1. Is het erg dat je vlechtjes bij een pony in laat voor een paar dagen? 2. Als je een hengstenvlecht maakt,mag die er dan ook een paar dagen in blijven zitten? 3. Klopt het dat een pony zijn manen sneller groeien als je ze regelmatig in vlechten doet?
Wie kan me helpen? Ik vraag dit omdat mijn pony nu een paar maanden op rust moet,en ik graag zijn manen zou laten groeien. Ik besteed nu ook all mijn tijd aan zijn verzorging...
Mijn merrie haar manen zitten al ruim 10 jaar 24/7 in de vlechten. Ze groeien niet sneller, maar blijven langer mooi als ze in vlechten zitten.
sharontucker
Geplaatst: 06-07-11 21:05
1. nee dat niet. krijgen ze mooie slagen van 2. ik denk dat als die dan gaat schuren de manen kapot .(weet het niet zeker) 3. ik zou het niet weten
_00_0
Geplaatst: 06-07-11 21:08
Vlechtjes een paar dagen inlaten is niet erg, je moet er wel rekening mee houden dat je aan het begin losjes vlecht en daarna wat vaster anders trek je aan de manenkam.
Een hengstenvlecht is vind ik vrij moeilijk om een tijdje te laten zitten. Je kan beter aparte vlechtjes maken, lekker penny Manen groeien niet perse sneller, je hebt alleen minder kans dat ze afbreken ( tenzij hij schuurt). Als je er een serum indoet zoals Cowboy Magic Detangler en Shine ( doe ik ook) blijven de manen mooi glad en soepel.
Ikzelf vlecht 1 van mijn ponys alleen in de zomer ivm zomereczeem, alleen vlechtjes blijven zitten, hengstenvlecht zakt enorm snel uit.
Edit: Schrik niet als je een paar dagen vlechten heb laten zitten en je ze eruit haalt, er zit veel meer haar in je borstel. Dit komt omdat het paard natuurlijk dagelijks maanharen verliest. Deze verzamelen zich op totdat je de vlecht eruit haalt.
Ze zeggen dat je het beste losse vlechten kunt maken om de manen van je paard te laten groeien. Ik denk niet dat ze echt sneller groeien, maar dat er minder haren verloren gaan. Deze vlechten kun je rustig een paar dagen, of zelfs een week of 2, laten zitten. Een hengstenvlecht gaat sneller trekken bij de aanzet, en die zou ik dan ook niet langer laten zitten, of het moet een hele losse zijn (waarbij je paard dus al super lange manen moet hebben).
jesito
Geplaatst: 06-07-11 21:43
Ik vind dat hele vlechten nergens voor nodig, zo'n pony heeft die manen niet voor niks. Ik borstel zo ook niet vaak, soms spuit ik er wel wat antiklit in, dit is genoeg ze mooi te houden.
Uhm jij kunt het niet nodig vinden, maar als ik het niet doe dan staat ze erop, dat lijkt me ook niet fijn...
lisetteexx
Geplaatst: 06-07-11 21:46
mij is ooit verteld dat je 3 dagen de vlechten moet laten zitten en dan 3 dagen weer los dan groeien ze sneller zeggen ze maar of het waar is geen idee ik doe dit al een tijd en het lijkt dat ze sneller groeien maar kan ook lijken omdat ik het denk
Pas wel op als andere pony's gaan kroelen aan haar manen. Als je het gevlecht hebt kauwen of trekken ze er meer haar uit(breekt af) dan wanneer het los hangt, dan zijn het kleine plukjes. Ik denk niet dan manen sneller groeien als het vast is. Het is eerder bedrog. Als jij je haar 1 maand in een staart hebt valt het niet op dat het groeit en als je het los gooit denk je WOW! Heb je je haar altijd los , dan groeit het ook maar dan valt het niet op omdat je het elke dag ziet