heej allemaal ik weet niet of hier al een topic over is. maar ik kon niks vinden waar ik aan had met mijn probleem.
ik heb een paardje samen met nog 2 mensen. laatst toen ik op stal kwam, toen had ze een open wondje bij haar oog niks ernstigs. het was alleen open en helemaal schoon. ik was met een vriendin, en we hebben het aan de eigenaar van stal laten zien, die had het erover dat we er waterstof peroxide op moesten doen. ik kende het spul niet, maar de andere mensen op stal vertelden dat het best agressief was.
Omdat ik dat dus hoorde vroeg ik het me af of ik het erop moest doen. mijn paard is altijd een beetje bang bij haar hoofd. ik ben daarom ook bang bij het als ik het wondje ga behandelen met waterstof peroxide het per ongeluk in haar oog terecht komt.
hebben jullie ervaring met waterstof peroxide. en zou ik het kunnen gebruiken?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofperoxide Ik zou gewoon een ander ontsmettingsmiddel nemen, HAC of isobetadine bv. Die ontsmetten even goed maar prikken niet zo hard als waterstofperoxide/zuurstofwater doet. Maar je kan waterstofperoxide dus idd wel gewoon gebruiken om eender welke wond te ontsmetten zowel bij mensen als dieren.
Dit zijn de R & S zinnen die wikipedia weergeeft, dus welke gevolgen H2O2 heeft: R 20: Schadelijk bij inademing R 22: Schadelijk bij opname door de mond S 26: Bij aanraking met de ogen onmiddellijk met overvloedig water afspoelen en deskundig medisch advies inwinnen
Vooral om dat laatste zou ik gewoon een ander ontsmettingsmiddel nemen, er is zoveel keus bij drogist/apotheek.
Mispelbloem
Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-11 19:11
heel erg bedankt!
xmarliez
Geplaatst: 10-07-11 19:14
Stop waterstof peroxide maar eens in je eigen oog, moet je eens kijken hoe snel je naar de wasbak rent om het er uit te spoelen. Geen aanrader dus.
Ik gebruik op alle wonden vetramil. Dit is honingzalf. in honing zit waterstofperoxide. Samen met de andere stoffen in honing, is het middel bacteriedodent en geneest het de wond heel snel het prikt bijt of wat dan ook NIET. vul het eens in op google.
Waterstof peroxide oplossing is eigenlijk vooral geschikt om erg vervuilde wonden te ontsmetten. Het werkt het vuil als het ware uit de wonde. Voor doorsnee wondjes en zeker dichtbij het oog zou ik een ontsmettend zalfje oid gebruiken, of helemaal niets en gewoon goed schoon houden.