kuddegedrag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chrips

kuddegedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 22:04

hallo allemaal,

ik heb n haflinger Isabella en heb n tweede haflinger erbij gekregen: Evita. We deden ze eerst bijde buiten maar met een draadje er tussen. dit hebben we zo ongeveer 5 dagen zo gedaan. ze konden gewoon rustig in de wei eten maar als ze oog in oog met elkaar stonden was er nog wel n beetje gekibbel. op de 6e dag gingen we ze bij elkaar doen. vandaag is de 2e dag dat ze met elkaar staan. gister ging het nog wel goed ze graasde af en toe en als ze met elkaar oog in oog stonden was het wel n gekibbel. die avond bij het binnen doen was Evita heel rustig maar Isabel wou erg snel naar dr stal. vandaag is de tweede dag dat ze bij elkaar in een weiland zitten. ze waren behoorlijk druk met elkaar in de weer(hoop geren en gebok). ik ging vanmidaag een stukje op de weg met isabel wandelen. Evita vond t maar jammer dat Isabel even weg was en was erg druk met hinniken naar Isabel. Isabel trok daar weinig van aan. Terug bij elkaar in de wei doen ging goed. In de avond heb ik Evita even gereden en heb ik Isabel toen even op stal gezet. Na het rijden Evita weer terug in de wei. En toen Isabel. maar Isabel deed heel erg haar best om niet in de wei met Evita te gaan. Isabella is nog niet zo heel erg gewend met andere paarden/ponys. En ze staat al heel lang bij ons, 10 jaar. Je merkt duidelijk dat Evita Isabella heel leuk vind en wil graag contact maken. Bij Isabella heb ik meer het gevoel dat ze het als een bedrijging voelt dat er oppeens iemand anders in dr wei staat. natuurlijk is het even wennen voor Isabella en is het ook kuddegedrag om te kijken'wie de hoogste rang heeft' maar wanner is dat ongeveer over, dat rangorde bepalen? hebben we het over dagen, weken of zelfs maanden? en wanneer is het duidelijk dat 2 paarden gewoon echt niet bij mekaar kunnen?

ik hoop dat iemand mij kan helpen!!

Caira

Re: kuddegedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:06

Mijn advies: laat ze staan, laat ze gewoon 14 dagen staan, even niet rijden, niet bij elkaar weghalen. Ze moeten een rangorde bepalen, een kudde gaan vormen en dat doen ze het beste als wij ons er niet mee bemoeien.

chrips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 22:09

Caira schreef:
Mijn advies: laat ze staan, laat ze gewoon 14 dagen staan, even niet rijden, niet bij elkaar weghalen. Ze moeten een rangorde bepalen, een kudde gaan vormen en dat doen ze het beste als wij ons er niet mee bemoeien.

oke dus gewoon 2 weken helemaal hun met rust laten. dus ook niet longeren? (eventueel in het weiland als ze met elkaar staan)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:14

Zoals jij het beschrijft lijkt dit een erg goede match. Ik heb wel veel erger meegemaakt, geschop/gebijt/gejaag achter elkaar aan en zelfs dat kwam goed. Ik zou deze dames dus lekker de tijd geven. Voordat ze echt gewend zijn? Dat kan best 6 maand duren.

chrips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 22:54

troi schreef:
Zoals jij het beschrijft lijkt dit een erg goede match. Ik heb wel veel erger meegemaakt, geschop/gebijt/gejaag achter elkaar aan en zelfs dat kwam goed. Ik zou deze dames dus lekker de tijd geven. Voordat ze echt gewend zijn? Dat kan best 6 maand duren.

ik ben blij om dat te horen! tis namelijk de bedoeling dat ze over 8 maanden naast elkaar in stallen kunnen en dat ze dan niet de tent afbreken haha(nu staan ze nog tegenover elkaar maar over 8 maanden wordt die stal gebruikt voor lammetjes). en trouwens wat ze als 'gekibbel doen' is een beetje rare geluiden maken als: hiii en beetje steigeren bokken tegen elkaar en vandaag rende Evita heel erg achter Isabel aan voor Evita was dit meer als contact maken en voor Isabel leek het denkik meer gejaag. maar ik hoop dat het goed komt. maar moet ik volgens u, teminste wat denkt u: moet ik ze maar de eerst paar weken eventje met rust laten?(dus wat de gene boven hier zegt niet van elkaar weg halen en ook niet rijden enzo?)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:56

Zoals ik het hoor moet het ook geen groot probleem worden hoor zolang ze elkaar geen wonden bijten of slaan zou ik me niet druk maken zeker een week of 3-4 de tijd geven.
Niet uit de wei halen vind ik persoonlijk onzin dat kan best hoor.

chrips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 22:59

Tooske schreef:
Zoals ik het hoor moet het ook geen groot probleem worden hoor zolang ze elkaar geen wonden bijten of slaan zou ik me niet druk maken zeker een week of 3-4 de tijd geven.
Niet uit de wei halen vind ik persoonlijk onzin dat kan best hoor.

nee ze geven elkaar niet echt wonden. ze bokken wel eens tegen elkaar maar dat is meer van: pas op dit is mijn deel, en niet dat ze elkaar willen bezeren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:00

Het heeft gewoon even tijd nodig en ik denk dat deze 2 het prima kunnen vinden. Als ze het echt niet met elkaar kunnen vinden merk je dat de eerste 2 dagen. En dan gaat het er hard aan toe.
Ik zou ze wel gewoon door blijven "trainen". Juist wel uit de wei halen anders krijg je straks van die plak paarden en heb je weer een hoop rompslomp om ze weer uit elkaar te halen zonder dat de ene helemaal in de stress schiet.

chrips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 23:23

Tigra_ schreef:
Het heeft gewoon even tijd nodig en ik denk dat deze 2 het prima kunnen vinden. Als ze het echt niet met elkaar kunnen vinden merk je dat de eerste 2 dagen. En dan gaat het er hard aan toe.
Ik zou ze wel gewoon door blijven "trainen". Juist wel uit de wei halen anders krijg je straks van die plak paarden en heb je weer een hoop rompslomp om ze weer uit elkaar te halen zonder dat de ene helemaal in de stress schiet.

ze gaan wel savonds op stal dus dan zijn zo ook even uit elkaar. maar is het niet dat je ze de eerste weken even geen aandacht moet geven(niet rijden enzo) want anders denkt de een misschien dat de ander veel meer wordt voor getrokken en veel meer aandacht krijgt. dat speelt ook wel mee of ze elkaar mogen toch of niet?

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 07:09

Sterker nog, ik denk juist dat het van belang is om ze wel regelmatig uit elkaar te halen. Anders heb je straks twee paarden die niet meer zonder elkaar weg willen en de boel bij elkaar gillen of door het lint gaan.

Laat ze liever gewoon wennen aan hoe het er bij jou aan toe gaat.

Denken dat een ander meer aandacht krijg, daar doen paarden niet aan. Dat zijn menselijke gedragingen, waar een paard gelukkig geen last van heeft. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

succes!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 07:25

Ben ik niet met je eens kippetje, dat heeft daar helemaal niets mee te maken. Juist door ze even rust te gunnen heb je eerder rust en regelmaat in je kudde.

xxNoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:02

Gewoon een paar dagen laten rusten, hun moeten ook een band krijgen :)

chrips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 21:50

thanks allemaal het gaat nu al stukke beter! die worden dikke maatjes:D

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:57

Kijk das mooi!

_Luce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:27

Inderdaad de 2 een paar dagen rust gunnen om ze aan elkaar te laten wennen.. werkt vaak heel goed, als het echt niet gaat merk je het meestal vrij vlot al..

lytje0horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:47

als ze echt alleen maar vechten en vam elkaar weg gaan is er kans dat het niet echt bij elkaar past :j

vrijepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:48

Het kan inderdaad wel een poosje duren voordat ze aan elkaar zijn gewend. De tijd nemen, de paarden goed in de gaten houden of ze wel beide te eten krijgen. Paarden wisselen in hun gedrag, net als mensen. Na een paar weken of maanden kunnen ze wel eens anders reageren maar meestal gaat dat weer over. Af en toe trainen door ze uit elkaar te halen (bijv. even gaan rijden met 1) is heel goed.