bij mijn verzorgpaard zijn 3 friezen 14, 10 en 9. die van 10 en 9 zijn volledige broers en hebben beide constant een loopneus. die van 14 niet.
ik vroeg mij af of dit ernstig is en of er eventueel iets aan te doen is. heb niet de controle over voeding, maar de eigenaar is wel in staat om extra dingen bij te voeren als het echt zou helpen.
willen jullie me helpen?
friesiszwart
Dit kan echt ernstig zijn! Er zijn verschillende mogelijkheden. Als er een groenige vloed uit de neus van het paard loopt tijdens het grazen op de wei kan dit een Symptoom zijn van slokdarm verstoppingen. Een etterige of rossige vloed uit de neusgaten,eventueel uit één neusgat, is een Symptoom van een aandoening op de bovenste luchtwegen. In beide gevallen MOET uiteraard een DA aan te pas komen. Als de paarden ook een droge,harde hoest,heldere neusvloed en hoge koorts hebben, is het influenza. Maar dat betwijfel ik...
er zitten geen enge kleuren aan... is gewoon een heldere neusvloed dat eruit komt... verder hebben ze geen last van hoesten of iets dergelijks... alleen de snotneus... ik ga maar proberen om een DA erbij te krijgen, maar helaas ga ik daar niet over...
jah ik zal eigenaar zowiezo instrueren... hopelijk kan er snel da bij... denk niet dat aan stal licht want deze is niet stoffig en overdag lopen ze altijd in wei met mogelijkheid tot inloopstal... hoop dat het niet iets ernstig is:S maar we zullen zien...
Dat was een paar weken terug ook bij Diva (paard). Zij had Voorhoofdkolteontsteking (of zo iets). Ze heeft gelijk poeder (TMPS) gekregen van de DA> nu is het helemaal over. Dus zeker de DA er bij halen!!
kan best meevallen hoor, mijne heeft een opgezette klier dus die hoest altijd en heeft ook vaak een loopneus door die bobbel. Dierenarts zegt dat ook. Die kleine had laatst gele neusvloeiing en dit heb ik gelijk even via de telefoon besproken met DA. daarna bij de praktijk ff een antibiotica kuurtje wezen ophalen. scheelt ook weer in visite kosten ....
Da bellen, en zolang die er niet is kun je zelf kijken waar het aan zou kunnen liggen: -stof -verkouden -stal/paddock/weide -voer Oja, ik heb het heel soms als het koud is en ik hard gewerkt hebt, en sowieso zeggen tegen eigenaar