Wie gebruikt allemaal een slow-feeder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Wie gebruikt allemaal een slow-feeder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 20:37

Ik wil bij de terugkeer naar mijn winter stalling aan slowfeeders beginnen. Nu heb ik helemaal in mijn hoofd welke slowfeeders ik wil gaan gebruiken

http://auctionhorses.proboards.com/inde ... hread=6694
http://forums.horsecity.com/index.php?s ... 5800&st=90

Zowel in de paddock als in de stal wil ik zoiets.

Maar wie gebruikt er ook slowfeeders? Merken jullie verschil in het gedrag van jullie pony (ik heb gehoord dat ponies minder gefocused op eten zijn en rustiger eten?) en hebben jullie het idee dat het jullie pony ook beter doet?

_Luce

Re: Wie gebruikt allemaal een slow-feeder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:51

Ik ben ook zeer benieuwd, aangezien ik dit systeem wellicht ook wil gaan gebruiken op mijn pension stal komende winter! Lijkt me ideaal voor de paddock...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:04

Hier hooinetten in ton en kliko (helaas ook netknager, dus de netten gaan hier stuk) Voor mij handig met vullen, het waait niet weg wordt niet verpist en ik weet dus precies hoeveel mijn pony's te eten hebben. Met een beetje ervaring kom ik nu op een punt dat ik bijna onbeperkt kan voeren (als in er is nog als ik weer kom) en toch ze netjes op gewicht heb.

Mijn ervaring is wel dat de materialen die je kiest vreselijk sterk moeten zijn (maak je gaten rond, enige die hier vierkant waren scheuren uit vanuit de hoeken) en zeer goed vast moeten zitten. Verder wil je de voerplaatsen echt verhard hebben ivm nattigheid, modder en schoonhouden.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 21:40

Daar zit ik toevallig ook net naar te kijken, om het gedeelte waar de slowfeeder komt te hangen te gaan verharden of tenminste droog te houden.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:43

Ik gebruik die van nickyskeet, hooinetten met 3 cm mazen.
Mijn pony doet nu een hele nacht met dezelfde hoeveelheid waar hij vroeger twee uur mee deed.
Het werkt dus prima.
Helaas is hij nog steeds erg gefocussed op zijn eten, in het begin was hij ook erg boos op de netten.
Tegenwoordig weet hij niet meer beter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:14

Ik heb hier ook nog wat tonnen staan die ik zou kunnen gebruiken voor een dergelijke hooi-feeder , maar het systeem staat me niet zo aan eigenlijk....dus ik hou het wel lekker gewoon bij netten met een fijne maas :j

Ideaal , zie http://www.boomloosrijden.nl/hooinet.html dan hoef ik niet nogmaals te typen waarom :P

Het staat ook niet verkeerd in de wei , overal van die tonnen wordt toch een beetje een zooitje vind ik :o

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:22

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IO7JSML3-D.jpg
Niet heel duidelijk, maar wij hebben dit. De pallet die er nu in ligt bedekt de hele hooilaag. De afstand tussen de planken kun je zo klein en zo groot maken als je zelf wilt. Zo hebben we 1 gat in de pallet zitten waar het paard uit eet (die moet het meeste hebben) mijn pony eet tussen de spleetjes uit en de shetlander moet de sprietjes van de grond rapen en tussen de mazen hooi pakken. Vind ik zelf een fijn systeem omdat ze toch een meer natuurlijke houding hebben en niet telkens hun hoofd hoeven te kantelen (Wat je veel ziet bij lage netten). Daarbij krijgen ze de voor hun geschikte hoeveelheid voer binnen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:25

Ik heb hooinetten aan mijn stal hangen voor in de winter of als het slecht weer is. De stal heeft ervoor verharding liggen, dus dan kunnen ze altijd relatief droog staan. En als het mooi weer is dan hang ik de netten op aan mijn hek. Ideaal, ze doen langer met hun hooi, knoeien minder, lopen er niet overheen en het waait minder weg.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:26

Hier ook de netten van nicky's keet.
Worden hier voor 6 paarden gebruikt.Gaat prima!
Paarden vliegen niet op hun eten,maar het scheelt dat hier continu aanbod is ;-)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:35

ik gebruik tegenwoordig alleen de fijnmazige hooinetten in bakken en 1 op een pallet. Zo eten ze in een natuurlijke houding, maar kunnen ze het hooi niet zo makkelijk uit de bakken gooien en blijft het schoon en droog en eten ze alles netjes op. Er morst wel wat door de bodem omdat de ruimte tussen de planken te groot is, maar als ik dat er bij een volgende voerbeurt onder vandaan haal en op de stenen laat liggen gaat het meeste alsnog op.
Heb ook XL hooinetten, die hingen eerst in de schuilstal, maar zijn op dit moment niet nodig ivm aantal paarden.
We hebben een nieuwe stal met nieuwe deels verharde paddock eromheen en bij de verharding komt een houten omheining waar de hooibakken gelijk in de omheining gebouwd zijn. Dan zit je niet meer met allemaal losse bakken, lijkt het netter en kunnen de paarden er niet meer tegenaan stoten. De losse bakken kan ik altijd ergens anders op de track nog gebruiken of los in het midden in een deel van de bestrating plaatsen mocht dat nodig zijn.

Ik heb ook een `hooikast` met 5 bij 5 cm gaas er voor, maar omdat die een zware deksel heeft en lastig schoon te maken is vanwege de dichte voorkant en hoogte, gebruik ik die ook niet zo veel meer.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:15

Ik lees ff mee. ik snap de werking van een slowfeeder ]eigenlijk niet. ja het is dat je paard er langer over doet maar hoe kan dat? met zon ton enzo. zoek ook iets voor mijn shet zodat hij langer over zijn hooi doet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:08

Ze doen eer langer over omdat ze het hooi door kleine gaatjes heen moeten trekken , vrij simpel toch dat ze dan langer bezig zijn dan wanneer ze gewoon hele plukken kunnen pakken ? :P

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:46

ik heb een hooibak zelf gemaakt met dakje, met een ijzere roosterin ze trekken het er ook door.
Zelf ben ik hiermee begonnen omdat ze op een padock staan en ik het zandeten wil tegen gaan.
ik heb hier geen los liggend hooi meer op het zand wat ze kunnen eten super handig !!

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:52

Femmz schreef:
ik heb een hooibak zelf gemaakt met dakje, met een ijzere roosterin ze trekken het er ook door.
Zelf ben ik hiermee begonnen omdat ze op een padock staan en ik het zandeten wil tegen gaan.
ik heb hier geen los liggend hooi meer op het zand wat ze kunnen eten super handig !!

Heb je een foto?

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:02

Hier geen ervaring met slowfeeders, onze paarden en pony's krijgen onbeperkt hooi waar weinig in zit.
Ook de Haflinger, Fjord en Shetlander die hier lopen krijgen onbeperkt zonder te dik te worden.
Slowfeeders vullen lijkt me een behoorlijke klus en sommige lijken mij ook niet zo heel veilig.
Zou het niet makkelijker zijn om hooi te zoeken waar je veel van kunt voeren?

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 18:41

Ik gebruik ook een slowfeeder. Het is een grote stevige plastic bak (ca. 1x1 m) en daarin een metalen rooster met gaten van 7,5x7,5 cm. Zitten geen scherpe randen aan het rek. Vullen is erg handig, ik til het raster een stukje op, plak(ken) hooi eronder en klaar. Geen geknoei, geen zand wat ze naar binnen werken en ze zijn erg lang aan het peuteren ipv alles zo snel mogelijk naar binnen schrokken. Ik vind het voor onze paarden een ideale oplossing. Voor de minipony's gebruik ik een hooizak, werkt voor deze kleintjes prima met het oog op hun formaat en met dezelfde voordelen (geen zand en ze zijn lekker lang bezig)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 19:27

GMekkes schreef:
Hier geen ervaring met slowfeeders, onze paarden en pony's krijgen onbeperkt hooi waar weinig in zit.
Ook de Haflinger, Fjord en Shetlander die hier lopen krijgen onbeperkt zonder te dik te worden.
Slowfeeders vullen lijkt me een behoorlijke klus en sommige lijken mij ook niet zo heel veilig.
Zou het niet makkelijker zijn om hooi te zoeken waar je veel van kunt voeren?

Dit is niet zo handig, zijn hooi moet geweekt worden en hij krijgt al 4 volle hooinetten per dag. En hooi is niet meer in alle soorten en maten te krijgen voor iedereen helaas...

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:26

Ik heb een pony onmogelijk. Pony wordt snel te zwaar en is van de winter al bevangen geweest. Overdag staat ze op de wei met graaskorf en 's nachts in de paddock, MAAR ze vindt zand ook heerlijk en is ook heel gevoelig voor zandkoliek. Verder is ze ook nog eens een ontsnappingsmonster. En zo blijf je iedere keer creatief. Wij hebben gisteren dus ook een slowfeeder gemaakt voor haar. Zo is ze iig langer bezig en heeft ze geen tijd om zand te gaan eten of op zoek te gaan naar alternatieven.
Ze vond het ding in eerste instantie doodeng, maar ik ben naast het net gaan staan en toen won haar honger en nieuwsgierigheid het toch en vanmorgen was het net leeg en pony stond nog in de paddock dus missie geslaagd. Dit weekend maken we er ook een voor mijn fjord.
http://www.youtube.com/watch?v=_7b1OMxcU8U

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:37

Ik ben ook op zoek naar een slowfeeder en wel die in de vorm van een net wat je weer dichtknoopt en dan gewoon op de grond kan leggen. Want ik wil dat mijn paard meer tijd besteed aan het eten van de winter EN dat hij gewoon vanaf de grond eet. (al ben ik bang dat ie hem gaat slopen, maar dat zien we dan wel weer)
Wie weet welke ik bedoel en waar die te koop zijn? Of zijn die van Nickyskeet ook gewoon dicht te maken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:16

Ik denk dat je een hooikussen bedoelt ? Gewoon even op dat woord googlen :)

Ik heb er hier ook 1 maar wil niet vanaf de grond voeren i.v.m. zand e.d. dat er in komt , zeker bij natter weer. En het is een irritant rotklusje om ze te vullen en dicht te maken. Met dat ene hooikussen ben ik net zo lang bezig om het te vullen , als met de 3 netten van 150 cm breed samen..... en dan zit er in die netten totaal een hele baal hooi en in dat hooikussen 1 of anderhalf plakje , het is dus ook maar een klein rotbeetje dat er in gaat...veel werk voor weinig resultaat , ik heb echt tegenzin om hem te vullen altijd dat snertding...maar dat heb ik met normale hooinetten ook , veels te veel gepruts :P

Ben echt gek op die platte brede netten , dat gaat als een speer en er gaat tenminste een knappe hoeveelheid in èn het neemt weinig ruimte in in de stal èn ze doen er super lang mee door de 3cm maaswijdte +:)+

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:22