Tips tegen verveling van paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Robin_Rikkie

Tips tegen verveling van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 15:00

Hoi,
Mijn shet is nu hoefbevang en mag dus komende tijd alleen op zand staan. Nu verveelt hij zich en ik ben dus bang dat hij uit verveling zand gaat eten. Wat kan ik hem geven of in erbij leggen ofzo om het hem minder te vervelen? owja, met een bal ofzo doet hij niks mee. wilgentakken staan hier in de buurt niet. alleen de krulwilg. dit is het http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.bomengids.nl/pics/Krulwilg_pekingwilg__Salix_matsudana__Corkscrew_willow%40krul%401%40bladleaf%40img_3044.jpg&imgrefurl=http://www.bomengids.nl/wilgfamilie.html&usg=__K3hjg0q4kL_KGOTPJixCJLw_ozs=&h=709&w=532&sz=170&hl=nl&start=0&sig2=Rszl5AZdx_JARqtAkXPYsA&zoom=1&tbnid=WFunjkFGAXq-6M:&tbnh=167&tbnw=125&ei=ovMaTvehL9CcOsjp_PUI&prev=/search%3Fq%3Dkrulwilg%26hl%3Dnl%26biw%3D1280%26bih%3D933%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&itbs=1&iact=hc&vpx=492&vpy=75&dur=485&hovh=259&hovw=194&tx=100&ty=151&page=1&ndsp=33&ved=1t:429,r:2,s:0&biw=1280&bih=933

Is dit giftig/schadelijk voor paarden?

Groetjes Jin

pip12

Re: Tips tegen verveling van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:05

ik weet niet, maar heb je misschien vakantie? want dan zou vaker langs kunnen gaan, lekker knuffele, borstelen. zou hij dat niet leuk vinden?
heb je niet nog een paard/pony? anders kun je ze mssn met z'n 2 in de 'wei' zetten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:31

Uit je andere topic begreep ik dat je shet nu een plakje hooi per dag krijgt. Ik zou meer ruwvoer gaan voeren (eventueel graszaadhooi of anders je hooi weken) en meerdere kleine porties over de dag verdeeld voeren. Je zou ook wilgentakken kunnen voeren, daar zijn ze wel even zoet mee en het is een natuurlijk middel tegen pijn. Je kunt je hooi ook nog uit een hooinet voeren met een kleine maas, dan zijn ze langer bezig. Het mooiste zou een andere shet erbij zijn, maar dan heb je wel kans dat die te weinig binnen krijgt op een dag, of je moet er eentje hebben staan die op dieet moet.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:59

Hier een lijstje ;)

-Vaak naar hem toe op te borstelen ofzo, het is ook gezellig als je met nog iemand komt
-Als je huiswerk hebt, ( doe ik altijd ) maak het dan bij je pony! je kunt gaan zitten op hooi of stro, en een strobaal gebruiken a;s bureau, een verhardinkje meenemen, en je hebt zo0 je huiswerk af, en je paardje is tevree!
-verstop in het gras een spoor van lekkere ( gezonde ) ponyhapjes
-ga als je niet kunt rijden wandelen
-maak een buitenrit

Hopelijk kun je er iets mee!

Malibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:07

Ik heb hoepels (niet van hout of giftig kunstof of van die glitteromhulsel) in de wei liggen. Verder liggen er takken van niet giftige bomen en stevige jerrycans in de wei. Mocht jezelf veel vrije tijd hebben ga dan met je Shet wandelen of fietsen. Vrijheidsdressuur is ook leuk om mee te beginnen.

We hebben 1 paard op de wei staan die andere paarden niet kan uitstaan. Bij hem hebben we een hangbuikzwijntje staan, het zijn de beste vrienden van elkaar. (dit kan natuurlijk ook werken met een geit of schaap ofzo.)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:10

hahah, wat schattig zo'n hangbuikzwijntje! :')
Lekker fietsen of wandelen met de shet lijkt me ook erg leuk! :j

Malibo schreef:
Ik heb hoepels (niet van hout of giftig kunstof of van die glitteromhulsel) in de wei liggen. Verder liggen er takken van niet giftige bomen en stevige jerrycans in de wei. Mocht jezelf veel vrije tijd hebben ga dan met je Shet wandelen of fietsen. Vrijheidsdressuur is ook leuk om mee te beginnen.

We hebben 1 paard op de wei staan die andere paarden niet kan uitstaan. Bij hem hebben we een hangbuikzwijntje staan, het zijn de beste vrienden van elkaar. (dit kan natuurlijk ook werken met een geit of schaap ofzo.)

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 22:17

tja, hij staat bij geiten. Ik heb ook wel een pony op het oog om die er bij te zetten. die pony mag ook niet veel gras dus het zou eigenlijk precies passen. maar ik weet niet of de eigenaren daarvan dat willen. en de geiten zijn bang van hem. is de krulwilg giftig voor paarden?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:23

Wilgentakken worden weleens gegeven aan paarden om ze zoet te houden. Ga bij je DA na of dit voor de krulwilftakken ook geld, aangezien sommige siersoorten van het zelfde geslacht wel andere stofjes kunnen bevatten. In de wilg zit bijvoorbeeld een stofje dat chemisch erg lijkt op paracetamol, en dus ook werkt als paracetamol. Maar dat kan in kleine hoeveelheden helemaal geen kwaad.

Als je in de buurt bent kun je je paard ook een grote speelbal geven. (een sportbal van 60 cm bij de sportwinkel is een stuk goedkoper en werkt net zo goed) Of een jolly snoepjesbal, maar dat kan alleen op het harde. Maar de beste oplossing is gewoon met vriendjes in een paddock.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 11-07-11 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:26

Bron: dierenforum.nl
Citaat:
Takken/bomen waar konijnen WEL aan mogen knagen

Appeltakken
Bamboe
berken -vooral jong schot
beuken, zowel haagbeuk als beukenhaag
braam -doornloze struiken
eik
els
framboos
kersen
krul -en kronkelhazelaar -onbespoten takken
perentakken
vlier
wilg (krulwilg, knotwilg, treurwilg, enz)
Bij het geven van takken is het aan te raden ze eerst te wassen ivm vogelpoep.
Begin eerst met een klein takje!

Volgens deze site is het veilig, google zelf nog wat rond naar andere (betrouwbaardere bronnen)

Malibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:31

Eiken absoluut niet. Beuken weet ik niet meer zeker volgens mij ook niet.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:47

Inderdaad, eiken mag absoluut niet, het is zelfs zeer giftig, net als taxus, klaproos, enz.

heuvel2407

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:24

Misschien kun je een bal in de wei gooien.
Sommige paarden vinden het leuk om daar mee te spelen.

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:28

Een (kleine) skippybal aan een boom of iets dergelijks hangen.
Kan hij tegenaan duwen enzovoort. En je kunt hem ook een
klein beetje insmeren met appelstroop. Daar is het paard
van mijn vriendin heel lang mee bezig :)

goldyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:45

ik wou net zeggen: hang een jollybal met apelstroop of appemoes in de wei en je shet is uren zoet :9
je kan een behendigheidsparcour maken, met tonnen en balkjes. of ga agility leren. op google staat daar alles over. maar je hoeft natuurlijk geen hindernissen te gebruiken, prikpalen zijn een goede slalom ;)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:28

Kleine skippybal of jollybal insmeren met appelstroop op moes.
Heb je een hooinet, dan kun je daar een normale bal in hangen,