Hoe rijbak aanleggen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moniiquee

Hoe rijbak aanleggen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 17:24

Hallo!

Op dit moment heb ik altijd in een weiland gereden, nu zijn er dus inmiddels door de jaren heen veel stukken kapot gereden. Maar alsnog blijft het gras veel groeien, waardoor de hoefslag er heel erg in is gereden. Waardoor ik niet zo makkelijk meer kan afwenden. Nu hebben we al verschillende keren, dit weer recht gemaakt. Alleen het probleem komt telkens terug..
Nu wil ik dus eigenlijk van het gras af en dus een echte rijbak aanleggen. Maar zonder torenhoge kosten..

Ik dacht om de bovenste gras laag, door een klein kraantje er af te schrapen. En dan evt. met een gif spuiten, zodat het gras niet meer terug komt.
Maar zou dit voldoende helpen?? Mijn vraag is daarom, hoe hebben jullie in zo'n situatie jullie bak aangelegd? Zonder een dure drainage of bodem. Aangezien ik maar recreatief rij, hoef ik geen dure bodem :)

Alvast bedankt voor antwoorden!

X_Linz_X

Re: Hoe rijbak aanleggen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:26

stipje,
volg dit even

wij hebben overigens een erg goed gedraineerde buitenbak, maar dit is niet wat je zoekt,
maar ik ben toch nieuwsgierig

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:19

Klinkt hier als mijn vroegere situatie :)
Ik heb jarenlang in de wei gereden, tot wij besloten een rijbak aan te leggen. Mijn vader heeft een klein kraantje en we dachten dat het heus wel mee zou vallen. Wel, zet dat kleine kraantje al maar uit je hoofd. We hadden wel iets dieper gegraven dan enkel het bovenste laagje, maar het duurde best lang voor een klein stukje.. Later hebben we dan toch de 'grote middelen' ingezet. We hebben helemaal geen gedraineerde buitenbak, maar doordat het gebied redelijk hoog gelegen is, hebben we nooit wateroverlast ofzo. We hebben dus enkel de kosten gehad voor de werken met de grote kraan.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:38

Ik heb een stuk van mijn wei om laten keren door een loonwerkers bedrijf(zwarte zand naar onder, witte zand naar boven),kostte 600 euro.
Op zich heb ik nu een prima bak, hij is alleen als het erg droog is wat zwaar,maar aangezien wij ook alleen maar recreatief rijden is dat niet zo'n probleem,ik ben er erg blij mee.
Deze optie kan alleen met zandgrond!!

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 20:16

Wat voor bodemsoort hebben jullie? Zand, leem, veen, klei?

Als jullie zand hebben zitten (niet te diep natuurlijk) kun je het aardig goedkoop houden door een stuk om te laten keren. Dan draineren en omheinen.
Zit je op klei, veen of leem dan zul je echt zand moeten laten komen. Drainage ben je dan ook echt nodig. Vaak word er dan ook nog anti-worteldoek onder gedaan. Dus dat loop aardig in de kosten.

masyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:40

ik reed bij mij oude huis ook altijd in een wei, maar mijn vader heeft een witte grond overheen gedaan. maar dan meot wel de grond eronder stevig zijn, niet zo'n blubber weidje. :P

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:44

Ik denk dat jouw plan je probleem niet oplost. Als je een bak, hoe goed ook, niet regelmatig bijhoud (slepen, indien nodig lostrekken en sproeien) rijd er overal een hoefslag in. Als je die mogelijkheden niet hebt kan je beter zorgen dat je afwisselend op verschillende plekken in de wei rijd zodat je hoefslagvorming voorkomt.

Omkeren van de grond (gele zand naar boven halen) kan op sommige plaatsen heel goed werken, op andere juist helemaal niet. Zit er bijvoorbeeld teveel leem in de grond, dan word je bak glad. Ook kan het zijn dat de grond te los blijft en je bak dus te zwaar.

Wat je het beste kan doen is dus advies vragen aan iemand die jouw grond komt bekijken. Graaf een gat, kijk wat er onderin zit en bespreek de mogelijkheden.

Hoe dan ook, iedere bak valt of staat met onderhoud!

moniiquee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 16:45

Maaiike94 schreef:
Wat voor bodemsoort hebben jullie? Zand, leem, veen, klei?

Als jullie zand hebben zitten (niet te diep natuurlijk) kun je het aardig goedkoop houden door een stuk om te laten keren. Dan draineren en omheinen.
Zit je op klei, veen of leem dan zul je echt zand moeten laten komen. Drainage ben je dan ook echt nodig. Vaak word er dan ook nog anti-worteldoek onder gedaan. Dus dat loop aardig in de kosten.

We zitten op zand :j

Bedankt voor de tips allemaal.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:40

hou je er rekening mee dat je voor het aanleggen van een bak over het algemeen vergunning nodig hebt