spuitje of naar de slacht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 12:59

Ik ga zeker voor het spuitje, het liefst in haar/zijn eigen omgeving en ik wil er zelf bij zijn. Net zoals ik het bij mijn andere huisdieren zou doen. Ik eet zelf geen paardevlees dus er gaat zeker niemand van mijn paard eten.

En langs de weg leggen hoeft niet meer.

Even op hun internetsite geweest.

Citaat:
Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het paard apart te laten ophalen. Als u voor deze mogelijkheid kiest, wordt het kadaver door Rendac met speciaal vervoer opgehaald. Speciale zorg en mogelijkheid om voorafgaand aan het vervoer op een door u gewenste manier afscheid te nemen staan daarbij centraal


Dit zou voor mij het beste afscheid zijn. (al hoop ik dat voorlopig nog niet mee hoeven te maken, ze zijn namelijk 9 en 2,5 maand)

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:46

Ik wil er eigenlijk nog niet aan denken,
maar mocht het moment erkomen zou ik kijken wat op dat moment het beste is voor mijn paard.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 15:54

Ik wil er ook nog niet aan denken Ik zou in ieder geval doen wat het beste is voor het paard.

Net als bij honden en katten e.d. krijgen ook paarden eerst een narcose/verdovingprik, zodra ze onder narcose zijn krijgen ze de fatale prik in hun hart.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 22:36

Ik ben er 2 keer bijgeweest dat paarden een spuitje kregen. Het ene paard was mijn eigen paard en het andere paard was van een vriendin. Beide keren is het heel rustig gegaan en ik ben blij en tevreden met de keus die ik heb gemaakt,. Het was zo geregeld dat hij nog geen half uur op de wei heeft gelegen toen werd hij al opgehaald. Dit heb ik niet gezien maar voor mijn gevoel heb ik heel waardig afscheid genomen van mijn paard. Mijn paard had op dat moment zoveel pijnstillers in zijn lijf dat ik automatisch voor spuitje heb gekozen en niet bezig ben geweest met slacht.
Op stal staan drie mensen die hun paard naar de slacht hebben gebracht en er bij zijn geweest. Allen zeggen ze het geen tweede keer te doen maar de volgende keer voor een spuitje te kiezen.

Ik ken al die verhalen maar ben toch blij met het spuitje. Ik vind dat ieder voor zich moet weten wat hij wil doen.
Ik heb nu weer een ander paard en ik hoop niet dat ik me er voorlopig mee bezig hoef te houden. Vind het wel even genoeg.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 22:39

ik heb er vaak genoeg iets over gezegt, ik ben voor het spuitje

ik laat mijn paard niet doodschieten en opeten, maar daar heb ik discussies genoeg over gevoerd.

iedereen zn eigen mening toch? het is hun paard...

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 09:39

Een enkele spuitje geven wordt naar mijn weten niet vaak meer gedaan. Wordt wel gedaan uit kosten overweging (een spuitje is tenslotte veel goedkoper dan de narcose en andere troep om het wel goed te laten gaan) en het gemak.

Wil je je paard/pony laten inslapen moet je het goed overleggen met je dierenarts hoe je dat wilt laten doen. In mijn geval werd Luitenant voorzien van diverse spuiten en infusen met narcose en ging alles rustig en zonder problemen. Dus niet zomaar een enkele spuit en dan maar kijken en wachten. Moet ook zeggen dat de meesten paardenklinieken die ik ken het niet zo doen met een enkele spuit, maar je ziet het meer bij dierenartsen die ook andere grote dieren doen.

Verder was mijn mening in diverse andere topics over dit onderwerp al genoemd.

Jupiter
Berichten: 3199
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Sevilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 10:36

zeker weten een spuitje...
het dier gaat gewoon slapen, en volgens de dierenarts is er niks vervelends aan voor de pony..
de kogel vind ik veels te lomp en als je van je pony houd en er respect voor hebt kies je het spuitje...

zimmie
Berichten: 250
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:10

Mijn eerste pony heeft een spuitje gehad. Ik heb haar weggebracht met de trailer naar de kliniek, waar ze alvorens de def. spuit kreeg, eerst een narcose heeft gehad. Zelf heeft ze er dus niets van gemerkt. Daarna heb ik haar laten cremeren, kostte me een hoop geld bij elkaar maar ik zou het nu bij mijn tweede pony, waarvan ik hoop dat het nog heel lang gaat duren voordat ik die beslissing moet nemen weer op deze manier doen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 13:40

zimmie heb je dat in belgie laten doen dat cremeren? heb je daar een www of adres van mijn paard is nu 31 dus sta er vaak bij stil wat als... lijkt mij de mooiste manier van afscheid nemen maar ja hoe te regelen? Ik kende iemand die zijn paard in de wei heeft laten inslapen en dan met een of andere paardenambulance naar belgie

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 15:09

gouda schreef:
zimmie heb je dat in belgie laten doen dat cremeren? heb je daar een www of adres van mijn paard is nu 31 dus sta er vaak bij stil wat als... lijkt mij de mooiste manier van afscheid nemen maar ja hoe te regelen? Ik kende iemand die zijn paard in de wei heeft laten inslapen en dan met een of andere paardenambulance naar belgie


Hier in Roosendaal kun je ze ook laten cremeren...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 15:13

KellyenXena weet je daar een adres of internetsite van zodat ik kan kijken of dat n optie is?

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-03 15:27

gouda schreef:
zimmie heb je dat in belgie laten doen dat cremeren? heb je daar een www of adres van mijn paard is nu 31 dus sta er vaak bij stil wat als... lijkt mij de mooiste manier van afscheid nemen maar ja hoe te regelen? Ik kende iemand die zijn paard in de wei heeft laten inslapen en dan met een of andere paardenambulance naar belgie


Dat zou ik ook wel willen weten van dat cremeren. Want als het zover is wil ik ook mijn paard een spuitje laten geven en cremeren...vind ik ook een mooie manier van afscheid nemen. Kun je ze alleen in Rossendaal laten cremeren?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 00:34

Ik las net in een ander topic over cremeren. Als je een paard van 600 kg laat cremeren, hou je 30 kg as over. Pff, vind ik nogal wat om op de schoorsteenmantel te zetten. Maar voor je eigen idee is het wel fijner als je nog iets van je paard hebt zeg maar.

[VMR] Kan je je paard laten begraven?

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 08:20

Ik ben er nu ook weer mee bezig omdat ik tenslotte niet weet hoe het met Fitz af gaat lopen.
Ik geloof dat ik in het geval van Fitz, ondanks de nette manier waarop het bij mijn vorige paard in het slachthuis ging, toch zou kiezen voor een spuitje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 08:31

Het is zo afhankelijk van de omstandigheden.
Niet iedere stalhouder gaat er mee akkoord het paard op zijn erf in te laten slapen. Een paard dat erg verzwakt is is moeilijk te vervoeren.
Je moet bij je leuze het belang van je dier voorop stellen. Je eigen emotionele redenen [zoals: ik vind het een akelig idee] mogen daarbij geen rol spelen. Daarbij stel je je eigen verdriet boven het verdriet van je dier en imo begint daar de nalatigheid.

nano
Berichten: 998
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 11:33

kun je niet je paard laten in slapen dat hij eerst in slaap valt en dan het definitiefe spuitje krijgt(ik weet niet wat daar in zit) en kun je hem dan niet cremeren dat gebeurt toch ook meteen met honden?

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 13:16

Ik heb 2 verhaaltjes:
1. Het spuitje
Een tijdje geleden moesten we bij ons een paard laten inslapen. Het was een echte vechter. Hij kreeg 1 spuitje en heeft gevochten voor zijn leven. Toen kreeg hij nog een spuitje en toen kon hij niet meer op zijn benen staan, maar hij rpobeerde het wel en hij vocht verder. Daarna kreeg hij nog een spuitje en pas toen, na veel leed, stress en frustratie is hij ingeslapen. Dit alles gebeurde dus niet vredig.

2. De kogel.
Een ander paard van ons hebben we naar de slager gebracht. Er is iemand met hem meegelopen die hij kende en die heeft hem de hele tijd brokjes gevoerd. De ruimte waar hij kwam was helemaal steriel, hij rook dus geen bloed of dood. De vrouw gaf het paard af en draaide zich om (ze wilde niet zien hoe hij dood ging). Ze had nog geen stap gezet, of het paard lag al dood op de grond. Deze heeft wel een vredige dood gehad en is tot zijn laatste minuut gelukkig geweest.

Ik kies dus voor de kogel (of het paard moet er zo belabberd aan toe zijn, dat hij niet meer naar de slager vervoerd kan worden

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 23:15

gouda schreef:
KellyenXena weet je daar een adres of internetsite van zodat ik kan kijken of dat n optie is?


oh, sorry voor mijn late reactie..Was het topic even uit het oog..
Ik kom er iedere dag voorbij en als morgen het busje erstaat zal ik het nummer voor je opschrijven.
Anders kijk ik wel in het Tel boek Het heet in ieder geval 'Jori' .. Ziet er ook erg netjes uit vanaf de buiten kant..

Ik laat het je weten per pb!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 09:59

dank je mijn paard is 31 en ja dan moet je alles wel goed overdenken als je het adres wil pb-en graag

bimmezs
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 11:40

je moet doen wat het beste is voor je paard.
wat voor het dier dan nog het prettigst is.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 23:20

Voor zover ik weet is het in nederland nog steeds niet mogelijk om je paard te laten cremeren omdat het wettelijk gezien niet mag omdat een paard als landbouwdier te boek staat en niet als huisdier. Als je paard dus gecremeerd wordt betaal je een hoop geld voor een normale destructie.

Ik ben met verschillende paarden mee geweest, naar verschillende slachthuizen en mijn ervaring is dat het paard er niets van merkt. Voor ze door kunnen krijgen wat er gebeurt zijn ze weg. De "dood"kunnen ze niet ruiken, ze ruiken wel een lucht die ze niet aangenaam vinden. Als het paard de dood zou kunnen ruiken gaat het gegarandeerd op de vlucht!

Als er meer mensen in nederland paardenvlees zouden eten hoeven er niet zoveel paarden op transport naar Italië enzo!!!

De spuit vind ik helemaal niks. Te veel stress voor het paard, te veel slechte verhalen over paarden die lijden of opstaan uit de dood en te duur.

Misschien zijn er ook veeartsen die het dier op eigen terrein de kogel kunnen geven. Dan heb je het goede van beide manieren verenigd. Paard geen leed van de spuit en hij gaat op eigen, bekend terrein.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 12:57

Ik denk dat het heel erg afhangt van de situatie en het paard.

Mijn vorige pony Jerai is 21 juli dit jaar ingeslapen. Ze heeft dus een spuitje gehad, dit ging echt héél vredig.

Ze is ingeslapen in een box op de kliniek, waar ze al een week stond (en ook al veel vaker had gestaan, wel in andere boxen, maar ze was al heel vaak op de kliniek geweest).

Ze heeft niet meer gevochten, ze sliep heel snel in.

Wel was ze dus al erg zwak en ze lag ook al toen ze de spuit kreeg. Haar hart stopte er al mee toen ze de narcose kreeg.

Voor Jerai was dit de beste oplossing, ze was te zwak om nog vervoerd te worden.

Hoe ik het volgende keer doe weet ik nog niet, het hangt heel erg vd situatie af.

miltonlover

Berichten: 762
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:20

ik vindt een spuitje het beste, hoor, lijkt me beter als naar de slacht

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:34

De kogel.

Ten eerste omdat het minder stress geeft (bij een goede slager dan!).

Maar eerlijk is eerlijk: ook voor het geld. Een spuitje geven en laten ophalen kost alleen maar geld, bij de slager krijg je tenminste nog wat.

Maar als hij er zo slecht aan toe is dat ie niet meer redelijk te vervoeren is, kies ik wel voor het spuitje. Het moet vooral eerlijk blijven tegenover het paard.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 14:57

Heb slechte ervaring met spuitje en goede met slacht..
dus gaan die van mij naar de slacht (als het nog kan)