paard wassen trekt dazen/horzels aan ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xnicotina

paard wassen trekt dazen/horzels aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 23:37

Ik heb nu met de warme dagen die zijn geweest mijn paard een
aantal keren geprobeerd te wassen / afspuiten, maar zodra ik dat doe,
lijken de dazen overal vandaan te komen. Hoe kan dat ? En wat kan ik doen ?
Mijn merrie is 3, en moet nog veel leren, waaronder het afspuiten, maar de dazen
werken niet echt mee in het hele proces.
Iemand anders met dit probleem, of nog mooier, de grote oplossing ?

Groetjes

xnicotina

Re: paard wassen trekt dazen/horzels aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 09:59

Niemand ?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:01

Ik heb geen idee. Lees even mee!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:04

Als hij gezweet heeft kun je hem beter in een vochtige ondergrond laten rollen (zand)

Bij het afspuiten activeer je het zweet.. en daar komen ze op af. Als je paard eenmaal "zweetvrij" is
zullen ze hem minder steken. Het lekkerste is voor hem afspuiten en dan lekker in het zand
laten rollen.. doe ik meestal.. en als ze dan droog zijn doe ik uit de liezen en tussen de voorbenen even
voelen of er veel zand zit, zo niet laat ik ze lekker lopen. Hoe smeriger ze zijn door de modder hoe minder ze
gestoken worden.

Maar wij hebben de spuitplaats binnen en daar komen bijna geen dazen.. die hebben wij voornamelijk bij het land..
dus voor mij is het een goede optie om eerst af te spuiten en te laten rollen en daarna pas de wei op.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:09

Nou als ik mijn paarden alleen al ga wassen zonder dat ik ze gereden heb komen ze er al op af.
Bij het water zitten ze hier ook veel meer op de een of andere manier lijkt het wel of ze daar op af komen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:16

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:19

Dat zou heel goed kunnen.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:26

Het klopt inderdaad dat als je je paard wast, er dazen op af komen! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:28

Wij hebben bij de stallen alleen een paar verdwaalde vliegen. In de buitenbak hebben we wat vliegen, en
100 tot 200 meter verderop hebben we vooral dazen.. niet gigantisch veel maar wel genoeg om de paarden
te pesten. (op de wei, ook langs het water)

Waarom ze bij stal zelf weinig komen weet ik niet.. want het ligt allemaal vrij dicht bij elkaar, maar goed, ik
ben er erg blij mee :P

Maar wel vervelend idd... afspuiten is juist zo lekker voor de paarden.. mag geen belemmering zijn.. anders proberen
zo'n val te maken??

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:29

Ze houden niet van schaduw, in de stal komen ze nooit als ik daar met mijn paard inloop vliegen ze er meteen af.......

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:20

Inderdaad hier dezelfde ervaring.
Daarom droog ik m'n paard voor zover het gaat lekker af.
En daarna spuit ik hem in met Atex Daas. Dat werkt prima zo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:43

Hm nou ja ligt eraan wat je verstaat onder wassen. Als je daarmee bedoelt nat maken na het rijden dan trekt het idd dazen aan. Maar was je je paard met een shampoo, het liefst een citroenshampoo ofzo, dan remt het juist de dazen.
Beste is gewoon Veerust erop spuiten. :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:49

Ik was mijn paard ná het rijden....hij is warm, bezweet en stinkt en dáár komen ze op af.
Dus wanneer je wast en je paard met zweetmes droog trekt ( is ook beter voor de afkoeling dan water erop laten overigens) en lekker laat rollen is het dazenaantal beduidend minder. Ik spuit ze ook nog even in met dzenspray daarna.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:52

Ik spons mijn paard na het rijden ook af, maar die mag daarna nog even rollen in de bak als ze wil en anders rolt ze zelf wel meteen in het land. Toch hebben we op stal weinig tot geen last van vliegen/dazen.Dit was op mijn vorige stal anders.. daar hadden we juist heel veel vliegen/dazen en daar kreeg ze dus ook een vliegendeken op in het land.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:59

ik heb/had hetzelfde probleem, maar ik gebruik nu lavender fresh. Heerlijk ruikend goedje waarvan je een dopje in een emmer water oplost en waar je mee afsponst (kan ook nadat je afgespoten hebt even na-sponsen). Ten eersten worden ze er super schoon van, ze drogen er sneller/makkelijker van op en je wast het zweet er echt goed mee weg. Daarna een beetje anti daas / deet sprayen en paardje heeft nergens meer last van. Voor die van mij werkt het super ;)

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 19:01

Ja dit heb ik idd ook wel eens gehad ik denk dat het komt door als het paard gezweet heeft en dan ruiken die dazen de geur daarvan en dan komen ze erop af.
Het kan denk ik gewoon komen door de paardengeur daar komen ze ook op af.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:27

Ik spuit met dit weer mijn paard af na het rijden en laat hem vervolgens rollen in de bak. Hij is dan voorlopig voldoende gepaneerd om vliegen en dazen af te weren.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:29

_Dune_ schreef:
Ik spuit met dit weer mijn paard af na het rijden en laat hem vervolgens rollen in de bak. Hij is dan voorlopig voldoende gepaneerd om vliegen en dazen af te weren.

Same here. Balen want ik heb een schimmel die dan mooi bruin/grijs de wei weer op gaat, maar zo hebben ze er minder last van.

Elke keer wassen zou ik niet doen. Dan haal je de beschermlaag weg.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:32

Tja die van mij is bont, en na zo'n beurt dus egaal zandkleurig :+ Ach, ik doe het voor mijn paard, niet voor mezelf. De volgende dag is hij altijd weer mooi schoon. Dat zand neemt ook nog extra vuil weg als het eraf valt.

EJMx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 23:04

Ik spuit na het rijden ook mijn paard af en laat hem inderdaad rollen. Zat gisteren wel te twijfelen aangezien je bij ons lek wordt gestoken door de vliegen. Heb zoveel mogelijk zand er later afgehaald en toch maar even de vliegendeken erop gedaan :)

xnicotina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 06:43

ik rij nog niet, ze moet nog ingereden worden. Maar ik ga zeker eens proberen met citroenshampoo, en mischien schaf ik ook wel ff atex daas aan. Proberen is me zeker de moeite waard. Na t wassen lat ik haar ok altijd de wei in, om te rollen in t zand bakje wat ze zelf hebben gecreeerd.
Bedankt iedereen.
Nu maarsnel weer aan t werk

brigitte145

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:54

Ik weet dat ze op paarden zweet afkomen dat is sowieso. masar water weet ik niet..

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:09

Ik denk dat ik de oplossing heb!
ik heb afgelopen dagen (ook mde nav dit topic) mijn paard in de gaten gehouden ivm de vele dazen bij ons en het afslpuiten. Na het afspuiten moest ik hem inderdaad "redden" met Atex dazenspray.. Wat ik nu doe is nadat ik hem afgespoten heb, een flinke scheut citronella (gewoon voor het huishouden om schoon te maken +/= 80 ct een fles) en een flink scheut azijn (gewoon natuurazijn +/= 1,- euro de fles) op een spons waarmee ik alle zweetplekken even goed inwrijf (vooral oksel, billen, buik, hals (voor de rijdende mensen) zadelplek). Vervolgens even laten staan en nog een keer naspoelen en droog trekken. De geur van citronella en azijn maskeren het zweet volledig en houden beestjes een beetje op afstand. Zodra hij wat is opgedroogd spray ik hem nog in met Atex / vliegenspay .

Wat je ook zou kunnen doen is een flinke scheut van beide in een emmer met water en dan afsponzen en even naspoelen. Zo was je namelijk ook niet elke keer met shampoo, is veel beter voor zijn lijf, zeker wanneer zoals nu het weer omslaat...

Bij mij werkt het super en het is erg voordelig (veel voordeliger dan mijn eerdere suggestie en het werkt ook iets beter).

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:28

Dat is inderdaad ook een oplossing als ik het zo hoor! :j

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:29

Ja het werkt tot nu toe super :j