Hoeven uitkrabben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chiba

Hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 20:59

Ik heb moeilijkheden om de hoeven van mijn 4-jarig paardje uit te krabben. Hij geeft ze meestal wel. Ik moet wel eerst moeite doen om het te vragen. Als ik zijn voet omhoog heb, zet hij ze soms direct terug neer. Als ik de hoef vast kan houden, weegt het zwaar. Volgens mij hangt hij wat. Na het uitkrabben van de hoeven ben ik echt doodop, haha. Maar nu vraag ik mij af hoe ik hier wat aan kan doen... als er iets aan te doen valt. Ik heb al heel wat geprobeerd: van enthousaist doen en verbaal belonen wanneer hij zijn voetje makkelijker geeft en dan ook niet zo hangt, tot een por geven in zijn buik. Tot nu toe helpt niets... Vooral de achterbenen zijn moeilijk om te doen. Wie heeft er tips?

44Myrthe44

Re: Hoeven uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:02

De hoeven elke keer in dezelfde volgorde krabben, en een paar keer per dag doen.
Dan raakt hij het vanzelf meer gewend.
Niet specifiek belonen/straffen, gewoon doen.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:12

Mijn verzorgpaard van 21 doet het nogsteeds. die is volgens mijn instructie bijna 1.80 hoog dus ik verwacht ook geen lichte voetjes haha. wat ik oefen is ook wel wat riskant. niet omdat het gevaarlijk is maar om het bedelen. Ik oefen namelijk wel eens dat hij zn been optilt in ruil voor een beloning. hij doet fanatiek mee en heeft er eigenlijk nog niet mee gebedelt. het word er eigenlijk niet beter op maar het was het proberen waard ^^ ook krab ik in dezelfde volgorde uit en tilt hij ze vanzelf op voor ik het vraag.

vievi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:26

de mijne had dat in het begin ook moest echt zijn achter benen van de grond trekken hij hield ze gewoon stijf maar door het gewoon veel te doen en gerust te stellen geeft hij ze nou netjes aan

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:27

heb trouwens nog wel een tip; was erachter gekomen dat hij het soms lastig vond zn evenwicht te houden. dus nu duw ik soms met mijn gewicht tegen hem aan op zijn gewicht naar de andere kant te verplaatsen. dat helpt goed. als ik het niet doe zet hij heel vlug zijn been terug.

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 21:50

Bedankt voor tips! Ik doe ze nooit in dezelfde volgorde. Dat ga ik zeker eens proberen.
Hij hangt inderdaad meestal wel met zijn gewicht naar mijn kant. Eens kijken of ik daar wat aan kan doen.

Notha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:34

Misschien vind je paard het inderdaad fijner als je elke keer in dezelfde volgorde de hoeven uitkrabt.
Veel succes!

ellebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:28

mijn tips (kijk maar of je er iets aan hebt):
- iedere keer de hoeven in dezelfde volgorde uitkrabben
- een duidelijk "bevel" geven (ik zeg altijd "let op ...naam paard... voetje")
- iets met je gewicht tegen het paard aanduwen (zodat ie begrijpt welke hoef ie moet geven)
- proberen met lichte druk de hoef op te tillen (maar de rest moet ie toch echt zelf doen haha)
- blijf kalm, beloon niet met snoepjes, maar beloon met een klopje op de hals en een "braaf"

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 22:36

Dingen in dezelfde volgorde doen blijkt niet mijn sterkste kant te zijn... ;) Ik zal voor mezelf daar alvast op oefenen. Is vandaag niet gelukt, hihi.
Bedankt voor de tips ellebell, een 'attantiecommando' zal ook wel helpen denk ik.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:21

In dezelfde volgorde brengt ook duidelijkheid voor het paard.
Ik heb er eentje die zelf in de goede volgorde de volgende hoef optilt als ik met de vorige klaar ben.
Eventueel kun je voor het zwaar zijn zelf tegen gaan hangen op de hoef laten steunen op jouw been.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:32

ik doe de benen altijd in dezelfde volgorde en begin al met mn hand boven aan het been te kriebelen, laat mn hand naar benee gaan en als ik benee ben met mn hand is de voet omhoog. Zonder commando ofzo, gewoon voetje omhoog, zonder hangen en zo alle 4 de hoeven. Heel fijn hoefjes krabbelen zo

xxNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:11

In dezelfde volgorde krabben

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 21:44

Zelfde volgorde en 'commando' heeft na 2 daagjes al wat resultaat! :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:54

Heel goed dat je al resultaat hebt. Als je goed de volgorde aan houdt, zal je merken dat over een tijd, je paard al klaar staat met zijn voetje omhoog, voordat jij het commando hebt gegeven. :)

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:06

dezelfde volgorde en duidelijke commando

xkellyx7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:33

hier heeft mijn paard ook moeite mee, voeeeetjes geven! vroeger sloeg ze het licht uit je ogen en hielt dr poot echt stijf! maaaar de aanhouder wint....! *\o/* krijg het nu ook voor elkaar! duidelijkheid en het belonen is erg belangrijk!

Chiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-11 21:37

De duidelijkheid zorgt voor een beetje gemak, hij geeft ze al vlotter. Het hangen blijft nog wel. Ik had medelijden met de hoefsmid vandaag...