Graaskorf vs. weide....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Graaskorf vs. weide....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 09:31

Onze pony heeft sinds gisteren een graaskorf op. Het gaat hier om een tweejarige Haflinger, erg ongeduldig en hyperaktief. Omdat ik haar zoveel mogelijk buiten wil laten lopen, en ze toch al wel vet werd, heb ik besloten haar een graaskorf om te doen.
Ze had dat ding binnen 10 minuten 2 keer af. Toen wat strakker gezet, maar ze is de hele middag bezig geweest om dat ding af te krijgen. Schuren langs palen, met haar benen langs haar hoofd en graven.

Nu zijn er tientallen Bokkers met paarden die een graaskorf dragen. Graag advies en tips.
Hoe lang duurde het voordat jullie pony het doorhad, dat ze met de korf gewoon kon grazen? En wat is de meest ideale lengte van het gras? Heb wel gelezen dat het gras niet te kort moet zijn, nu dat kan ik snappen. Maar hoe lang dan wel?

Ik probeer haar straks op een ander stuk land te zetten waar iets hoger gras staat. Heb ook het gaatje van de korf iets groter gemaakt. Hoop dat ze het toch redelijk snel doorheeft, want ze was gisteren niet te genieten.

xxNoah

Re: Graaskorf vs. weide....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:16

Te kort gras is idd niet goed nee, ik denk niet dat het heel erg is hoe hoog het gras anders is, maar in ieder geval niet te hoog :P

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 21:50

Ik heb het voordeel gehad, dat mijn paard het graasmasker niet meteen afgekregen heeft. Voordat ie door had hoe hij ermee moest eten, duurde een paar uur. De grassprieten prikte nl in zijn neus, en dat was ie niet gewend.
Het eerste graasmasker zorgde wel voor schuurplekken. De tweede is een "greengard" van de paardendrogist. Ik vind dit ook een wat vriendelijke masker, zit de paardenneus minder opgesloten. Helaas ook hier weer een schuurplek op zijn onderlip. Nav een advies in een topic van Bokt, heb ik er een stukje schapenbond in gedaan. Daarna geen last meer gehad van open plekken.
Misschien kan je beginnen met je paard een paar uurtjes het masker op te doen, en daarna weer af. En op deze manier steeds wat uitbreiden.
Ik denk dat het voor sommige paarden best een shock kan zijn, zo'n masker op.

Succes ermee.

Overigens: lang gras is vaak wat slapper. Dat wordt plat gedrukt door het graasmasker dus eten ze het wat minder makkelijk. Gewoon kort gras is volgens mij het fijnste voor de paarden.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 09:20

Ze heeft het masker inmiddels een week op en weet er redelijk mee om te gaan. Het gaatje heb ik iets groter gemaakt, om het haar wat gemakkelijker te maken. Dan kan ik later altijd nog een nieuwe korf kopen met een kleiner gaatje.

Om het afschuren van de korf tegen te gaan heb ik dmv een koordje aan het kopstuk van de korf dit door de manen gevlochten en vastgezet met elastiek. Nu kan ze de korf niet meer afkrijgen.

Ze pakt het nu redelijk op. Is niet meer zo boos en ongeduldig. Jammer maar helaas voor haar.
Weet niet wat het is met het gras hier. Komt nooit kunstmest op, het is geen vette wei. En toch wordt ze zo dik.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:21

Vorig jaar heb ik voor het eerst een graaskorf gebruikt bij mijn merrie. Ze werd er pisnijdig van en na 1 dag had ze zelf het gat onderaan al bijna kunnen verdubbelen. Heb het toen vrij snel maar gelaten, ze was echt razend op dat ding :)
Dit jaar een nieuwe gekocht, omdat haar buik echt op ontploffen stond. Nu ging het gelukkig veel beter, het gras was ook wel best lang in het begin. Misschien kreeg ze hierdoor meer binnen..
Ze is ook niet meer zo gefrustreerd, al ziet ze me nog steeds niet graag komen met dat ding :Y)

OmeOnline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:49

Niet al te kort gras natuurlijk :), voor de rest denk ik idd ook dat opbouwen het beste zal zijn, het is altijd even wennen iets nieuws, succes ermee.

heuvel2407

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:34

Wij zitten er ook aan te denken aan zo'n korf.
Helpt het een beetje?

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 21:41

Die van mij is in elk geval niet meer dikker geworden :)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 09:22

Ze heeft de korf nu 2 weken om en heeft de eerste reeds gemold. Ook mijn eigen schuld, want ik het het graasgaatje iets groter gemaakt om het haar wat gemakkelijker te maken.
Sinds gisteren heeft ze een nieuwe korf met een kunststof bodem, die zal niet zo snel kapot gaan. En ze weet nu ook hoe ze ermee moet grazen.

Alleen, ze heeft aan alle kanten haar hoofd kapot van dat ding. Hij is zacht onderlegd met neopreen, maar ze heeft haar neusbeen kaal, plekjes op haar kaken en schuurplekken aan de zijkant van haar hoofd.
Heb er nu bont in gemaakt, hopen dat dat wat helpt.

Iemand daar ervaring mee?

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:31

Ik heb neusriembontjes op alle mogeljike plaatsen :) Tot hiertoe gaat het goed!
Ik wou eerst bont aan de binnenkant naaien, maar ik vind het wel handig dat ik deze gewoon kan verwisselen indien nodig..

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 09:44

Bloempjeh_ schreef:
Ik heb neusriembontjes op alle mogeljike plaatsen :) Tot hiertoe gaat het goed!
Ik wou eerst bont aan de binnenkant naaien, maar ik vind het wel handig dat ik deze gewoon kan verwisselen indien nodig..

Ik heb wel bont aan de binnenkant, vastgemaakt met pektouw, waar ik normaal de manen van mijn paard mee opnaai voor concours.
ALs het vies is, knip ik de draden kapot en was de bontjes. Werkt prima.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 09:51

Bij mij hielp het om eerst snoepjes door het gat te geven,
zodat ze goed snapt dat je er gewoon mee kan eten.
Ook na het omdoen geef ik altijd meteen een snoepje erdoor,
zodat ze geen hekel aan het ding krijgt.

Alleen haar hele hoofd is wel kaal...
Bontjes hielpen bij mij niet (extreem dunne huid)
ik smeer "door-lig-plekken zalf" wat voorkomt dat de kale plekken open gaan, tis nu alleen haarloos.

VDforsta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:42

Ik zit er ook aan te denken om een graasmasker te kopen voor mijn verzorgpony. i.v.m. snel hoefbevangen raken en zandkoliek. Maar hoevaak en hoelang zou ik dat ding dan om moeten laten? Een pony kan er natuurlijk niet mee gapen, niet aan een liksteen likken, en niet kriebelen met der vriendinnetje. Is dat niet heel erg vervelend voor ze?
Heeft iemand tips?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 09:25

VDforsta schreef:
Ik zit er ook aan te denken om een graasmasker te kopen voor mijn verzorgpony. i.v.m. snel hoefbevangen raken en zandkoliek. Maar hoevaak en hoelang zou ik dat ding dan om moeten laten? Een pony kan er natuurlijk niet mee gapen, niet aan een liksteen likken, en niet kriebelen met der vriendinnetje. Is dat niet heel erg vervelend voor ze?
Heeft iemand tips?

Gapen en kroelen wil wel hoor. Doet de mijne ook. Maar die staat er alleen mee in het land, dus niet 24/7.
Denk dat het voorkomen van HBV en zandkoliek belangrijker is dan het likken aan een liksteen, dus gewoon om doen die korf.
De shet van de buren loopt ook 24/7 met de korf om.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:22

Zador kan heel goed kriebelen met andere paarden hoor, geen probleem. :) Hij ragt gewoon met de korf over andere paarden heen, in plaats van met z'n tanden.

VDforsta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:25

Oke, bedankt voor de tips!