Talent????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 23:24

Lielle"]
[quote="xKatleentjex"][quote="youngster schreef:
Heb je wel eens een belgische spring videoband gezien?? Daar schrik je pas echt van..

vroeger ben ik ook eens naar een Belgische springwedstrijd gaan kijken, en het paard van iemand(noem ook geen namen) weigerde op een hindernis. Wat doet hij? draaid zijn paard eerst om en geeft hem dan een keiharde zweepslag op zn kont. En dan terug volle vaart naar de hindernis toe en ervoor nog eens extra slaan...

maar enkele combinaties verder weigerde er weer een paard van een ruiter op de hindernis: die bleef kalm, gaf zijn paard een schouderklopje en ik hoorde hem letterlijk zeggen(zat tamelijk kortbij): "tis niks jong" Ach gut . en die ruiter draaide zich gewoon om sprong rustig terug aan en spoorde het paard ietsje meer aan en gaf meer vrije teugel. Dat paard sprong dus de rest van het parcours rustig en foutloos af Lachen
[/quote]

en dat kan alletwee zeer correct opgetreden zijn. Als een paard stopt omdat het niet uitkomt of omdat hij de sprong eng vindt, stel je hem op zijn gemak, en als het gewoon een vuile stop was (en die komen voor!) heeft dat paard wat meer overtuiging nodig en dan kan een klap heel nuttig zijn.
[/quote]

ben ook wel mee akkoord, maar ALS het een vuile stop was, dan veronderstel ik toch dat je op dat moment zelf het paard een klap geeft, en niet eerst je paard terug wegrijden en bijna 20 seconden later een slag geven(wat deze ruiter dus deed). dan snapt hij de link toch helemaal niet meer?

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 23:30

echt slecht dat ze dat nog doet op zo'n niveau...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 09:58

Precies, zeker als je al wat bekender bent, vind ik gewoon dat je een bepaalde voorbeeldfunctie hebt en al alleen dáárom je in moet houden. Ten eerste in het belang van je paard, maar ook voor het behoud van "je naam". Een dergelijk verhaal is zó de wereld in geholpen, zoals je ziet.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 11:40

Katleentje, ik denk dat het niet zozeer bestraffend als wel overtuigend was, zodat hij niet weer zou stoppen.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 12:33

Lielle schreef:
Katleentje, ik denk dat het niet zozeer bestraffend als wel overtuigend was, zodat hij niet weer zou stoppen.


dan nog blijf ik bij mijn standpunt, dat je je paard vlak nadat hij stopt een klap geeft, ofwel geef je hem een extra klap vlak voor de hindernis(nu ja, ik ben eigenlijk niet echt de persoon die een paard slaat, maar heb er ook niets op tegen als een ander het op deze manier doet). Maar je kan zoiets niet goedpraten als je eerst je paard gezellig(lees, met een ruk) wegdraait en dan met een gezicht dat ineens op onweer staat een lel te geven, terwijl je nog niet eens naar de hindernis toe aan het rijden bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 12:49

Sprong hij daarna?
Zo ja, heeft het toch goed gewerkt Lachen

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 12:52

Ik kan het WEL goed begrijpen ,
als je je paard keurig voor de sprong zet , hij heeft GEEN gegronde reden om te weigeren en staat toch ineens stil voor de hindernis ,
een ''vuile stop'' zoals hierboven omschreven...

Nou dan ben je niet helemaal lekker als je dat paard direct een klap geeft hoor ,
dan heb je namelijk een beste kans dat het paard alsnog een sprong maakt middenin de hindernis en daar heeft niemand iets aan

Ik kan me goed voorstellen dat je voor de veiligheid eerst wegdraait ,
alsnog een klets geven van ''ben je betoeterd! : GAAN ! / waag het niet nog eens'' en op het moment dat er weer afgezet moet worden nog even een klets bij zodat hij zich niet weer bedenkt Lachen

Het ligt aan de preciese situatie en manier WAAROP ,
maar deze manier van handelen kan toch zeker zeer correct zijn.
Beter 1 keer even stevig laten merken dat er niet met je gesold wordt ,
dan maar blijven tobben tot je een keer in een hindernis gelanceerd wordt door zo'n vuile stop Lachen

Als het paard het eng vindt of niet uit komt is dat iets anders dan smerig nee zeggen op het laatste moment Lachen

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:35

precies! Pmarena beschrijft exact wat ik ook probeerde te zeggen (en ook regelmatig heb toegepast als dat nodig was).

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 15:59

nu ja, als het veiliger is dan draai je hem vlug even om zodat hij niet meer naar de hindernis toestaat, maar je gaat toch niet eerst vijf meter verder stappen, hem dan stilzetten en dan een slaan? of werkt dat systeem in de jumping toch? mij hebben ze altijd geleerd dat ja paarden zo vlug mogelijk moet straffen als ze iets gedaan hebben omdat ze anders de link niet meer kunnen leggen. ik zal misschien eventjes uitleggen hoe het precies in mekaar zat:

paard kwam aangereden op de hindernis en stopt ervoor. Ruiter draait het paard weg, stapt met hem totop de middelijn(hindernis stond aan de kant opgemaakt) pakt dan teugels in 1 hand en geeft hem een klap op zijn kont. dat was dus ongeveer een 10tal seconden nadat hij had geweigerd(was allersinzins een poosje erna). En aan het gezicht van de ruiter te zien kon ik wel degelijk aflezen dat het niet was om het paard te straffen, maar hij zag zo rood van woede om die prijzenpot die hij nu verspeeld had. de rest van de rit zag er ook alles behalve ontspanen uit, het paard met het hoofd vooruit aan het dollen, de ruiter keek ook ineens de hele tijd met een zuur gezegd en een schouderklopje na de rit(die hij dan foutloos verder had gezet) kon er ineens ook niet meer vanaf.

en als jullie nog denken dat hij juist gehandeld heeft, dan doen jullie maar. Ik denk er zo over, en jullie misschien anders. iedereen heeft zijn eigen mening en ik ben er niet kwaad om als je zegt dat hij zo wel goed heeft gehandeld. einde deze discussie en terug on-toppic want het ging over een dressuurwedstrijd Knipoog

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 16:17

Katleentje, ik kan over deze specifieke situatie niet oordelen omdat ik er niet bij was en dat was ook mijn bedoeling helemaal niet; het enige wat ik heb proberen uit te leggen is dat in een aantal gevallen een flinke klap na een weigering de beste aanpak is, niet meer en niet minder.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 16:22

Lielle schreef:
Katleentje, ik kan over deze specifieke situatie niet oordelen omdat ik er niet bij was en dat was ook mijn bedoeling helemaal niet; het enige wat ik heb proberen uit te leggen is dat in een aantal gevallen een flinke klap na een weigering de beste aanpak is, niet meer en niet minder.


ben ik ook helemaal niet kwaad om hoor Knipoog Ik had misschien juist hetzelfde gereageerd als ik er niet bij was geweest.