Hoe eigenaar weiland helpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Hoe eigenaar weiland helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 20:00

Hoi Hoi!

Mijn paardje staat nu op het land van een heel aardig echtpaar! De man heeft het land toen der tijd gekocht voor z'n dochter, het zijn meerdere stukken aangrenzend aan elkaar maar wel verdeeld. Op foto's van vroeger (en een oude bakletter) kan ik zien dat er ooit ook een soort van bakje heeft gezeten, althans stukje land afgezet waar in gereden kon worden. Dit voldoet eigenlijk prima voor in de zomermaanden, en al helemaal als het wat kaal gegeten is. Maar goed op het moment is er eigenlijk niks, er is een opslag voor hooi (krijgen ze bij gevoerd aangezien de stukjes land nu vrij kaal zijn). Een schuur waar het brok e.d. in staat, en bv. ook de kruiwagen. En dan die stukjes land.

Er zijn stukken met het gras dat hoger komt als je knieën, maar helaas staat daar ook erg veel onkruid en andere planten door. Vind ik persoonlijk erg zonde want op foto's van vroeger te zien was het juist mooi gras! Ze staan nu op stukken kaal gegeten land, en ze krijgen dan elke dag een strook van dat hoge gras erbij. Opzich een prima systeem, echter wordt dan weer niet een stukje afgezet van het al kaal gegeten stuk zodat dat even wat rust krijgt en wat kan aangroeien. En omdat er dus zo weinig echt gras krijgen worden ze met hooi bijgevoerd.

Nog een nadeel is de afrastering, het is eigenlijk 1 groot stuk wat weer is verdeeld tussen langwerpige (wel erg brede!) stroken, dit is het probleem niet maar wel het materiaal waarmee het is gedaan. Het is namelijk van ijzerdraad en grote delen prikkeldraad. In die brede stroken worden stukjes afgezet met prikpaaltjes en gewoon wit lint. Eigenlijk zou de gehele omheinig eens een opknapbeurt kunnen gebruiken, zowiezo al het prikkeldraad vervangen.

Ook zie ik graag dat het land weer mooi in het gras komt en zo heb ik nu bij het stukje waar mijn paardje dus loopt het achterste stukje weer afgezet zodat dat stukje rust krijgt en weer wat bij kan groeien, hoop dat het over het algemeen weer gras word maar ben er bang voor denk dat er flink wat onkruid bij omhoog komt. Elke keer als bij hem dus een strook erbij zet, wil ik bij het achterste strookje dus ook een stuk erbij zetten. Zodat dat opgevemoment een mooi vierkant is wat niet meer zo kaal is ze daar dan naar over kunnen en dan het andere stuk weer wat kan bij groeien. Echter is er nog een groot breed stuk 'over', maar er lopen meer paarden. ;)

Nu is de eigenaar van het land op vakantie en moeten we de gehele onderhoud even zelf doen (vers water, het hooi bij voeren en een stuk erbij zetten), en ik wil hem dus graag een stuk op weg helpen en straks ook wat helpen met het land! Zit sowieso te denken om is aan te kaarten of we met z'n allen (staan meerdere paarden), misschien wat bij elkaar kunnen leggen voor een nieuwe afrastering. Ofwel dat het prikkeldraad vervangen kan worden. Misschien kan er in overleg ook weer een 'bakje' komen.

Mijn vraag is dus hebben jullie tips en ideeën? Ik heb niet de mogelijkheid om een loonwerker in te schakelen, en dit ga ik ook zeker niet zomaar doen! Maar hoe kan ik dus met weinig middelen het toch al mooi aanpakken en de eigenaar op weg helpen? :)

Groetjes!

Anoniem

Re: Hoe eigenaar weiland helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:06

Wat wordt er nu gedaan aan onkruidbestrijding? Hoe kaler de stukjes grond, hoe meer onkruid er voor in de plaats terug zal groeien. Wij hadden na 2 jaar goed spuiten al heel veel bereikt, bijna geen zuring terug te vinden (stond eerst een heel stuk helemaal vol van een meter hoog in het zaad) en de boterbloem ook flink uitgedund. Het idee van strookbegrazing en dan op tijd aan de andere kant ook weer een strook verzetten om het gras te laten rusten is sowieso wel goed. Zorg wel dat het stuk waar je paard staat groot genoeg is dat dat niet teveel kapot gelopen wordt (= meer kans voor onkruid).

Hoe beter je het onkruid tegen gaat, hoe mooier de grasmat, hoe minder kale plekken die onkruid een kans geven, als er al wat anders staat, kan het er tenslotte niet groeien.

De omheining zou ik ook prikkeldraad weghalen als dat mogelijk is, eventueel met elkaar geld in een potje. Wij hadden de vaste omheiningen met houten palen en dan lint er tussen gespannen en het weiland met prikpalen en lint om te verschuiven.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 20:12

Ja er staan ook al mooie houten palen, maar dan met ijzerdraad en prikkeldraad er tussen (de delen om te verzetten zijn dan prikpaaltjes + wit lint). Dat wil ik dus zelf persoonlijk erg graag aanpakken en denk dat met elkaar wat geld in het potje doen dit ook vast wel te realiseren moet zijn! :) Vraag me alleen af wat hiervoor het mooiste is, en ook nog een beetje betaalbaar..?

Op het moment word er niet veel (althans niet dat ik weet) aan onkruidbestrijding gedaan, ik heb ook nooit dingen gezien waarmee onkruid ingespoten kan worden. Ik zit te denken om dat 'kale' stuk (je ziet er wel zand tussen) nu goed in de gaten te houden en maar gewoon alle opkomende plantjes tekkelen en met de hand eruit trekken. Misschien dat je het met gras wat in kan zaaien? (ik weet niet hoor (is zomaar even een opkomend idee), maar er moet toch wel zaad gewoon te verkrijgen zijn wat ook prima voor in een paardenweide gebruikt kan worden?)

Het stuk waar ze oplopen is in elk geval ruim genoeg en ze hebben genoeg om te grazen bij de nieuwe strook, dus dat zit verder wel goed. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:20

Die ogen die je erin kan draaien voor het lint zijn niet zo heel duur, dus dat zullen de kosten niet zijn. Qua lint weet ik de prijzen niet, maar dat zal een wat grotere uitgave zijn. Maar als je een goede kwaliteit lint neemt, zal dat ook wel een tijd meegaan.

Inzaaien met gras kan je proberen .. hier werkte dat niet echt, het onkruid groeit vaak net ietsje vlotter of anders aten de vogels wel al het zaad weg (ondanks wapperende plastic zakjes etc). Spuiten vond ik toch het beste werken, wel even het weer in de gaten houden dat het goed droog/zonnig is een tijdje dat het kan inwerken. Maar de dag erna stonden de vervelende zuring en boterbloem al zielig en kronkelig bij. Wij mengde voor die 2 soorten MCPP en MCPA in zo'n spuitding en dan wat meer dan de aanbevolen dosering, werkte super. Wel opletten dat de paarden er dan een tijdje niet op mogen want het is wel rot spul (zelf ook niet inademen of over je heen krijgen, dus bij veel wind ook niet spuiten).

Mocht je zuring hebben staan, het zaad er op tijd uitknippen werkt ook al erg goed!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:43

Qua weidebeheer inderdaad gras genoeg laten rusten, maar ook bodemonderzoek doen en zuurgraad in de gaten houden. Spuiten is een korte termijnoplossing. Het onkruid wat er op je land groeit laat je zien wat er scheef zit qua zuurgraad en bemesting.

Omheining aanpakken en bak terug halen (loonwerker kan je hier waarschijnlijk wel mee helpen) is zeker fijn voor iedereen. Al zijn de kosten niet mals. Goed bruin lint zoals ik hier heb (galagher 40mm waar de wind geen grip op heeft) is iets van 85 euro voor 200m en je hebt meerdere rollen nodig. Wit lint kan ook, maar het valt vreselijk op en als het niet heel strak en netjes vast zit ziet het er meteen heel armoedig uit.
Om het er netter uit te laten zien kan je in elk geval allemaal dezelfde soort/kleur lint en prikpaaltjes gaan gebruiken, kies dan wel iets wat tegen een stootje kan, in mijn ervaring gaan die plastic paaltjes met al die haakjes makkelijk krom of stuk. Ik heb die semiflexibele (lichtblauw) en waar ik ook goede ervaringen van zie/hoor zijn die heel simpele ijzeren dingen. Paarden zien ze heel goed, maar vanaf de weg vallen ze bijna niet op.

Maak een goede boodschappenlijst en reken uit wat alles gaat kosten voordat je begint. Voordat je het weet ben je anders honderden euro's verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:54

Toch kan je met spuiten wel veel bereiken al, wij hebben nooit bodemonderzoek gedaan, weet ook niet wat voor kosten daar aan vast zitten? Maar hoe wij spoten was het onkruid wel elk jaar minder en aan het verdwijnen. Moesten we het eerste jaar alsnog overal zaad wegknippen, dat was het laatste jaar niet meer nodig .. hooguit 10 plantjes verdwaalde zuring in plaats van hele plekken. Ik zou niet weten hoe het met hetzelfde beleid verder zou gaan, want sta tegenwoordig ergens anders met mijn paard. Maar om een begin te maken en de meeste onkruid vast weg te krijgen en meer gras ervoor in de plaats zal het denk wel effectief zijn. Daarnaast bodemonderzoek doen is natuurlijk het meest ideale, maar daar moet je dan wel goed in willen investeren, ook wat betreft de resultaten wat er beste kan gebeuren.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 22:04

Bedankt, ik zal eens kijken of ik wat foto's kan maken van wat er groeit (dat kan voor een kenner vast al het e.e.a. duidelijk maken! :) ), ik zet het alleen niet openbaar op bokt daarvoor moet ik even iemand hebben die er wat verstand van heeft en mij daarin wil helpen. :o

Een loonwerker kan ik echt niet zomaar inschakelen, dus het hele land om laten ploegen, opnieuw inzaaien, laten bemesten e.d. is voor mij niet te doen. Ten slotte is het mijn land niet, dat is iets wat ik echt aan de eigenaar van het land moet overlaten. Hem helpen waar ik kan doe ik wel al te graag! Het spuiten zou ik eens aan hem willen voorstellen. :) Paardenmest over het land verspreiden is dacht ik een no go?

We hebben zowel witte prikpaaltjes als die ijzeren, die ijzeren zijn een stuk sterker inderdaad maar goed het is ook geen land wat je van de weg af ziet. Het ligt vrij afgezonderd. Ik zie het liefst bruin of groen draad/lint, maar dat is gewoon ook even een kwestie van overleggen met elkaar (en vooral met de eigenaar van het land). Ik heb geen idee hoe groot het land ongeveer is, maar als ik globaal even via maps kijk en dan dat meetstukje onderaan aan houd is het zo'n 150m bij 60m, wat weer is verdeeld in brede rechthoeken. Denk dat het ongeveer 30/40 bij 60 is elk stuk..

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:12

Wij spuiten de weiden eens per 2 jaar en het is zo goed als onkruid vrij :) Waar het bij de buren vol met onkruid staat is het hier mooi gras.

Een goede optie is ook doorzaaien (liefst in het najaar ivm onkruid). Rust is inderdaad ook erg belangrijk voor het gras. Gras wordt vaak afgegraast tot het groeipunt (punt waar het gras zich vertakt), na het afgrazen zijn die groeipunten erg gevoelig. Daarom is het voor het herstel van het gras het best om wat kaalgevreten is af te zetten zodat dat weer bij kan komen.

Let wel op bij ridderzuring, het zaad wat daar afkomt kan nog 60!!! jaar kiemen nadat het op de grond is gekomen, erg goed uitkijken dus bij zaadvorming, het best is helemaal uitsteken met penwortel erbij.

Ook is het bodemonderzoek een goede! Paardenmest verzuurt namelijk de bodem, voor grasgroei is een aparte PH waarde nodig, weet ik zo niet uit mijn hoofd. Daarom kan het dus nodig zijn om kalk bij te strooien zodat de PH waarde weer opgekrikt wordt tot het ideale.

Kijk eens of je een beetje kunstmest mag verspreiden, of runderdrijfmest laten injecteren, eventueel mengmest.

Als je meer wilt weten laat maar horen!

Edit: foto's wil ik je wel mee helpen! Mag je me mailen, stuur maar even een Pb voor mijn email-adres.

Ik ben op school bezig geweest voor mijn spuitlicentie die ik nu binnen heb dus weet aardig wat van onkruid af ;)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 20:13

In elk geval al overleg gehad met 1 iemand die er staat, en zij was wel erg open voor de omheining idee aan te pakken. En wil ook graag geld bij leggen dan! :)
Dat scheelt dus weer, ga dat ook zeker straks voorstellen aan de eigenaar van het land. ;)

Het onkruid heb ik even PB contact overgehad met Kim14, het ziet erna uit dat er flink gespoten mag gaan worden, mijn vraag is alleen even hoe dit aan te pakken? Neem niet aan dat je direct het hele land aan kan pakken ivm giftig voor paarden e.d. Maar nu komen er direct vragen naar boven; tja wat voor spul ben je nodig? Hoe moet je dit aanpakken? Wanneer beste tijd? Kan dit bv. gewoon deze maand en augustus? Of juist beter in het najaar, voorjaar, of winter?

Heb trouwens foto's van het onkruid, wie hierin kan helpen mag/kan pb'en. :)