Hoeven en honing?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

Hoeven en honing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 10:56

Ik heb met de zoek opdracht gezocht, maar kon het antwoord op men vraag niet vinden, dus maar even een nieuw topic.

Mijn merrie heeft ontzettend slechte hoeven, altijd al droog geweest en brokkelen.
Het brokkelen verergerd echt naar mate ze ouder wordt (ze is nu 6 jaar)
Naast dat brokkelen, groeien der hoeven ook best traag en is de witte lijn los, waardoor der hoefrand erg zwak is.
Nu is het zo dat ze niet op de buitenrand van der hoef loopt (geen idee hoe dat heet :Y) ) maar echt op de zool van der hoef, omdat die sneller groeit, en de buitenrand eigenlijk direct weer afbrokkelt.
Dit is eigenlijk altijd wel al zo geweest, maar niet in de mate dat het nu de laatste maanden is.
Mijn smid vind het ontzettend raar dat mijn paard niet kreupel is, omdat de zool best gevoelig zou zijn.
Mijn paard zelf loopt niet anders dan anders, en rent nog altijd met veel overtuiging rond :j

Nu vette ik der hoeven dagelijks in met slaolie, nadat ik der benen had natgemaakt.
Alleen de hoeven nat maken zonder invetten hielp niet, dan brokkelen de hoeven zo erg dat paardlief mank wordt.
Nu had ik gehoord om honing bij de olie te doen en daarmee in te vetten, maar de honing bleef gewoon onderaan in de olie zitten.
Dus nu spuit ik der benen af en dan houd ik de hoeven zo'n 10 minuten vochtig, waarna ik ze met honing inwrijf, en slecht nog 2-3x per week invet met slaolie.

Nu komt het probleem: Paard lief der zool wordt helemaal wak. Dagelijks zitten er steentjes in de zool, die dan een put maken. Ik verwijder het elke maal 's avonds.
Maar vroeger had ze dit probleem helemaal niet! Dus de zool waar ze op steunt, omdat ze niet anders kan, zit vol met putten!
Je kan ze de zool met de hoevenkrabber weg krabben, en dan zie je een witte zool, terwijl paardlief zwarte hoeven heeft.
Is dit door de honing of door het water? Verder brokkelen der hoeven langs de buitenkant nog steeds af |(

Ik ga vandaag achter hoefschoenen, zodat er geen steentjes meer in der zool kunnen en de hoef wordt beschermt, hopelijk brokkelt het dan wat minder.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Stal is niet nat, en hoeven worden 2x per dag uitgekrabd.
En heeft er iemand de gouden raad? *D

meggiemeg

Re: Hoeven en honing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:10

Helaas heeft niet elk paard goede hoeven, wat zegt je hoefsmid hier verder over?

Daf_Win

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:15

Als je de "oude"zool weg krabt dan krijg je ook een "nieuwe" witte zool. Ook al heeft je paard een zwarte hoef. Dat is volgens mij niks raars.
Ik gebruik voor mijn merrie een hoefvet om haar hoeven niet te laten brokkelen. Het werkt super goed en de smid ziet een duidelijk verschil als ik ze niet invet.
Het is erg mooi vet, natuurlijk product. Alleen misschien een vies idee. Het is namelijk vet uit de manen van gestorven/dode paarden. Dit vet wordt uit de manenkam gehaald en gekookt tot een goede substantie. Ik kan ik kopen bij de smid. Werkt super goed en ziet er niet vies uit hoor.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 11:19

Daf_Win schreef:
Als je de "oude"zool weg krabt dan krijg je ook een "nieuwe" witte zool. Ook al heeft je paard een zwarte hoef. Dat is volgens mij niks raars.
Ik gebruik voor mijn merrie een hoefvet om haar hoeven niet te laten brokkelen. Het werkt super goed en de smid ziet een duidelijk verschil als ik ze niet invet.
Het is erg mooi vet, natuurlijk product. Alleen misschien een vies idee. Het is namelijk vet uit de manen van gestorven/dode paarden. Dit vet wordt uit de manenkam gehaald en gekookt tot een goede substantie. Ik kan ik kopen bij de smid. Werkt super goed en ziet er niet vies uit hoor.

Ja maar het lijkt wel alsof der zool te wak is, en dat heb ik alleen maar bij paarden gezien die hoefrot hebben.
Vandaar dat ik niet weet wat ik ermee moet doen, aangezien der buitenrand wel gewoon nog erg droog is en ze helemaal geen vuile stal heeft en der hoeven 2x per dag worden uitgekrabd.

Weet je hoe dat vet noemt?

@meggiemeg: hij hoopt ook dat de hoefschoenen gaan helpen, en heeft aangeraden om biotine te voeren, maar dat lijkt niet bijster te werken. Ik heb echt al verschillende soorten geprobeerd en geen enkele die der hoeven beter maakt.
De honing kende hij niet, en nu krijg ik hem niet te pakken want hij is op vakantie.Dus enkel voicemail.

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:50

Mijn pony had dat ook en toen ben ik hoof moist gaan gebruiken; dagelijks erop smeren. Ik geloofde er niet in maar je moet toch wat proberen als je al heel veel gedaanhebt. Bij mijn pony werkte het super; de hoeven waren minder brokkelig en veel minder droog. dat spul hebben ze bij de paardendrogist en is niet zo heel duur; de moeite om te proberen waard denk ik!!!

Daf_Win

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:05

Ik weet niet de naam van het vet. Ik zal het eens even navragen. Ik koop het altijd in een grote emmer, waar je best lang mee doet. Als ik de smid zie, vraag ik het.

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:26

ik heb een pony gehad die ook regelmatig scheuren in zijn voeten had en mij werd door de hoefsmid bloemenhoning aangeraden.. gewoon te koop in de winkel en werkt super !

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 16:58

Ik ga een kijken voor die hoofmoist dan :j
Misschien worden der zolen zo wak van biotine die ze nu sinds een goede 2 weken krijgt, kan dat al?
Maar dan zouden haar hoeven aan de buiten kant ook minder droog moeten worden lijkt me, en dat is neit het geval.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:00

Ik heb Lanoline gehaald bij de apotheek,1 kilo voor 35 euro. Ik doe er heel lang mee en het werkt super,ik hoef het maar zelden te smeren.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:55

JE zou ook een voedingssupplement kunnen gaan geven bijv biotine.. Duurt even voor het werkt maar dan kweekt ze wel van binnen uit betere hoeven.. Heeft bij mijn paard destijds goed geholpen.
Succes!