stalmatten maar welke?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vita29

stalmatten maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 18:27

hallo,
we hebben een huisje gekocht met een lange tuin. de buren hebben ook paarden dus dat is wel fijn.
maar nu wil ik een stal bouwen en komen we op totaal lengte van 9,30 van links naar rechts 3x3 schuilstal,3,5x3 box,2,5x3 schuurtje.
de bedoeling is dat ze in en uit kunnen lopen zoals ze willen. de stal hebben we voor als het echt nodig zou zijn, bij ziekte of zo.
en dan bij de stal/schuilstal een paddock. daar heb ik al matten voor gevonden (dry way systeem) met zand erover heen. maar nu wil ik stal matten maar welke??
heb gehoord van vochtdoorlatende matten dat die niet echt werken? heb er zelf geen ervaring mee. dan zou je geen stro nodig hebben.
heeft iemand een tip voor me?
mvg, manuela

capopjekop

Re: stalmatten maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:29

Ik heb zelf in mijn schuilstal rubberen matten die geen water doorlaten. Daarop heb ik een laag strokorrels. Maar het zijn minder korrels dan ik vroeger op de betonnen vloer had, aangezien deze zachter zijn dan beton en beter dempen en ze isoleren beter.

Bij vochtdoorlatende matten moet je bodem goed aflopen, dan werkt het volgens mij wel. Het risico is anders dat de urine onder de matten blijft staan en dan stinkt het alsnog.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:32

Ik heb nu ongeveer een jaar vochtdoorlatende tegels in de stallen en ik ben daar nog steeds tevreden over. Het is vrij arbeidsintensief, maar de stallen blijven wel goed schoon.
Wij doen zelf geen strooisel meer in de stallen, maar mesten ze wel dagelijks uit. In de zomer staan de paarden de hele dag buiten, dus dan wordt het maar 1 keer per dag gedaan. Als ze in winter slechts enkele uren buiten gaan, worden de stallen 2 keer per dag uitgemest.
Eén keer per dag worden de stallen grondig uitgeborsteld, daar kruipt het meeste tijd in. Het uitmesten is sneller gedaan dan bij stallen met strooisel. De stallen worden ook regelmatig uitgespoten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:16

@vita29 : ik begrijp dat je meer dan één paard/pony hebt ??
Is het niet handiger om dan de schuilstal en de box zo te maken dat het geheel één schuilstal wordt, die je - als het nodig is- af kunt sluiten tot een box ?? Dmv verplaatsbare wanden bijv.

Qua matten zou je eens kunnen kijken naar HIT matrassen, ook wel Soft-bed genoemd. Dat is een grote matras van 2,40 x 1,80 die heel zacht is waar je nooit meer strooisel op hoeft te doen. Een rand achter de mat zou je in kunnen strooien tegen het opspatten.

vita29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 18:12

ze worden niet opgesloten in de stal vandaar dat we er ook een paddock aan maken zodat ze zelf kunnen kiezen binnen of buiten. ik wil wel het hooi binnen leggen dan ligt dat tenminste droog. maar wordt dat dan niet glad in de winter als het de stalmat nat wordt? de vloer wouden we een beetje aflopend maken. dat je even doet mesten vindt ik zelf wel vrij normaal ze staan toch achterom dus dan kun je dat makkelijk een paar keer doen per dag.
het wordt uiteindelijk voor een paardje van mezelf (e-pony) en een b-pony voor de kleine man. want ja ik vindt het ook niks als een paard helemaal alleen staat. maar moet eerst de stal klaar hebben. was nu tijdelijk gestopt ivm de zwangerschap.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:16

Ik heb in stal als ondergrond zand, met direct daarop vocht doorlatende matten, en daarover gaat vaak nog een beetje stro, s'winters natuurlijk meer als nu :) en dat werkt perfect bij mij, (ook uitloop) het wordt ook nooit glad en laat goed de vocht wegzakken in het zand :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:31

De HIT-matras heeft van boven kleine bobbeltjes, dus die wordt ook niet glad.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:23

en is een vergunning voor het stalletje al geregeld? Je mag niet zomaar aan het bouwen slaan nl :)

Ik heb ook een hitmatras in gebruik maar die wordt ook redelijk vies en soms wat glad, maar paard is er ook nog niet aan gewend denk ik. Maar op zich is het een fijne mat alleen looooooooodzwaar! je krijgt m niet even aan de kant getrokken :) Het is wel lekker zacht en comfortabel voor paarden en je hebt niet veel strooisel nodig alleen langs de randen.

vita29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 21:15

oh ok dus in de winter toch beter iets van stro erop. maar met zand eronder gaat dat dan niet stinken??

de vergunning moeten we nog aanvragen krijg de tekening nog maar dat zou geen probleem zijn. de buren aan beide kanten hebben ook paarden en de stal komt op de plaats waar nu een schapenstal/schuurtje staat is alleen 2 meter langer en wat hoger.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:55

Ik heb matrassen van Hit, daar hoeft geen stro overheen. Voor een foto kan je in mijn profiel kijken. Als je hooi in de stal legt, moet je er wel rekening mee houden dat de hoogste in rang dan lekker binnen staat te knabbelen, en de ander buiten staat.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:57

vita29 schreef:
oh ok dus in de winter toch beter iets van stro erop. maar met zand eronder gaat dat dan niet stinken??

de vergunning moeten we nog aanvragen krijg de tekening nog maar dat zou geen probleem zijn. de buren aan beide kanten hebben ook paarden en de stal komt op de plaats waar nu een schapenstal/schuurtje staat is alleen 2 meter langer en wat hoger.

Bij mij stinkt het niet, maar er licht echt een dikke laag zand onder, dat is echt de bodem zeg maar dus niet dat er nog stenen onder zitten.
En ik doe de stro erop voor de warmte en dat ze wat te eten hebben als ze in de uitloop staan :j

vita29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 10:17

dat zand eronder is misschien dan ook een optie.
ja dat moet ik dan eens bekijken met het hooi anders moet ik het verdelen. maar goed als ik het zo in de paddock leg dan vertrappen ze het ook maar. ik weet dat mijn vorig paard het hooi dan niet meer hoefde als het geregend had. vandaar dacht ik erover om het binnen te leggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:29

Waarom hang je binnen dan geen hooitnet op met kleine mazen. Dan moeten ze wat meer moeite doen om het er uit te krijgen, zijn dus langer bezig en ze morsen er niet tot veel minder mee.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:04

Volgens mij loopt (of liep) er een topic met allemaal slimme ideeen om je paard buiten hooi te geven. Een erg inventieve die daar stond was bijvoorbeeld de kliko met een gat onderin. Misschien even zoeken naar 'slowfeeder'. Wij gaan nu ook onze stroruif uit de schuilstal weghalen vanwege het gekibbel. Manlief is nu bezig hiervoor iets onder de bomen te maken.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:15

Dat je buren een stal hebben, wil nog niet zeggen dat jullie hem mogen bouwen, ligt een beetje aan Het beleid in de gemeente en aan wat er al staat aan bijgebouwen..

Degene die de matten op het zand heeft, hoe heb je dat precies en hoe voer je dat vieze zand af?
Als het rechtstreeks op (en dus in) grond is, heeft het volgens mij geen zin om een vergunning aan te vragen, dat gaan ze nooit goedvinden.

Heb nu geen vochtdoorlatende matten, (heb er nl beton onder en dan kan het vocht nergens heen)
met daar overheen vlas. In de winter gaat het stro worden (denk ik).
Had in een andere stal met mestkelder eronder doorlatende matten, maar met vlas was dat erg snel niet meer doorlatend..

vita29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 17:54

kamsel, sorry maar mag ik pas iets gaan uitzoeken als het er staat. ik doe graag de voorbereiding van te voren. en daarbij denk ik niet dat jij weet waar wij een huis gekocht hebben toch???
enja zo slim zijn we ook nog om de vloer aflopend te maken zodat het vocht/nattigheid kan weglopen. maar goed ieder het zijne.

we gaan toch voor tegels, dan is het wat makkelijker om het om de zoveel tijd helemaal schoon te schrobben.
maar ben nog aan het twijfelen welke het nu worden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:37

de ondergrond van mijn stal bestaat deels uit beton en deels uit stenen. omdat ik het beton vrij glad vond en ook koud heb ik er vochtdoorlatende matten overheen gelegd. dit bevalt heel goed. ik heb niet het idee dat ze veel plassen in de schuilstal, maar anders kan het gewoon weg door de stenen die daaronder liggen.

mijn pony ligt ook graag op de matten.