ik heb een haflinger ruin van 14 jaar oud. hij staat 24/7 buiten.
ik reed hem altijd in de winter overdag. ik ben van baan veranderd. nu moet ik s avonds rijden. \heeft iemand ervaring met paarden bezweet in de wei zetten s avonds in de winter? kan dit?
ben benieuwd naar jullie reactie.
sorry al mij topic hier niet goed staat.
Tigra_
Geplaatst: 01-07-11 23:21
Zolang je zorgt dat de huid droog is kan het geen kwaad als de vacht nog nat is.
Jeanine93
Geplaatst: 01-07-11 23:22
Nou, dan sowieso heel goed uitstappen met een zweetdekentje en daarna even ernaast lopen, hem een zweetdeken op doen en lopen zodat ie bijna helemaal droog is.
kraakte
Geplaatst: 01-07-11 23:23
ja ik heb hier ervaring mee, mijn zus heeft een fjord en die staat ook 24/7 in de wei. in de winter na het lessen zorgen we er gewoon goed voor dat ie goed uitgestapt was (dus afgekoeld) en daarna tijdens het brokken geven even een zweetdekentje erop voor het ergste zweet. daarna gaat iet gewoon de wei weer op! hij is in alle 9 jaar nooit ziek geweest dus. het is ook zo dat ze er pas last van krijgen wanneer het vocht de huid raakt, echter paarden hebben een zeer inventief afvoersysteem wat betreft een natte vacht, het zweet wordt direct naar de haren getransporteerd zodat de huid niet afkoelt. wel zorgen dat je paardje goed afgekoeld is natuurlijk, anders kan het zijn dat ie de volgende dag erge spierpijn heeft.
uiteraard zet ik hem er alleen afgekoeld in. dat doe ik overdag ook.
@ kenyada fijn dat je er ercaring mee hebt. geeft me toch weer een ander beeld.
_Dune_
Geplaatst: 02-07-11 07:50
Kan inderdaad geen kwaad hoor, zolang ze goed op adem zijn en afgekoeld zijn, mogen ze best bezweet op de wei. De mijne staat nu ook 24/7 buiten en die zet ik ook bezweet terug in de wei. Hij is nog nooit ziek geweest.
fairmaiden
Geplaatst: 02-07-11 21:54
Als je zorgt dat je je pony goed hebt uitgestapt dan heb je al een goede start gemaakt Wij zetten de paarden na arbeid als ze erg nat zijn nog een paar uur of een nacht op stal, maar als het meevalt en ze zijn nog wel nat, dan een ongevulde deken erop voor de nacht. Zolang je je pony niet kletsnat direct na het rijden terwijl hij nog geen coolingdown heeft gehad in het land zet, dan kom je volgens mij een heel eind
Ik kijk altijd naar het weer. Als het niet al te hard waait dan kan het geen kwaad. Als het wel waait dan koelen ze sneller af en kunnen ze wel verkouden worden. Maar ik neem aan dat dit alleen geldt als de onderhuid nog nat is. Als je goed uitstapt is die als het goed is droog. Die van mij gaat iig na goed uitstappen zo de wei in. Als het echt hard waait dan krijgt ze haar pluk hooi in de schuilstal. Ik gebruik zelden een zweetdeken, enkel als we met de trailer weg zijn geweest.
ja hoor, ook s' avonds in de winter, zelfs als het vriest. Al houd ik er dan extra rekening mee tijdens de training dat ze minder nat wordt en nog wat langer uitstappen. Mijn pony is daar nog nooit ziek van geworden.