Is mijn paard nou echt te dik?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Is mijn paard nou echt te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 00:16

Ik wil graag jullie mening!
Ik hoor van meerdere dat mijn merrie te dik is.. stalgenootjes en hoefsmid hebben het al aangekaart.
Ze krijgt omdat ze de hele dag op de wei staat iedere ochtend en avond maar een handje biks. Van m'n moeder sla, komkommer, peentjes etc. Ze heeft een tijdje op dieët gestaan, en toen zag ik haar bolle buikje slanker worden, maar nu ze weer opeens alles krijgt zie ik haar tóch weer dichtgroeien!

Nu is mijn vraag: worden paarden nou echt dik van komkommer en penen? :? Appels krijgt ze niet vanwege suiker. Wel krijgt ze trouwens van m'n moeder wit brood wat ik absoluut niet wil hebben omdat het gewoon slecht is voor haar darmen.

Is ze te dik?
Afbeelding

Natasjaa

Re: Is mijn paard nou echt te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:21

Wortels zit ook aardig wat suiker in hoor, verkijk je daar niet op! Verder vind ik haar niet dun, en het lijkt of er vetophoping langs de manenkam zit, maar kan dat op deze foto niet goed zien, heb je misschien een foto recht van opzij, en een duidelijkere van de hals?

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:22

Als ook de hoefsmid aan geeft dat ze wat te dik is, is dat miss wel zo. Op deze foto is het wat lastig beoordelen. Hoeveel beweging krijgt je paard per dag, buiten de wei om? Misschien dat wat extra beweging geen kwaad kan:) succes!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:22

Volgens mij kunnen daar best wel wat kilo's af. Je moet de ribben kunnen voelen als je erover heen aait. Als je aardig wat druk moet zetten kunnen er wel wat kilo's af. Ik zou je paard helemaal geen biks geven, en brood zou ik ook mee stoppen. Zover ik het weet maakt dat best wel dik. Verder is het natuurlijk zo als je het met mate doet is er weinig aan de hand.
Misschien het paard meer aan het werk zetten? Gras zal waarschijnlijk de grootste dikmaker zijn vermoed ik. Dus ik zou zorgen voor wat meer beweging. Weet niet wat je er nu mee doet?

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:23

echt niet te dik!
(tenzij dit stiekem een arabiertje is ofzo... :D )

spierverdeling mocht mss iets beter, maarach... da's bij mijn Suusje ook zo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:26

Ik vind haar zeker te dik. Op het eerste zich vetophoping aan de hals en op de achterhand. Ik zou al die extra's weglaten en het gewoon houden bij biks, gras en hooi.

sifra1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:28

je paard is super mooi rank, voor een haflinger !
Laatst bijgewerkt door sifra1998 op 11-07-11 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 00:28

Beweging krijgt ze bijna niet! Zoals je misschien wel een beetje op de foto ziet hebben wij een rijbak waar scheveningen jaloers op is. De bak is zo ontzettend zwaar dat ik het na maanden er toch in te hebben gereden niet meer ga riskeren om mijn paard kreupel te rijden :) dusja... misschien wat meer longeren? Elke dag?
De bak word trouwens wel wat aan gedaan.

Edit: nee het is niet stiekem Arabier hahaha :') , ze is een oud type Haflinger en een echte knol qua normale bouw, dus buikje ala Arabier gaat ze nooit kunnen kweken

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:31

Zo zwaar ziet de bak er niet uit moet ik zeggen..
En ja, te dik.
Je moet de ribben niet kunnen zien, maar wel (makkelijk) kunnen voelen. Dus meer gaan bewegen. Vetjes verbranden ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:35

Ik zou niet elke dag longeren. Maar misschien gewoon een beetje schema maken even een voorbeeldje

Dag 1: Longeren
Dag 2: Niets
Dag 3: Dubbele lange lijnen
Dag 4: Niets
Dag 5: Lange wandeling. Dan kun je ook draven(ook goed voor je eigen conditie:P).
Dag 6: Niets
Dag 7: Longeren

Vindt de bak er overigens ook niet erg zwaar uitzien.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:18

Citaat:
Edit: nee het is niet stiekem Arabier hahaha , ze is een oud type Haflinger

jah dat dacht ik toch ook, leuk ding hoor, en Echt geen vetklep, don't worry!
8-)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:22

Rank..?
Er mogen zeker kilo's af niet wonderbaarlijk veel maar ik vind m wel wat te dik ja..

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:51

Ik zou iig stoppen met het handje biks elke ochtend als ze toch niks doet :) ik neem aan dat ze de hele dag op t land staat en dan is het gras zeker voldoende (iig voor haflingers die al dik worden van lucht :P ). In wortels zit ook veel suiker, dus zou daar ook mee oppassen.

Verder vind ik haar niet té dik, maar er zouden wel wat kilo's afmogen. Zeker bij haflingers moet je letten op hoefbevangenheid in de zomer, daar zijn ze zo gevoelig voor

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:53

Owja, en zou toch ook bij je moeder aan blijven kaarten dat regelmatig brood geven slecht is voor dr.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:10

Daar mag idd wel wat af, op de manenkam en achterhand zitten wel wat vetjes die daar eigenlijk niet horen. Maar je moet vooral voelen, van zien is het toch vrij lastig.

Hier is nog een handig filmpje om je pony te vetscoren.
http://www.youtube.com/watch?v=u9dVeVNtFdQ

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:19

Ja ze is echt te dik, je ziet het goed op haar rug en in de flanken.
Peen, komkommer, sla enzo heeft je paard niet nodig nu die op de wei staat.
Brood en brokjes zijn helemaal uit den boze.
Stop met voeren van vanalles, zo'n koudbloed heeft dat zeker niet nodig.
Dus alleen weide en dat is misschien nog wel teveel.

Naelarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:22

Ik vind het wel een lekkere haf :P
Nou ja, ik weet niet hoe het allemaal zit bij haffies, maar die zijn meestal...volslank...
Dus tja, hij kan wel dikkig zijn, maar ik ken haflingers die veel dikker zijn, waarover nooit een woord werd gesproken. (qua buikigheid :P)
Maar je moet het ook niet gaan vergelijken met een kwpn'er ofzo, die zijn zo (lelijk) slank

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:22

Leslie90 schreef:
Ze heeft een tijdje op dieët gestaan, en toen zag ik haar bolle buikje slanker worden, maar nu ze weer opeens alles krijgt zie ik haar tóch weer dichtgroeien!

Je trekt volgens mij zelf de goede conclusie hier. Geen extra's meer geven dus..

Maar aan de andere kant, echt vreselijk dik vind ik je pony nu ook weer niet hoor.

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:32

Hee nou dat je een paard ze ribben móet voelen is belachelijk ik heb ook een ouderewetse haflinger type hij is ook altijd te dik maar goed ipv van twee x biks te geven een x een klein handje en wortels zijn echt niet slecjht dat kleine beetje suiker maakt jr paard.niet over zwaar ik zal der niet zwaarder laten worden maar zoals nu is ze prima het zijn van nature trek paarden dus moeten wel tonen!

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:57

Je pony is echt niet heel vet, maar er mag zeker wel wat af.
Dat filmpje van capopjepop is trouwens een handige link.

loonew, een Haflinger die mooi op gewicht is en daardoor mooi in verhouding, toont ook hoor. Hoeven ze niet noodzakelijkerwijs te zwaar voor te zijn :+

Ik ben sowieso een mieren****ker als het gaat om het gewicht van mijn paarden. Als je eenmaal veel paarden hebt gezien die uiteindelijk tóch hoefbevangen werden (zelfs als ze op eerste gezicht niet dik leken), ga je ineens heel anders kijken naar de voeding van je paard. Ik tenminste wel...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:10

Heb ik precies hetzelfde D00R :j mijn shet was altijd te dik, dus uiteindelijk op dieet gezet, maar ze is toch bevangen geraakt en heeft insuline resistentie. Mijn welsh was wel iets te zwaar (vrij stevige nek, gootje in de rug, kleine appelkont, niet heel extreem), maar leek me nooit zo'n probleem, tot zij in de winter ook bevangen werd. Nu zijn ze eerder wat te mager dan te dik, al is ze in mijn ogen nu veel te dun. Maar het is maar net wat je gewend bent. Nu zie ik pas dat veel paarden te dik zijn, terwijl ik die vroeger als normaal zou hebben betiteld.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:13

Nou vind het wel meevallen hoor ;) Mijn paard is dikker :o En in de zomer worden ze allemaal wat voller door het lekkere gras :9

Maar wat meer beweging zou denk ik geen kwaad kunnen idd. Verder is het niks zorgswekkends hoor als ik zo kijk..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:31

loonew schreef:
Hee nou dat je een paard ze ribben móet voelen is belachelijk ik heb ook een ouderewetse haflinger type hij is ook altijd te dik maar goed ipv van twee x biks te geven een x een klein handje en wortels zijn echt niet slecjht dat kleine beetje suiker maakt jr paard.niet over zwaar ik zal der niet zwaarder laten worden maar zoals nu is ze prima het zijn van nature trek paarden dus moeten wel tonen!

Tip, gebruik wat meer leestekens en hoofdletters ;)
En ja, je hoort een paard zijn ribben te kunnen voelen. Zo niet = te dik!
Dat haflingers over het algemeen te dik zijn wil niet zeggen dat dit zo hoort en goed is!

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:40

mirka1994 schreef:
Nou vind het wel meevallen hoor ;) Mijn paard is dikker :o En in de zomer worden ze allemaal wat voller door het lekkere gras :9

Maar wat meer beweging zou denk ik geen kwaad kunnen idd. Verder is het niks zorgswekkends hoor als ik zo kijk..

Dat de jouwe dikker is, is niet echt een argument waarmee aangetoond kan worden dat deze niet te dik is :+
Dat ze voller worden door het gras is niet vreemd, maar er is een verschil tussen een grasbuik en vetaanmaak over het hele lichaam.

Mijn paardje komt ook 's avonds dikker op stal dan hij 's ochtends naar buiten ging, maar dat is een grasbuik. :D
Als hij vetjes begint te kweken, is er toch iets niet helemaal goed. Nu is hij pas 4, moet nog groeien en mag dus wel ietsiepietsie dikker zijn, maar hij heeft toch mooi een grasmasker :+ (wel ras met aanleg voor hoefbevangenheid, eiwitproblematiek en insuline resistentie).

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 10:44

Voor veel paarden, vooral degenen die niets doen, is alleen weidegang al teveel.. ;) Kan je de weide niet verkleinen, of haar op een stuk zetten wat al volledig kaal gegeten is?