'Dreads' in staart, wat moet ik er mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

'Dreads' in staart, wat moet ik er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 15:09

Gaat om een fries, dus ligt krullende staart van nature.

Echter blijven er 'dreads' in zitten, de staart blijft gedraaid. Zo heb ik de staart al eens voor een deel uitgeplozen, maar zag ik al snel dat de plukken meteen weer in elkaar draaiden.
Gisteren ben ik wat ruiger geweest, eerst gewassen, vervolgens een halve fles Herbal cremespoeling er in gesmeerd en weer uitgespoeld en daarna Equishine er in. Voorzichtig begon ik te borstelen, en zag ik dat de haren weer in elkaar draaiden.

HELP!

Wat kan ik hiertegen doen?

lissisanne

Re: 'Dreads' in staart, wat moet ik er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:15

helemaal uitpluizen, borstelen, wassen met creme spoeling en daarna weer uitpluizen (eventueel met beetje olie/serum?) en dan moet het toch wel uit de dreads blijven zou je zeggen... je bent alleen wel een paar uurtjes bezig.
of misschien een keer een vlecht maken na het wassen en zo laten opdrogen?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:19

Wassen, goed uitpluizen en veel equistar. Helaas hou je het niet tegen dus zal je dit steeds moeten doen. Ik heb ook een paard staan met dreads

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 15:21

Een vlecht lijkt me inderdaad nog een idee. Het moet er gewoon uit kunnen, lijkt me geen blijvend verschijnsel.

Uitpluizen hielp toen ook niet, maar toen was het droog. Dan moet ik volgende week maar weer wassen en uitpluizen. :P

Gaat trouwens om een 3-jarige, dus die staart is nooit uitgeplozen natuurlijk.

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:23

Ik wilde net vragen hoe oud het paard was waar het om ging :)) Je ziet het vaak bij jonge dieren die net uit de kudde komen :j ! Volgens mij gaat het over een tijdje wel minder worden, mijn paard zijn staart heeft er ook aanleg voor.

carley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:23

die van mij heeft ook een mega dikke staart, doe ik de onderkant vanaf onder de staart wortel in een emmer met water en wasverzachter. en dan uitspoelen & laten drogen, equishine etc. en dan goed uitkammen. werkt bij die van mij prima

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 15:28

Jiill_ schreef:
Ik wilde net vragen hoe oud het paard was waar het om ging :)) Je ziet het vaak bij jonge dieren die net uit de kudde komen :j ! Volgens mij gaat het over een tijdje wel minder worden, mijn paard zijn staart heeft er ook aanleg voor.

Hahaha. :P
Ja, deze is eind april uit de opfok gekomen. Maar ik heb nog niet echt veel tijd gehad om iets met die staart te doen. Plus dat ik eerst maar wat gewoon heb staan afspoelen voordat ik met wassen ben begonnen.
Kan me ook gewoon niet voorstellen dat zoiets blijvend is.

carley schreef:
die van mij heeft ook een mega dikke staart, doe ik de onderkant vanaf onder de staart wortel in een emmer met water en wasverzachter. en dan uitspoelen & laten drogen, equishine etc. en dan goed uitkammen. werkt bij die van mij prima

Het gaat hier helaas dan weer niet om een mega dikke staart. Het is al geen dikke staart, en dan die dreads, wordt het niet mooier van.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:34

Helaas,het komt toch terug regelmatig onderhouden zowel bij de oudere hier op stal dreads terwijl die elke week uitgeborsteld worden.En sommigen hebben geen dread vorming t blijft bij de ene gewoon bestaan ben ik bang.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:36

ik heb een fries met een hele dikke staart met dreads. ik gebruik nu haar serum van de action. werkt echt super en nog beter dan equishine. ook nog goedkoper. haar goed uitkammen en vervolgens met je handen met een beetje serum erop, er doorheen. 3 pompjes serum is vaak al genoeg.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:41

Mijn pony had dat ook heel erg toen ze net van de opfok kwam. We zijn er een maand mee bezig geweest om alles helemaal klitloos te krijgen. We hebben toen vooral gewassen en steeds een stukje gedaan. Ze heeft van zichzelf al heel snel dreads ik doe dr staart tegenwoordig ook elke dag even uitpluizen.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:17

gewoon inderdaad wassen, zodat het haar schoon is , dan creme spoeling en heeeeeeeeeeeeeel goed uitspoelen.

daarna als de staart nog nat is doe ik altijd equi star erin, ( of cowboy magic) dat vind ik toch wel de beste ontklitters.

laten drogen en als het droog ik uitkammen met zo'n speciale borstel of mensen haarborstel.
Dan als je hem uit de klit hebt weer spul erin en weer laten drogen en vervolgens weer borstelen.

als je dit dagelijks bijhoudt, van onderaf aan beginnen met borstelen ( plukje voor plukje)
dan moet het als het goed is meevallen.
snachts kun je op stal bijv. een vlecht in de staart maken.
zo voorkom je dat er vuil/ stro en klitten in komen.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:20

Ik had ook zo'n Fries waar altijd klitten en dreads in zaten, helaas was dat echt een kwestie van elke keer weer spuiten met equishine, wassen, klitten met vingers eruit halen, weer spuiten en dan voorzichtig kammen. Zelfs vlechten hielpen bij haar amper. De staartharen draaiden gewoon van zichzelf weer in elkaar. Wat wel hielp was om de staart niet te lang te laten worden en recht af te knippen. Maar goed, een Fries kan natuurlijk niet rondlopen met een hele korte staart. :')