Te dik, Wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Robin_Rikkie

Te dik, Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 14:32

HoiHoi,

Mijn shetlander is te dik. tja eigenlijk veel te dik. ik wil eigenlijk tips om hem af te laten vallen.
Hij is nu hoefbevang kan nu dus alleen wandelen. longeren mag nog niet en hij staat ook niet meer op het gras.
Wat kan ik gaan doen als hij beter is? Longeren, maar wat nog meer? en het opbouwen, hoe werkt dat? hij heeft namelijk niet echt conditie.

Groetjes Jin

Sjors

Re: Te dik, Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:36

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:36

ga lekker veel en ver wandelen met je shet.
Is leuk voor alle twee ;)
als je merkt dat hij er niet moe meer van word kan je eens gaan zien of hij naast de fiets wil lopen.
Mijn shetje vond dat altijd vreselijk leuk.
Wel eerst even goed oefenen bij huis!!!
Dan kan je je pony lekker rechtuit laten lopen, is ook nog eens goed voor het lijfje.
Pas daarna zou ik gaan beginnen met longeren.
eerst een weekje 15 minuutjes, dan een weekje 20 minuutjes en zo bouw je langzaam op naar meer.

Maar eerst maar even rustig stukjes wandelen tot de voetjes geen pijn meer doen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:37

Loopt de pony wel al weer pijnvrij? Zo niet dan zou ik het wandelen nog even laten en hem gewoon in de kale wei/paddock laten lopen. Zodra hij pijnvrij is kun je het lopen opbouwen. Ik ben gewoon begonnen met de eerste week 5 minuten in het gras lopen. Veel rechte stukken en de bochten ruim nemen (kleine bochten kunnen nog pijn doen namelijk). Als je merkt dat hij de dag erna niet minder slecht loopt kun je na een week er 5 minuutjes bij doen. Pony goed in de gaten blijven houden, bij terugval ga je daarna minder lang lopen, blijft het goed gaan dan kun je het iedere week 5 minuten opbouwen. Althans zo heb ik dat gedaan. Mijn shet loopt nu ruim 7 maanden goed, maar longeren doe ik pas als haar hoef helemaal vernieuwd is, dan mag ik alles weer met haar doen. Tot die tijd men ik een beetje met haar in het tweespan (niet te vaak en veel stappen, geen al te krappe bochten maken enz).

Wat voer je de pony nu? Ik zou het voorlopig alleen bij stappen houden. Als je zorgt dat haar dieet goed is en ze iedere dag lekker wandelt dan heeft ze zo een goede conditie. Mijn shet had ook 0,0 conditie, maar toen ze afgevallen was werd dat snel meer, nu heeft ze veel meer energie dan toen ze zo dik was.

Trouwens wel oppassen dat je hem niet te snel laat afvallen, dan kan er bloedvervetting optreden en dat wil je niet.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:37

Wandelen op een FLINK tempo, dus echt tegen de draf aan. Dan train je het meeste vetjes eraf. Verder zou ik nog even wachten met longeren (je kunt immers toch nog niet draven of galopperen). Je zou kunnen denken aan Lange lijnen of alvast de basis van het mennen aanleren. Verder is het ook leuk voor de pony om spelletjes te doen, dus zigzaggen en een beetje vrijheids dressuur met een kleine beloning (vaak is een heel klein beetje gras al genoeg).

Voor het opbouwen, zorg dat je hem niet teveel in het zweet werkt. Zodra hij begint te hijgen ben je eigenlijk al te ver, begint hij nat te worden op de borst en bij de achterbenen zou je kunnen stoppen (ligt natuurlijk ook wel een beetje aan het weer).

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:38

De pony lekker laten lopen op een zandpaddock, hoe meer beweging (in vrijheid tot de voeten minder zeer doen) hoe beter.
Als hij beter is kan je idd longeren of langelijnen, mennen, naast de fiets meenemen, wandelen, naast een rijdier meenemen. Ik zelf zet vaak een groot vierkant af op de paddock en longeer zeg maar zonder lijn.
Je leert gelijk waar je moet staan om je pony sneller of langzamer te laten gaan.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 14:42

Hij krijgt nu hooi, niet teveel. Kan het moeilijk uitleggen hoeveel. maar het is nog niet 1 plak van een baal hooi. verder krijgt hij niks bijgevoerd. Hij loopt nu (denk ik pijnvrij) ivm pijnstilling. DA zei als hij aan de pijnstilling is kan je gerust 1 of 2 rondjes door de wei lopen omdat hij anders heel stijf word zeg maar. dus dit doe ik ongeveer 2x op een dag. rustig tempo. weinig bochten. al schiet hij nog weleens weg xD vreugdebokjes enzo.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:47

Met die vreugdebokjes moet je wel uitkijken, hij voelt nu weinig, dus hij voelt nu niet hoever hij kan gaan.

Een plakje hooi klinkt wel weinig, zou toch wel meer ruwvoer voeren. Bloedvervetting en maagzweren kun je anders krijgen. Eventueel kun je graszaadhooi voeren, daar zit heel weinig in. Die van mij zijn daar heel erg van afgevallen, terwijl de ze hele dag kunnen eten en niet meer beweging hebben gehad dan normaal. Als je daar niet aan kunt komen kun je je hooi ook een half uur laten weken, dan haal je er ongeveer 30% suikers uit. Verder zou ik wel iets bijvoeren qua vitamines. In hooi zit al niet veel meer en van tekorten kunnen ze ook ziek worden. Zelf voer ik pavo vital bij en een klein handje safe and sound van dodson and horrell.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 14:48

Dat heb ik al gehoord. maar ik weet niet waar je het kan kopen. Ik ga eens opzoek daarnaar. ik vind het moeilijk uit te leggen hoeveel hij krijgt. kan ook wel 1 plak zijn maar dat weet ik niet. maar dat krijgt hij 2 x op een dag en meestal in de middag nog een beetje. ja. Ik kijk daar wel mee uit. hij mag dat ook niet van mij. probeer altijd te voorkomen dat dat gebeurt. maar soms lukt dat toch niet. nouja. het is dan 1 bokje hoor niet meer. beetje verkeerd gezegd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:51

een plak is nog niet echt veel. Ik gaf die van mij toentertijd toch wel minimaal 3 plakjes op een dag, verspreid over de dag zodat ze wat te knabbelen had. Je kunt ook wilgentakken in de wei leggen, kan hij aan knabbelen en het is een natuurlijke pijnstiller. Weet alleen niet of dat kwaad kan met de pijnstilling die je van je dierenarts hebt gehad. En ik voerde ook gedroogde brandnetels bij, dat helpt met het afvoeren van afvalstoffen.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 14:54

Ik zal eens kijken voor dat graszaadhooi. ziet dat er hetzelfde uit als gewoon hooi?
Ik wil ook als hij weer helemaal beter is lange lijnen gaan doen. maar dat zla nog wel ff duren. weidegang ga ik natuurlijk opbouwen. van de DA mocht hij maximaal 8 uur op de wei met gras, mits het groeizaam weer is dan wat minder.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 14:58

Graszaadhooi ziet er strengeliger uit, zal eens kijken of ik foto's kan vinden. Dat gras is uitgebloeid, waardoor de plant de suiker opgebruikt heeft voor de zaadjes. Die zaadjes zijn vervolgens gedorst, dus er zit heel weinig in.

Lange lijnen kan wel, maar eerst van de pijnstillers af en het wandelen opbouwen. Als dat goed blijft gaan kun je rustig met de lange lijnen aan het werk. Weidegang zul je altijd mee op blijven passen. Kans is best aanwezig dat je shet nooit meer 8 uur op het gras kan. Die van mij mogen zo nu en dan eens 20 minuutjes grazen als de omstandigheden goed zijn (dus als er weinig fructaan in het gras zit). Eenmaal bevangen blijven ze er gevoelig voor, dus je zult altijd op zijn voer moeten letten en niet teveel suiker en zetmeel moeten voeren.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 15:02

Krijgen ze hoefbevang nou door suikers of eiwitten? ik dacht altijd eiwit. Tja, ik snap idd nu dat ik er erg op moet passen. en idd kijken hoe de omstandigheden zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:02

Eiwitverhaal is achterhaald, suiker is de boosdoener. Heb je een foto van hoe je pony nu is?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 15:09

ja, maa rniet schrikken. Doordat hij eerst heel vervelend was (lees: steigeren bokken als je iets wilt doen) kon ik dus niks doen, (lag ook aan mezelf is nu goed). alleen poetsen enzo. maar wandelen enzo ging niet omdat hij dus ging steigeren enzo. hij kent het longeren ook pas sinds kort heb het maar 6 x gedaan ofzo. stemhulpen zitten er nog niet in. heb er maar 1 maand ofzo echt actief mee kunnen werken. dus de kilo's zitten ernog. al is hij nu wel dunner dan dat hij aankwam.

Afbeelding

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:20

Geen tussen doortjes meer. Alleen wat hij nu als voeding krijgt verder niet. Omdat je niet zo veel met hem kan doen is grondwerk ook een optie! Hij hoeft niet veel te lopen maar is toch bezig. Als hij weer beter is veel met hem lopen en aan de longe een goede conditie opbouwen. Werk niet te snel! Het is erg slecht als hij snel afvalt rustig opbouwen. Succes!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 15:54

Ik zie in je profiel dat je erg kort gras heb, dit is funest voor je pony. Kijk of je een stuk kan afzetten zodat het gras de kans krijgt wat aan te groeien. Heel kort gras en een beetje water en zon is een bom qua fructaan (suikers). Een fructaanindex geeft je ook een idee of het handig is om je pony dan op het land te zetten op die site kan je ook het een en ander lezen over hoefbevangheid, tips, voeding enz.

Je pony 8 uur op het land ben ik ook bang van dat het niet meer gaat lukken, of er moet erg veel gewerkt gaan worden in de toekomst. Ik heb een lieve boer die een stuk weiland wilde volgooien met zand zodat beide pony's veel ruimte hebben om te lopen en niet gras kunnen eten. Kijk ook eens naar deze optie, ook een slowfeeder (een hoop topics zijn erover) is ideaal. Veel werk voor ze om het op te eten en ze toch het idee geven dat ze de hele dag kunnen eten. Onderin gooi ik soms stro hoewel ze die op stal ook kunnen halen met minder moeite :P

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 16:10

:oo dat is nieuw voor me. is kort gras zo erg? we hebben wel een stuk afgezet maar dat zie je niet op de foto. is de helft van de wei. alleen omdat hij dus hoefbevang is krijgt hij er geen stukje meer bij.

Oke, dus eigelijk moet ik dit doen:
Als hij beter is opbouwen met bewegen.
Het liefst graszaadhooi geven.

Verder nog iets?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 16:18

Afgelopen winter kreeg mijn pony 2 plak hooi met 2 plak stro, daar viel hij eindelijk van af. Maar omdat wij vrij arm hooi gaven, geef ik dit jaar ook wat lucerne erbij.
Nu staat hij op gras en krijg hij om de dag een metertje gras erbij (dus eigenlijk kaal land met om de dag strookbegrazing) + 1 dag grasloos en dan krijgt hij 2 plak hooi.
Pony is nu echt op goed gewicht (nou ja, officieel nog wel overgewicht maar dit past bij zijn bouw. Dierenarts is iig erg tevreden).
Dus optie: mail/bel je dierenarts even voor advies om je shet te laten afvallen.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 16:20

Dat kan ook idd. Misschien wel een slim idee. DA zal iig nog wel moeten komen kijken bij zijn hoefbevangheid. (denk ik) kan ik het dan wel vragen :D

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:50

Sjors493 schreef:
Hoi,

Ik raad je aan om de volgende keer eerst de zoekfunctie te gebruiken, want hier zijn al zoveel topics over, zelfs al een centraal topic: [VS] Centraal topic voor paarden met overgewicht.
Ik heb getemd.

Zoals Sjors opmerkt is er al een topic over pony's met overgewicht. Daarom hier een slotje.