Mijn merrie heeft ontzettend slechte hoeven, altijd al droog geweest en brokkelen.
Het brokkelen verergerd echt naar mate ze ouder wordt (ze is nu 6 jaar)
Naast dat brokkelen, groeien der hoeven ook best traag en is de witte lijn los, waardoor der hoefrand erg zwak is.
Nu is het zo dat ze niet op de buitenrand van der hoef loopt (geen idee hoe dat heet

Dit is eigenlijk altijd wel al zo geweest, maar niet in de mate dat het nu de laatste maanden is.
Mijn smid vind het ontzettend raar dat mijn paard niet kreupel is, omdat de zool best gevoelig zou zijn.
Mijn paard zelf loopt niet anders dan anders, en rent nog altijd met veel overtuiging rond

Nu vette ik der hoeven dagelijks in met slaolie, nadat ik der benen had natgemaakt.
Alleen de hoeven nat maken zonder invetten hielp niet, dan brokkelen de hoeven zo erg dat paardlief mank wordt.
Nu had ik gehoord om honing bij de olie te doen en daarmee in te vetten, maar de honing bleef gewoon onderaan in de olie zitten.
Dus nu spuit ik der benen af en dan houd ik de hoeven zo'n 10 minuten vochtig, waarna ik ze met honing inwrijf, en slecht nog 2-3x per week invet met slaolie.
Nu komt het probleem: Paard lief der zool wordt helemaal wak. Dagelijks zitten er steentjes in de zool, die dan een put maken. Ik verwijder het elke maal 's avonds.
Maar vroeger had ze dit probleem helemaal niet! Dus de zool waar ze op steunt, omdat ze niet anders kan, zit vol met putten!
Je kan ze de zool met de hoevenkrabber weg krabben, en dan zie je een witte zool, terwijl paardlief zwarte hoeven heeft.
Is dit door de honing of door het water? Verder brokkelen der hoeven langs de buitenkant nog steeds af

Ik ga vandaag achter hoefschoenen, zodat er geen steentjes meer in der zool kunnen en de hoef wordt beschermt, hopelijk brokkelt het dan wat minder.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? Stal is niet nat, en hoeven worden 2x per dag uitgekrabd.
En heeft er iemand de gouden raad?