Ervaringen met Compost-O (Rinagro)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ervaringen met Compost-O (Rinagro)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:04

Graag lees ik ervaringen over Compost-O.
Dit is een vloeibaar middel voor het composteren van organisch materiaal, dus bijv. je paardenmestbult.
Bevalt het, werkt het, ben je tevreden?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:31

Ik was ooit betrokken bij verschillende onderzoeken m.b.t. zg mestverbeteraars (EM-rommel, e.d.). Daar zat ook compost-O tussen. Mijn ervaring is dat het niets doet, behalve je geldbuidel leeg maken (10 liter á € 175,-). Opvallend is ook de tegenstrijdige verhalen van de verkopers: Het zou organisch materiaal zonder omzetten goed composteren; tegen varkenshouders vertellen zij een ander verhaal, nl dat het organisch materiaal afbreekt, compleet verteerd. Dat wil je absoluut niet hebben als je (paarden)mest composteert.....
Het beste is om een mesthoop om te keren, gewoon de ouderwetse composteer manier; dat geeft het beste resultaat, daar heb je geen duur slootwater voor nodig.....

Anoniem

Re: Ervaringen met Compost-O (Rinagro)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:44

Bedankt voor de info!

Volgens de folder die ik hier heb, zou het organisch materiaal verteren, de wortelgroei versterken en een compactere en sterkere celstructuur in het blad geven.
Ook zou stikstof minder uitspoelen en in de wortel omgezet worden in bouwstoffen voor celdeling.
Bovendien zou de mestbult 'kleiner' worden.

Kun je hier iets over zeggen?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:52

Organisch materiaal wordt normaal gesproken in de grond door het bodemleven beschikbaar gemaakt voor de plant. Dan zou in dit geval de theorie moeten zijn dat het wondermiddel het bodemleven vervangt... Als dat zo is, dan verdwijnt uiteindelijk het van nature aanwezige bodemleven; want dat is alleen aanwezig als het 'wat te doen heeft' en iets te eten heeft. Als het eten al geconsumeerd is door iets anders, waar blijft het bodemleven dan? Bodemleven komt automatisch in je grond wanneer je organisch bemest, zo is de natuur (in je mesthoop komen ook spontaan wormen).
Als stikstof minder uitspoelt wil dat zeggen dat het ergens aan gebonden wordt; waar wordt het dan aan gebonden? Probleem vind ik persoonlijk dat de verkopende partijen hier nooit antwoord op geven. Ook geven ze niet prijs wat er precies in zit (ja, mineralen en micro organismen, maar welke?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:24

madamX schreef:
Als stikstof minder uitspoelt wil dat zeggen dat het ergens aan gebonden wordt; waar wordt het dan aan gebonden? Probleem vind ik persoonlijk dat de verkopende partijen hier nooit antwoord op geven. Ook geven ze niet prijs wat er precies in zit (ja, mineralen en micro organismen, maar welke?)

Als ik hier nu eens een mailtje tegenaan gooi richting de leverancier, kun jij dan iets met de antwoorden?
Ben wel benieuwd eigenlijk.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:54

Ben wel benieuwd wat de leverancier erover zegt.