Strookbegrazing...hoeveel erbij ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Strookbegrazing...hoeveel erbij ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 20:58

Ik vraag me af hoe de mensen die met strookbegrazing werken , de paaltjes omzetten :)

We hebben hier 2 D-ponies staan. Hebben 3 stukken wei waar nu een 10-20 cm gras op staat denk ik.
En een dijkwei van zo'n 13 x 160 meter. De dijkwei staat vol met hoog gras en ik wil dat ze dat eerst eens opeten want dat hoge gras daar heb je natuurlijk niks aan :P

We hebben een stuk met stalletjes en zandpaddocks , waar vanuit dan een pad rond de hele wei loopt.
De stukken wei in het midden van dat pad , daar mogen ze normaal gesproken elke dag een paar uurtjes op anders worden ze te vet , het blijven ponies :P

Ze krijgen voor de rest dan hun hooinetten vol met graszaadhooi en rommelen wat langs het pad waar hier en daar nog een plukje gras staat of sprietje op komt :P

Met dit beleid zijn ze er goed aan , wel wat vetter dan sportmodel , maar niet dat het schandalig wordt zeg maar.

Nu met de dijkwei wil ik ze echter niet de hele wei geven want dan stampen ze alleen maar al het hoge gras plat , kakken overal , drama om op te ruimen tussen dat hoge gras en dan vreten ze het helemaal niet meer...je kent het wel :P

Dus heb ik besloten om in de dijkwei met prikpaaltjes / strookbegrazing te werken. Ze hadden even een weekje nodig om te mopperen , maar nu heb ik de paden afgesloten , zijn de grasjes onder de draadjes van de paddocks op , krijgen ze geen hooi meer en heb ik de stal dicht gedaan (de Fjord trok gewoon de zakken met strokorrels open om die op te gaan vreten , de plurk :P ) en nu zijn ze dan zover dat ze toch maar aan dat hoge gras op de dijkwei zijn begonnen en sinds eergisteren begonnen ze ook hun werk een beetje serieus te nemen en het NETJES af te grazen :P

Ze hebben gewoon de hele dag toegang omdat het toch maar beperkt gras is en ze dus geen hooi meer krijgen anders eten ze alleen maar dat hooi :+

Gisteren heb ik ze nog even aan de afwerking laten werken :P

Vanochtend heb ik de paaltjes dan een stukje omgezet , ik denk een metertje of 3 , en nu ZIJN ze me toch een partijtje vierkant :oo

Is dat te gek dan , een 3 meter brede strook van een metertje of 13 breed met hoog gras , als dagrantsoen voor 2 D-ponies :?

Blijkbaar wel dus ik zal dat niet meer doen :P Maar zeggen jullie nu direct dat dat idioot veel is :?

Wat geven jullie je ponies dan dagelijks erbij ? :)

Caira

Re: Strookbegrazing...hoeveel erbij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:03

ik geef 1 meter voor 3 pony's en 1 grotere pony. ;p

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:04

Ik ben er voorstander van om niet telkens bijv. een meter erbij te geven, maar om de stukken op te splitsen in bijvoorbeeld 4 stukken, en die ieder stuk een week te gebruiken. Zo kan de rest telkens 3 volle weken rusten. Door telkens een klein stukje erbij te geven, wordt het al opgegeten gras ook nog belast. Door echt grote stukken te ruilen, krijgt het al opgegeten gras echt volle rust.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:06

Die 3 stukken heb ik evengoed, maar binnen die 3 stukken doe ik ook nog eens aan strookbegrazing, anders worden ze alsnog moddervet.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:10

Ben ook even benieuwd hierna. Ik wil dit volgend jaar gaan doen met mijn ponies.Ze zijn allemaal veel te dik. Ze staan dit moment in de padock met hooi als ratsoen. Vanaf vrijdag komen ze beprekt op het gras. Alleen overdag komen ze dan op het gras. Van 10 uur tot 18.00 uur.

Heb nu dus ook veel hoge plekken wat ze vertikken om op te eten. Ik heb 3 stukken grasland. Waar ik ze dus ongeveer een week opzet en dan overzet.

Dacht zelf aan elk dag 2 meter erbij te doen mijn land is ongeveer 50 meter breed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:14

Nu geen strookbegrazing meer, maar in mijn ervaring werkt het beter om 2 of 3x per dag 20/25cm bij te geven. Dan grazen ze het keurig kort, stampen het niet plat en mesten er ook nauwelijks. Geeft ze een stuk dat breed genoeg is om op te lopen en ze stampen meer plat dan ze opeten.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:15

Caira schreef:

1 meter over een breedte van 20 meter :P

Angela schreef:
Ik ben er voorstander van om niet telkens bijv. een meter erbij te geven, maar om de stukken op te splitsen in bijvoorbeeld 4 stukken, en die ieder stuk een week te gebruiken. Zo kan de rest telkens 3 volle weken rusten. Door telkens een klein stukje erbij te geven, wordt het al opgegeten gras ook nog belast. Door echt grote stukken te ruilen, krijgt het al opgegeten gras echt volle rust.

Bij ons op stal doen ze ook aan strookbegrazing, de wei wordt dan "verzet". Elke dag een strook nieuw gras erbij en om de zoveel dagen wordt de wei aan de andere kant "kleiner" gemaakt. Zo krijgt deze kant weer de kans om te groeien.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:39

In het algemeen: Als het erom gaat om de pony's beter op gewicht te houden, dan zou ik eerder ze telkens een dag extra op het korte gras laten staan, en dan een stukje erbij. Misschien is er wel teveel gras voor wat je pony's eigenlijk zouden moeten eten (er zijn van die pony's die dooreten tot je ze kunt rollen..). Misschien een stuk helemaal lang laten groeien, en dan hooien? Of zorgen dat ze er ook de winter mee door kunnen?

@ts: ik zou eerder voor een halve meter gaan dan voor 3 meter, of het gras moet nu al "hooi op de wei" zijn. Heel lang, droog gras dus. Dan zou ik voor 1 meter gaan. Is echt meer als genoeg. Ze hebben immers ook het korte gras nog!

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:46

Mijn 2 shetten, welshje en cob krijgen iedere dag 2 keer een strook van een halve meter over een lengte van 8 meter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 21:48

Caira schreef:

Maar hoe breed is die meter dan , en staat daar dan hoog gras op , of.... :P

Ik ben ook een voorstander van meerdere stukken wei , zie ook m'n uitleg van de normale weitjes ;)
Maar nu is op de dijkwei het gras dus inmiddels zo hoog geworden dat dat nu even geen optie is anders wordt het een bende.

Vandaar nu de strookjes zodat ze het gras opeten i.p.v. vertrappen en onderscheiten :P

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:52

ong. ook de 13 meter die jij stelt. Er staat idd lang uitgegroeid gras op.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:55

die van mijn krijgen 2x per dag zo'n 30 cm, dus 3 meter is wel veel ja :D wel heb ik kniehoog gras

ook verzet ik bij lange na geen 13 meter in de lengte.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 21:58

Caira : bedankt ! Zal eens een metertje proberen dan.

Maar ze vreten zelfs de Bereklauwen vers op nu (heb ik ze nog nooit zien doen) dus het lijkt net alsof ze honger hebben :P

Loulou : heb je zo'n smal weitje dan dat het nog minder dan 13 meter breed is , of hoe moet ik dat zien , werk je niet met een een hele strook ? :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:11

m'n wei is 30 meter breed, maar ik verzet elke dag maar een paaltje of 2/3. mijn paard is rondgeribt en wordt erg snel dik. m'n shetlander heeft ook niet veel nodig.

ze krijgen dus echt maar heel weinig gras elke dag erbij. verder knabbelen ze de hele dag een beetje aan het gras op de wei wat aangegroeid is. en m'n merrie eet stiekem wel wat meer, want die eet over de draad heen

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:58

loulou schreef:
m'n wei is 30 meter breed, maar ik verzet elke dag maar een paaltje of 2/3. mijn paard is rondgeribt en wordt erg snel dik. m'n shetlander heeft ook niet veel nodig.

ze krijgen dus echt maar heel weinig gras elke dag erbij. verder knabbelen ze de hele dag een beetje aan het gras op de wei wat aangegroeid is. en m'n merrie eet stiekem wel wat meer, want die eet over de draad heen

Dit gebeurd ook bij ons op stal. Wij hebben meerdere weien van allemaal ongeveer 20 a 25 meter breed. Op 1 van de weien staan nu 4 pony's, 2 E, 1 C en 1 B. Zij krijgen 's ochtends en 's avonds een paar paaltjes erbij en die paaltjes worden ook echt maar 30 cm verplaatst. De rest van de dag eten ze inderdaad van het korte gras op de wei. Zijn allemaal ook wel flink wat dikker geworden maar blijven zo met wat beweging mooi in model. De E, C en B worden allemaal al dik van de lucht namelijk. Mijn E mag wat meer maar is de dominanste van het stel dus krijgt automatisch wat meer ;)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:06

Wij hebben een weide van ongeveer 20 meter breed en wij spannen ook een stuk met prikpalen af.
De kant van de weide waar ze opstaan is gewoon kort gras en het stuk daarop we nu elke dag verzetten is gras dat pas gehooid is. Nu hebben ze voor de eerste keer een metertje bijgekregen. Maar normaal verzetten wij ook gewoon een paal of 2 -3 zodat ze over een meter of 5 er 30 cm ofzo bijkrijgen of een hoekstukje. Bij ons staat er een paard en een c-pony op.
Ze kunnen nog wat grazen op het kortere deel en krijgen ook gewoon elke dag hooi bij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 10:24

Jeetje zo weinig joh :oo

Ik wil juist niet dat ze maar blijven plukken en trekken op het deel waar ze al geweest zijn , maar dat ze gewoon elke keer een strookje kort maken , dat vervolgens met rust laten , daarna het volgende strookje kort maken. Ik heb liever dat ze dat lange gras opeten dan dat ze van die jonge sprieten en / of wortels en zand naar binnen werken :)

Maargoed , sowieso vind ik het toch fijner hoe we het normaal doen : gewoon dagelijks een paar uurtjes op een goed gevulde wei , beter voor het gras ook :j

Doen jullie niet weer een stukje "dicht" waar ze al geweest zijn , mogen ze echt constant meer wei waar ze dan weer vers gras krijgen op de stukken waar ze al zijn geweest ?

Ze hebben hier nu nog maar een weitje van 10 , hooguit 15 meter lengte ofzo omdat we net begonnen zijn :P

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 10:34

ja ik maak wel steeds weer een stuk wei dicht, zodat die kan herstellen en aan kan groeien.
het stuk wei waar ze op kunnen loopt eigenlijk in een L vorm : het pad erna toe en dan het stuk wat ik 'open' heb staan van een met of 6 breed en 30 meter lang ongeveer. ik verzet elke dag de draad dus een stukje en zodra ik een weidepaal verder ben, verzet ik de andere draad ook een paal na voren (snap je het nog ;) )

de wei waar ze in het voorjaar in gestaan hebben is nu weer mooi aangegroeid en daar gooi ik ze nu af en toe een uurtje of 3 op. dit doe ik een paar keer per week, afhankelijk van wanneer ik tijd heb om na een paar uur weer na stal te rijden ze weer van de wei af te halen.
ik vind een paar uurtjes op de wei ook het meest ideaal, maar ik heb nu eenmaal niet iedere dag de tijd om na een paar uur weer terug te komen en dan is strookbegrazing toch wel erg makkelijk als je je paard mooi op gewicht wilt houden.

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:12

Wij hebben meerdere weien en te veel gras voor de paarden om alles kaal te krijgen. De wei waar ze nu instaan is een meter of 30 breed en een meter of 80 lang gok ik. Op het moment is die wei helemaal kaal dmv strookbegrazing en nu beginnen ze langzaam met de wei ernaast. Eerst een uurtje erop per dag omdat het gras zo lang is en wanneer dit kleine stukje kaal is mogen ze oa op dit stukje en wordt er een stuk afgezet van de oude wei. Dan doen we weer strookbegrazing in de nieuwe wei en wanneer dit groot genoeg is wordt de oude wei helemaal afgesloten. Wij zitten met 4 pony's dus willen wel genoeg ruimte hebben mochten ze klieren om van elkaar weg te komen.

Ik denk dat het er dus ook aan ligt hoeveel gras je hebt of dat je stukken moet afsluiten. Omdat wij zoveel gras hebben is dit bij ons dus niet perse zo snel al nodig. Heb je minder dan is het noodzaak dat het gras weer zo snel mogelijk aangroeid.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:16

kan je niet die dijkwei eerst laten maaien en hooi of kuil van pakken?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:32

Hier krijgen ze met 5 fjorden (1 zogend) en 2 shetten iedere dag 5 x 20 meter erbij. Per paard zit je dan dus op ruim 14m2. Het gras is redelijk kort en nog hebben de meesten iets te veel vet. Jij geeft 19m2 per paard met veel gras dus ik zou toch echt gaan minderen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 13:38

Het kan zijn dat het lange gras, in de ogen van de pony's stinkt (door oude mest). Zeker als het heeft geregend.
Als gras slecht wordt gegeten, geef ik er de voorkeur aan om het te maaien en te hooien. Op dit moment groeit het gras nog volop. Dus vaak is er genoeg voedsel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 14:07

Hooien is geen optie bij gebrek aan loonwerker die tijd heeft :)

En daarbij : ze vreten het maar gewoon lekker op hoor :P

We ruimen altijd dagelijks mest op en sinds vorig jaar eind van de zomer heeft er geen paard meer gelopen op de dijkwei. Voor vorig jaar zelfs jarenlang niet :) Wei is kort de winter in gegaan.
Dus er zit zeker geen mestlucht aan het gras :)

Het zijn gewoon verwende bokken die liever de sappige korte frisgroene grasjes in de andere weides willen , en de rest van de dag lekker makkelijk hooi uit de netten willen plukken :P

Maar ze zijn nu overstag hoor , grazen het nu mooi kaal en zijn ook weer vrolijk , de mopper-praktijken zijn voorbij , het achtervolgen nog niet :P

Ik zal eens kijken hoe het gaat als ik ze elke ochtend een metertje erbij geef :)

Blase__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:53

Bij mij op stal doen ze 2x in de week 4 meter erbij maar dan heb ik het over ongeveer 20 pony's en paarden die erop staan, ik zal niet elke dag een meter erbij geven als het gras zo hoog is.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:44

afhankelijk van de hoogte van het gras en de breedte van het perceel. Bij heel hoog gras kniehoogte of hoger (perceelbreedte 20 mtr) geef ik een halve meter bij (voor 6 paarden) 2x daags.
Bij de ruinen staan ook met z'n 6én (waarvan een enter) is het gras kuithoogte en geef ik 2,5 meter bij 2x daags.