Welke bodembedekking als alternatief voor stro??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Welke bodembedekking als alternatief voor stro??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 21:14

Beste allemaal,

mijn haflinger staat nu op stro, maar door de slechte kwaliteit van het stro op stal overweeg ik om mijn haflinger op eigen kosten op een andere bodembedekking te zetten.

Ik heb in het verleden vlas gehad, in princiepe beviel dit goed, maar ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn over de verschillende bodembedekkers.
Zelf heb ik een erge stofallergie waardoor het belangerijk is dat het stofvrij is aangezien ik de stal met ander strooisel zelf zou moeten mesten, ook zoek ik iets wat geen rotstraal veroorzaakt ( deze ervaring hebben we bij krullen gehad ) en onderhoudsvriendelijk dus weinig werk.
Liefst niet te duur, en geschikt voor een buitenstal, wel gewoon met deur erin dus geen loopstal.

Wat kunnen jullie ons adviseren en waarom??

Bedankt _/-\o_

_KellyAV

Re: Welke bodembedekking als alternatief voor stro??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:33

wij hadden een tijdje geleden een soort zaagsel. Het waren geen houtkrullen en ook geen vlas maar kan niet op de naam komen. Mij beviel het wel alleen als je eenmaal moest uitmesten was het echt een hoop werk. Nu hebben we weer gewoon stro omdat dat toch makkelijker en goedkoper was ;)

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:57

hier staan de meeste paarden op aubiose.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:05

Toch adviseer ik vlas! Ben er nog steeds helemaal weg van!!

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:09

Heb je dan slechte ervaringen gehad met vlas? Bij ons staan ze namelijk op vlas (en de merries met jonge veulens op stro). Vlas bevalt bij ons echter goed. Wanneer je pony snel last heeft van gewrichtsproblemen e.d. zou ik wel adviseren een kunstof bodem in je stal te laten leggen. Deze geven iets mee wat prettiger is voor de gewrichten en het zorgt voor minder vuil vlas, dat scheelt op lange duur ook weer in de kosten van je vlas gebruik. :)

Suckerpunch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:48

Tendance schreef:
Toch adviseer ik vlas! Ben er nog steeds helemaal weg van!!

vlas is super ja, absorbeerd goed, word niet te nat ook! alleen dan moet je paard er niet van snoepen, maar geloof dat haar paard er al op gestaan had? Ik zou je dat ook aan willen raden.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:50

Hier staan ze op gehakseld koolzaadstro. Bevalt super. Je moet er alleen op letten dat je de fijn gehakselde variant hebt, die neemt meer vocht op. Voorheen hadden we vlas, maar dat wordt bij vochtig weer veel te nat. Het gehakselde stro blijft bovenop veel droger.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 07:48

bEDANKT ALLEMAAL VOOR DE REACTIES, NEE HET VLAS BEVIEL GOED MAAR IK LEES OOK GOEDE VERHALEN OVER DAT GEHAKSELDE KOOLZAADSTRO EN HENNEP.
vANDAAR DAT IK BENIEUWD WAS NAAR HET VERSCHIL, IS HET VEEL DUURDER OF BETER?

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:23

Mijn paard staat gewoon op zand :)

Zou veel te kostelijk zijn om een inloopstal van 9x5 te voorzien van stro

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 10:29

Het gaat hier niet om een loopstal maar een gewone stal, met buitenluik, dus zand is niet belangerijk en word eigenlijk ook niet naar gevraagd ;)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:36

Hier ook erg goede ervaringen met vlas. Stofvrij, makkelijk schoon te maken, vrij makkelijk met afvoeren.

Ze heeft heel even op luzerne gestaan, maar dat beviel helemaal niet. Stal bleef nat en sopte echt. Onze staleigenaar vond het ook erg vervelend met uitmesten.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 10:40

En wat zijn dan de ervaringen met de merken, bijvoorbeeld Lin-o-Star vlas??

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:43

de mijne staat io biobed vlas. :-) en deze winter doe ik het opnieuw was echt handig.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:04

Hier staan alle paarden op houtkorrels.
Vroeger had ik strokorrels, maar houtkorrels hebben meer voordelen en zijn goedkoper (in alle opzichten).
Houtkorrels vragen wel om een ander 'uitmestbeleid' dan bv stro, en ook moet je ervoor zorgen dat de paarden 'wat te knabbelen hebben'. Ander stalmanagement dus, maar zeker op lange termijn (minimaal 1 jaar) veeeeeel voordeliger en gezonder in gebruik (minder werk met uitmesten - minder zwaar werk - geen stof - geen schimmels - makkelijke opslag - minder afvoer - etc.)

heuvel2407

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:36

Wij hebben ook vlas in de stal gehad.
Vind het wel wat lastiger mesten maar op zich staan de paarden wel droger

_Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:47

Ook ik gebruik vlas als bodembedekking, is super handig in gebruik en scheelt een hoop kosten van afval en dergelijke. Heb jaren mijn paarden op stro gehad, maar de overgang naar vlas viel me alles mee. Eerst deed ik onder vlas en bovenlaag stro, wat ik langzaam heb afgebouwd tot alleen vlas.

snellemerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:03

Mijn ervaring uit de praktijk:

Vlas, neemt prima vocht op, makkelijk uit te mesten maar ... composteerd snel dus snel een plakkoek.20kg per zak kost hier in de buurt ca 6,- per 20 kg ( basis 3 zakken daarna gemiddeld 1 per week)

Hennep, neemt prima vocht op en composteert minder snel waardoor het langer droog blijft. zakken 15 kg, kost hier in de buurt ca 6,- per zak (basis 4 zakken daarna 1 a 1,5 zak per week)

Koolzaadstro middelmaat gehakseld ( er is ook grof of heel fijn te krijgen. grof is lastig want dit schud je niet makkelijk door de tanden van de mestvork en fijn wordt snel een plak) Koolzaadstro neemt wat mijn ervaring betreft het beste vocht op van allemaal (!) en composteert niet zo snel ( het kan zijn dat dit minder goed af te voeren zou zijn, heb ik geen last mee) zak 20kg. per zak kost dit hier in de buurt ca 5.50. ( basis 3 daarna gemiddels 3/4 a 1 per week)

Ik heb alle soorten langere tijd geprobeerd en kom dus duidelijk uit op koolzaadstro.( prijs kwaliteit verhouding en gemak) Mijn leverancier hakselt zelf en kan zo goedkoop leveren omdat hij niet te maken heeft met een tussenhandel.
En heel belangrijk, geen stof! Natuurlijk bij alle soorten wel die fijntandige mestschep gebruiken, dan "filter' je de mestballen er zo uit! De paarden staan e liggen altijd lekker droog en warm