heel blij dat we dit hebben laten doen, want voorheen zakte de paarden echt wel 15 cm de modder in als het erg regenachtig was..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:42

gewoon bestraten nu je paddock droog is, liefst 20 a 30 cm zand er op iets ruimer dan de plaats waar je wilt bestraten, beetje hoger dan de rest van je paddock is wel zo fijn. Dan goed aantrillen met trilmachine (kun je huren) en tussendoor weer vlak maken met een balk zodat je gaten opvult met zand. Als alles vlak en stevig is tegels of klinkers leggen, dan opsluitbandjes er omheen en bij klinkers nog een keer aftrillen en zand erover, bij grote tegels alleen zand erover om de voegen te vullen. Daardoor liggen de tegels steviger.

Als je wacht tot het modder is, dan gaat het eerder verzakken. Als je het doet wanneer het droog is, en je sluit de tegels goed op en legt het plateautje iets hoger dan je paddock, dan blijft het vrij goed liggen, mits het water naar beneden weg kan zakken. Vandaar je zandbed en hogere ligging.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 22:58

:wow: Dat klinkt even wat minder simpel dan dat ik dacht!!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 23:20

tja, kan altijd simpeler, maar dan is de kans dat het netjes blijft liggen kleiner ;) Maar net of je dat risico wil nemen. Als het eenmaal winter is en ineens weer modder is, is het moeilijker en duurder om het weer op te lossen. Het hangt van je ondergrond en ligging af hoe je grond zich houdt. Jij hebt gezien hoe erg het wordt in de winter ;)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:47

joyce B schreef:
gewoon bestraten nu je paddock droog is, liefst 20 a 30 cm zand er op iets ruimer dan de plaats waar je wilt bestraten, beetje hoger dan de rest van je paddock is wel zo fijn. Dan goed aantrillen met trilmachine (kun je huren) en tussendoor weer vlak maken met een balk zodat je gaten opvult met zand. Als alles vlak en stevig is tegels of klinkers leggen, dan opsluitbandjes er omheen en bij klinkers nog een keer aftrillen en zand erover, bij grote tegels alleen zand erover om de voegen te vullen. Daardoor liggen de tegels steviger.

Als je wacht tot het modder is, dan gaat het eerder verzakken. Als je het doet wanneer het droog is, en je sluit de tegels goed op en legt het plateautje iets hoger dan je paddock, dan blijft het vrij goed liggen, mits het water naar beneden weg kan zakken. Vandaar je zandbed en hogere ligging.

Zo hebben wij het thuis ook gedaan. Een stuk voor de stallen bestraat met stoeptegels en de randen zijn grasblokken.
Zo kunnen ze droog de stal in en uit gaan, hebben ze een stuk waar ze droog op kunnen staan swinters en ik hang er mijn hooinetten op, in mijn profiel zie je vast wel voorbeelden.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:53

joyce B schreef:

Goede uitleg, even een toevoeging... alleen de tegels opnieuw aantrillen als het goede/nieuwe tegels zijn!!
Met tegels van MP die al een aantal jaren in iemands tuin hebben gelegen bijvoorbeeld, raad ik niet aan om na het leggen nog een keer te trillen, scheuren en breken gebeurd dan redelijk snel!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:59

daarom ook alleen de klinkers trillen na leggen ;) en bij tegels alleen zand invegen

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:06

Misschien kun je 1 of 1/2 stelconplaat neerleggen? Het is wel wat lastig neerleggen, omdat ze groot en zwaar zijn, maar je hebt geen last van het kapot / scheef lopen van losse tegels.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:59

joyce B schreef:
daarom ook alleen de klinkers trillen na leggen ;) en bij tegels alleen zand invegen

Ook de tweedehands klinkers gingen er bij ons aan bij het trillen helaas... maar daar kom je snel genoeg achter :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:07

of anders een dubbele laag tegels misschien, als je ergens toch gratis stoeptegels op kunt halen?
Dus laagje geel zand, tegels, laag geel zand en dan je uiteindelijke tegels. Evt. wat drainagebuizen erin, maar naar mijn ervaring loopt water niet helemaal lekker weg onder tegels.

Wat ik zelf zou doen is de beschrijving zoals hierboven gegeven, maar dan wel eerst het gewone zand een deel uitgraven, zodat je een nog diepere laag zand kunt plaatsen want alleen daarin loopt water goed weg.
Ik zou het geheel wel mooi groot maken (dus niet 3x3 meter) zodat je paard er lekker comfortabel op kan staan. Heb je een schuilgelegenheid, plaats het da daar aan vast. Heb je geen schuilgelegenheid, zet er dan wellicht een muurtje naast zodat je ook meteen een schuilplekje creeert tegen wind en deels regen.
Bedenk met het plaatsen goed, wat voor jou een handige plek is om te voeren. Dus dat je niet door de blubber hoeft te lopen met je hoor om vervolgens op een droog stuk te kunnen voeren. Idem met in en uitgaan van de wei, als je toch nergens een schuilplek hebt zou ik het voeren bij de ingang doen, dan kun je je paard ook makkelijk erin en eruit halen. Leg dan misschien ook een stukje door bij het hek, zodat het daar ook netjes is want dat wordt ook snel goor ivm omdraaien van je paard enz.