Mijn paardje staat nu op het land van een heel aardig echtpaar! De man heeft het land toen der tijd gekocht voor z'n dochter, het zijn meerdere stukken aangrenzend aan elkaar maar wel verdeeld. Op foto's van vroeger (en een oude bakletter) kan ik zien dat er ooit ook een soort van bakje heeft gezeten, althans stukje land afgezet waar in gereden kon worden. Dit voldoet eigenlijk prima voor in de zomermaanden, en al helemaal als het wat kaal gegeten is. Maar goed op het moment is er eigenlijk niks, er is een opslag voor hooi (krijgen ze bij gevoerd aangezien de stukjes land nu vrij kaal zijn). Een schuur waar het brok e.d. in staat, en bv. ook de kruiwagen. En dan die stukjes land.
Er zijn stukken met het gras dat hoger komt als je knieën, maar helaas staat daar ook erg veel onkruid en andere planten door. Vind ik persoonlijk erg zonde want op foto's van vroeger te zien was het juist mooi gras! Ze staan nu op stukken kaal gegeten land, en ze krijgen dan elke dag een strook van dat hoge gras erbij. Opzich een prima systeem, echter wordt dan weer niet een stukje afgezet van het al kaal gegeten stuk zodat dat even wat rust krijgt en wat kan aangroeien. En omdat er dus zo weinig echt gras krijgen worden ze met hooi bijgevoerd.
Nog een nadeel is de afrastering, het is eigenlijk 1 groot stuk wat weer is verdeeld tussen langwerpige (wel erg brede!) stroken, dit is het probleem niet maar wel het materiaal waarmee het is gedaan. Het is namelijk van ijzerdraad en grote delen prikkeldraad. In die brede stroken worden stukjes afgezet met prikpaaltjes en gewoon wit lint. Eigenlijk zou de gehele omheinig eens een opknapbeurt kunnen gebruiken, zowiezo al het prikkeldraad vervangen.
Ook zie ik graag dat het land weer mooi in het gras komt en zo heb ik nu bij het stukje waar mijn paardje dus loopt het achterste stukje weer afgezet zodat dat stukje rust krijgt en weer wat bij kan groeien, hoop dat het over het algemeen weer gras word maar ben er bang voor denk dat er flink wat onkruid bij omhoog komt. Elke keer als bij hem dus een strook erbij zet, wil ik bij het achterste strookje dus ook een stuk erbij zetten. Zodat dat opgevemoment een mooi vierkant is wat niet meer zo kaal is ze daar dan naar over kunnen en dan het andere stuk weer wat kan bij groeien. Echter is er nog een groot breed stuk 'over', maar er lopen meer paarden.

Nu is de eigenaar van het land op vakantie en moeten we de gehele onderhoud even zelf doen (vers water, het hooi bij voeren en een stuk erbij zetten), en ik wil hem dus graag een stuk op weg helpen en straks ook wat helpen met het land! Zit sowieso te denken om is aan te kaarten of we met z'n allen (staan meerdere paarden), misschien wat bij elkaar kunnen leggen voor een nieuwe afrastering. Ofwel dat het prikkeldraad vervangen kan worden. Misschien kan er in overleg ook weer een 'bakje' komen.
Mijn vraag is dus hebben jullie tips en ideeën? Ik heb niet de mogelijkheid om een loonwerker in te schakelen, en dit ga ik ook zeker niet zomaar doen! Maar hoe kan ik dus met weinig middelen het toch al mooi aanpakken en de eigenaar op weg helpen?

Groetjes!